Un recent studiu publicat de Forrester pentru producătorul de cip-uri Arm arată că inginerii implicaţi în dezvoltarea de vehicole autonome consideră costul tehnologiei necesare pentru suportul acestor vehicole ca fiind prea ridicat în acest moment. Studiul Forrester a descoperit că cele mai multe organizaţii care au dezvoltat prototipuri de vehicole autonome se luptă acum să transfere aceste prototipuri în modele de producţie sigure, securizate şi accesibile ca preţ.
Întrebaţi despre momentul când vor fi disponibile vehicolele complet autonome pe piaţă, mai mulţi ingineri au declarat că astfel de vehicole vor mai avea de aşteptat minim zece ani până să intre în producţie. În plus, pentru încă o perioadă lungă de timp după aceea, astfel de vehicole se vor număra doar în categoria maşinilor premium. Motivul? Peste 20% din inginerii intervievaţi consideră că sunt prea mari costurile componentelor.
Şi fiabilitatea sistemelor constituie un motiv serios de îngrijorare. Mai bine de o treime din inginerii care au luat parte la studiu declară că sunt îngrijoraţi de zona de software, care nu se comportă acceptabil în toate situaţiile, şi de securizarea sistemelor vehicolelor faţă de atacurile cibernetice.
Societatea Inginerilor din Industria auto (SAE) aşează evoluţia vehicolelor autonome în cinci categorii, de la nivelul 1, care înseamnă conducere complet manuală, la nivelul 5, nivel la care vehicolul este perfect capabil să se conducă singur fără comenzi umane.
Nivelul 2 necesită un oarecare grad de asistenţă umană, în vreme ce la nivelul 3 vehicolele pot vira, accelera sau frâna, şi pot trece pe lângă alte vehicole fără intervenţie umană.
Nivelul 4 înseamnă un stadiu avansat de inteligenţă artificială, cu ajutorul căreia vehicolul poate încetini, poate trage pe dreapta sau poate parca într-un loc sigur dacă şoferul uman nu reuşeşte să preia controlul atunci când e nevoie.
Chiar dacă obiectivul final este ajungerea la nivelul 5, mulţi dintre inginerii intervievaţi de Forrester au spus că tehnologia senzorială necesară pentru sistemele care vor echipa vehicolele autonome este încă la început.
Alte studii pe această temă arată că mai e nevoie de cel puţin încă zece ani până ce un computer va fi în stare să ia decizii de o manieră garantat mai sigură decât o fiinţă umană în orice situaţie posibilă. Conform acestor studii, computerele vor trebui să fie de cel puţin 10 ori mai bune ca publicul să le accepte pe post de creiere al condusului vehicolelor fără şofer uman.