95% dintre directorii din întreaga lume consideră inovația ca fiind vitală pentru competitivitate și continuitatea afacerii, conform raportului “Getting to Equal 2019” lansat de Accenture. În timp ce diversitatea reprezintă un element esențial, o cultură organizațională care încurajează egalitatea de gen este un motor puternic al unei mentalități care încurajează inovarea și este mai importantă decât alte elemente diferențiatoare dintre organizații, precum domeniul de activitate, țara în care se află sau aspectele demografice ale forței de muncă. Indiferent de sex, identitate sexuală, vârstă sau etnie, respondenții au dat dovadă de o capacitate de inovare sporită atunci când fac parte dintr-o companie cu o cultură organizațională care încurajează egalitatea de gen.
Mentalitatea de inovare a angajaților, adică disponibilitatea și capacitatea de a inova, este de șase ori mai mare în companiile cu o cultură organizațională puternic orientată către egalitatea de gen, comparativ cu acele companii în care cultura egalitară este promovată mai puțin. Un exemplu de companie din prima categorie este Mastercard. Datorită acestei mentalități, valoarea acțiunilor sale a crescut cu peste 35% anul trecut, compania aflându-se într-o ascensiune rapidă.
Studiul a fost realizat atât în urma unui sondaj în care au fost chestionați 18.000 de angajați din 27 de țări, cât și bazat pe un sondaj în care au fost implicați 150 directori din 8 țări, plus un model care combină rezultatele sondajului angajaților cu datele publicate despre forța de muncă. Cercetarea a stabilit că un mediu în care se dă dovadă de încredere este de departe cea mai importantă categorie dintre cele trei și este compusă din șase elemente: scop, autonomie, resurse, inspirație, colaborare și experimentare. Cu cât mediul de muncă este mai orientat către o cultură egalitară, cu atât este mai mare dorința și capacitatea angajaților de a inova. Spre exemplu, există de șase ori mai multe șanse ca angajații companiilor cu o cultură egalitară să spună că nu simt că au piedici în a inova (40% în majoritatea companiilor cu o cultură organizațională egalitară comparativ cu 7% în companiile cu o cultură organizațională mai puțin egalitară).
Cu toate acestea, organizațiile trebuie să reducă decalajul de percepție descoperit de către studiu între conducerea companiilor și restul angajaților. În timp ce 76% dintre directori au declarat că oferă angajaților posibilitatea de a inova, doar 42% dintre angajați sunt de acord cu această afirmație. Spre exemplu, dintre factorii de motivare a angajaților, directorii par să supraestimeze recompensele financiare și să subestimeze scopul activității. Într-o cultură egalitară, cei mai puternici factori care stau la baza spiritului de inovare sunt activitățile relevante de formare profesională, programul flexibil de muncă, dar și respectarea echilibrului între viața profesională și cea personală.
Diversitatea este un element esențial
În timp ce factorii de diversitate (spre ex., o echipă de conducere diversă și o forță de muncă echilibrată în funcție de gen) influențează în mod semnificativ mentalitatea de inovare, cultura egalității este factorul esențial în maximizarea inovației. Studiul arată că capacitatea de a inova este de 11 ori mai mare atunci când diversitatea este combinată cu o cultură egalitară, față de companiile unde acești factori se regăsesc mai puțin.
Noile cercetări relevă faptul că mentalitatea de inovare este mai puternică în regiunile cu economie emergentă și în țările în care productivitatea forței de muncă este în creștere. Astfel că oportunitatea este enormă: Accenture calculează că în 10 ani PIB-ul global ar putea crește cu până la 8 trilioane de dolari dacă mentalitatea de inovare în toate țările ar crește cu 10%.
Mize economice importante
Noile cercetări relevă faptul că mentalitatea de inovare este mai puternică în regiunile cu economie emergentă și în țările în care productivitatea forței de muncă este în creștere. Astfel că oportunitatea este enormă: Accenture calculează că în 10 ani PIB-ul global ar putea crește cu până la 8 trilioane de dolari dacă mentalitatea de inovare în toate țările ar crește cu 10%.