Analiza — May 9, 2019 at 6:59 am

Potenţialul caselor inteligente prin IoT

by

businessman using tablet PC and information communication technology concept. IoT(Internet of Things). GUI(graphical user interface). paperless office.Zona de home consumer nu a fost şi încă nu este socotită cea mai atractivă pentru extinderea IoT, din diverse raţiuni care ţin de afacerea în sine de comercializare a unor astfel de produse şi din conştientizarea tot mai largă a problemelor legate de asigurarea securităţii. Situaţia s-ar putea schimba, însă, dramatic, prin intrarea în joc a unor furnizori corporatişti de servicii, care ar putea investi resurse în zona de home consuming pentru IoT.

Este vorba în principal de operatorii de cablu şi televiziune, cei care au acces în milioane de locuinţe de pe cuprinsul planetei. La ora actuală, aceşti furnizori de servicii încep să piardă abonaţi în favoarea unor noi competitori, cum este, de pildă, cazul Netflix, precum şi al unor furnizori de televiziune cu plată cum este HBO. Ca atare, ei au nevoie să descopere noi surse de venit care să le asigure existenţa în viitor. Iar mulţi dintre aceşti operatori, aproape de la sine înţeles în afara graniţelor României, se uită la IoT ca la zona care le va asigura plasa de salvare.

În multe ţări (chiar şi în România) operatorii de cablu şi televiziune sunt şi furnizori principali de servicii internet pentru consumatori. Unii dintre aceşti operatori extind astfel de servicii internet către suportul Wi-Fi, ajutând la instalarea şi întreţinerea conectivităţii consumatorior în întreaga gospodărie. Din punct de vedere al operatorilor, logica e simplă: pe măsură ce aceşti consumatori vor adopta tot mai mult dispozitive IoT în gospodării, ei vor deveni tot mai ataşaţi şi dependenţi de conexiunile lor internet, iar prin extensie de companiile care le furnizează astfel de servicii.

O asemenea situaţie face din operatori principalii deţinători ai cheilor către intensificarea conectivităţii. Mai mult decât atât, operatorii deţin deja baze imense de date cu consumatori, împreună cu sisteme avansate de marketing şi facturare, call center-e pentru suport, şi aşa mai departe. Unii operatori au ajuns chiar să furnizeze servicii de securitate împachetate în abonamentele la alte servicii. Set-top boxul produs de Bitdefender cu ceva vreme în urmă slujeşte, în fond, exact acstui scop, conectând în mod fluid numeroase dispozitive inteligente din gospodării într-o aplicaţie integrată de casă inteligentă.

Potenţialul este imens aici. Serviciile inteligente pentru gospodării, cum ar fi controlul de la distanţă al uşilor de acces, termostatelor şi iluminării, toate fiind monitorizate central şi controlate de set-top box, reprezintă oportunităţi extrem de ademenitoare pentru operatorii de cablu şi televiziune. Astfel de servicii noi, cu mare valoare adăugată, pot duce la creşterea loialităţii consumatorilor, simultan cu creşterea veniturilor.

Serviciile IoT pentru gospodării inteligente pot fi asemuite unui valet inteligent care asistă rezidenţii din gospodărie să-şi trăiască vieţile în mai mare siguranţă, mai eficient şi mai confortabil. Însemnând mai mult decât o reţea de dispozitive inteligente conectate, se poate vorbi aici de un serviciu inteligent care combină informaţii dintr-o mare varietate de senzori şi dispozitive împrăştiate prin gospodărie pentru a activa managementul şi controlul facil al sistemelor şi aplicaţiilor din gospodărie.

De exemplu, senzorii inteligenţi transmit date în cloud privind mediul din gospodărie, precum şi circumstanţele în care se află persoanele din gospodărie. Aici pot fi incluşi, pe lângă membrii familiei, bunicii care locuiesc în altă parte, vizitoatorii şi chiar animalele de companie. Toate datele sunt încărcate într-un algoritm în cloud, sunt stocate şi analizate prin intermediul soluţiilor de analiză de date pentru crea tipare comportamentale, astfel încât sistemul inteligent să înveţe cum trăiesc rezidenţii. Prin aceasta, sistemul va putea să recunoască orice anomalii şi ieşiri din tiparele stabilite, şi chiar să ia automat măsuri de corectare a unor astfel de anomalii, cum ar fi încuierea automată a uşilor în caz de uitare a lor în stare deschisă, sau alertarea proprietarilor casei în caz de apariţie a unei defecţiuni dacă aceştia nu sunt acasă.

Pentru a capitaliza pe seama unor asemenea avantaje, operatorii vor trebui să investească în reţelele wireless ca să menţină ritmul cu creşterea explozivă a volumelor de date şi a vitezelor de transfer al acestora. De asemenea, ei vor trebui să înveţe rapid cum să gestioneze eficient aceste date şi cum să fructifice la maxim instrumentele de analiză inteligentă date. Nu în ultimul rând, operatorii vor trebui să instruiască echipe de instalare şi suport pentru a coverti gospodăriile actuale în case inteligente.

Ca atare, IoT reprezintă o oportunitate imensă de viitor pentru operatorii de cablu şi televiziune. Le va permite să reţină mai mulţi abonaţi curenţi, să atragă noi abonaţi şi să furnizeze servicii noi. Mai mult, prin pătrunderea în zona serviciilor IoT, operatorii vor creşte nivelul de cunoştinţe al clienţilor, ceea ce poate conduce la idei pentru noi servicii şi noi surse de venit.