Analiza, Smart City — May 27, 2019 at 8:34 am

Smart City intră în era 2.0

by

Light trails above buildings at night in China.

Un oraș poate fi considerat inteligent atunci când sunt îndeplinite trei condiții: investițiile se fac în capitalul uman și social; se cheltuiesc bani pentru îmbunătățirea infrastructurii tradiționale; și, în sfârșit, sunt puse în aplicare tehnologii inovatoare pentru a stimula creșterea economică durabilă și pentru a promova o înaltă calitate a vieții. Toate acestea trebuie să fie însoțite, bineînțeles, de gestionarea prudentă a resurselor naturale. Potrivit Deloitte, orașele inteligente se bucură, de regulă, de o rată scăzută a șomajului, de o rată de ocupare superioară a birourilor și de o creștere a investițiilor în domeniul IT&C, care s-a dovedit a conduce la creșterea PIB.

Conectivitatea crescută prin intermediul orașelor inteligente nu numai că sporește eficiența în sectorul public, ceea ce, în cele din urmă, îmbunătățește furnizarea serviciilor pentru toți cetățenii, dar are și un potențial mare de a reduce decalajul perceput între cetățeni și aleși. Acest lucru are ca rezultat o îmbunătățire a satisfacției față de serviciile publice, o reducere a deficiențelor de livrare a serviciilor și crearea unei societăți care este îmbunătățită datorită soluțiilor digitale. Digitizarea proceselor din sectorul public are mai multe efecte de impact atunci când vine vorba de eficiență. Orașele inteligente, prin definiție, sunt orașe eficiente, în care procesele zilnice, în special acele funcții gestionate de oficialii municipali în fiecare zi, sunt digitizate. Punerea în aplicare a soluțiilor inteligente în centrul unui oraș, adică în birourile autorităților locale generează în mod ideal un efect de bulgăre de zăpadă în restul regiunii, răspândind digitizarea către cetățeni prin intermediul infrastructurii și dispozitivelor deja existente.

Un raport din 2016 intitulat “The Smart City Playbook”, comandat de Nokia, a detaliat modul în care 22 de orașe din întreaga lume utilizează puterea tehnologiilor digitale și IoT pentru a deveni mai inteligente, mai sigure și mai durabile. Cape Town este unul dintre orașele de pe listă.

Criza recentă a apei din Capul de Vest este un prim exemplu al modului în care soluțiile inteligente schimbă astăzi orașele. Prin furnizarea de informații suplimentare factorilor de decizie, contoarele inteligente de apă au ajutat orașul să țină cont de utilizarea apei. De obicei, odată ce un individ sau o afacere descoperă că au o scurgere, ar fi trebuit deja să aibă o factură scumpă de apă. Dar mulțumită IoT, același individ sau afacere este avertizat despre scurgerea apei aproape în timp real și poate acționa imediat. Această tehnologie s-a dovedit, de asemenea, valoroasă atunci când cetățenilor din Cape Town li s-a permis să utilizeze numai un anumit număr de litri în fiecare zi. Funcția de contorizare inteligentă permite asigurarea faptului că aceste cote zilnice nu sunt depășite. Senzori IoT pot fi utilizați pentru a monitoriza alte resurse, nu doar pentru apă. Aceștia pot fi, de asemenea, utilizați pentru a menține oamenii în siguranță, un sistem de detectare a focurilor de armă, ca un exemplu al modului în care orașele inteligente îmbunătățesc securitatea. Iar în 2016, acest sistem de detectare și avertizare în timp real a ajutat autoritățile să reducă drastic infracțiunile legate de arme.

Există mai multe modalități prin care senzorii și automatizarea activată de IoT pot îmbunătăți serviciile publice. De exemplu, atunci când un oraș oferă electricitate cetățenilor, există mai mulți jucători implicați în acest proces. Într-un oraș inteligent, serviciile de contorizare activă permit autorităților să fie mai precise în ceea ce privește facturarea, furnizarea energiei electrice și gestionarea energiei. Acest lucru facilitează detectarea fraudei. Deci, dacă oamenii își compromit contorul pentru a obține electricitate gratuită, orașul poate detecta aceste discrepanțe în consum. Obținerea acestui tip de drept al ecosistemului necesită o integrare perfectă între serviciul de facturare al municipalității și furnizor.

Orașele inteligente ale viitorului nu se concentrează numai pe gestionarea resurselor limitate, ci încearcă să multiplice acele resurse. Cheia este de a identifica provocările specifice și apoi de a le aborda folosind tehnologia, în trafic ca un exemplu. Cu tot mai mulți oameni care se deplasează în orașe, congestionarea traficului se va înrăutăți. Dar, cu ajutorul senzorilor IoT, oficialii pot monitoriza ceea ce se întâmplă pe șosele în timp real, șoferii pot fi avertizați despre accidente și pot primi informații alternative despre rute, iar sistemele de trafic pot fi chiar ajustate acolo unde este necesar pentru a ușura aglomerația. Experții sunt de acord că sectorul privat joacă un rol crucial în dezvoltarea și implementarea orașelor inteligente. Cheia este pentru ca sectorul privat să demonstreze guvernelor modul în care IoT și, în cele din urmă, orașele inteligente vor îmbunătăți viața cetățenilor prin intermediul unor cazuri de utilizare practică și prin dovedirea conceptelor. Una dintre principalele modalități prin care sectorul privat poate avansa în orașe inteligente este creșterea investițiilor în tehnologie SMME care dezvoltă și conduce soluții digitale originale pentru provocările unice cu care se confruntă fiecare țară.

Una dintre problemele principale în calea orașelor inteligente este accesul omniprezent la Wi-Fi. În unele orașe din Africa de Sud există deja inițiative de furnizare a accesului Wi-Fi gratuit, însă aceste inițiative nu sunt fără obstacole. Deși soluțiile de e-guvernare au fost deja implementate de mai multe guverne municipale, adopția se află încă în stadii incipiente. Pe măsură ce cetățenii devin mai pretențioși și mai pricepuți, guvernele sunt forțate să-și transforme procesele. Astfel, trebuie să-și schimbe metodele învechite de a comunica cu oamenii în interacțiuni mai dinamice, digitale, care fac comunicarea fără probleme. Dar digitizarea proceselor din sectorul public are mai multe efecte adverse atunci când vine vorba de eficiență. Orașele inteligente ale viitorului se vor asigura că toți cetățenii vor avea acces imediat și ieftin la soluții digitale, îmbunătățind serviciile publice în general. Acest lucru permite sectorului public să-și concentreze timpul și energia asupra a ceea ce a fost de fapt ales să facă. Transformarea digitală nu poate fi ignorată și nu contează dacă sunteți proprietar de afaceri sau membru al sectorului public, dacă nu inovați, veți rămâne în urmă, conform experților. Trebuie să fie mai multă acceptare pentru a face lucrurile în mod diferit. Dacă aveți un buy-in de la oameni, care sunt dispuși să accepte schimbările care sunt în plan, jumătate din luptă este câștigată. Trebuie să trecem de la vechiul mod de gândire și de la statutul tradițional într-o abordare mai largă, cu tehnologia IT în inima sa, astfel încât guvernele și întreprinderile să poată evolua odată cu schimbarea pieței.