Lumea serviciilor financiare se schimbă și evoluează rapid – operatorii noi, comportamentele în schimbare ale clienților și numărul mare de noi reglementări determină modificări semnificative în sectorul bancar.
Așa cum a menționat Novica Ninic, IBM Central and Eastern Europe Integration & Development Cloud Sales Leader, în blogul său, consumatorii de produse bancare sunt mai implicați în mediul online și digital ca niciodată, așteptând din partea instituțiilor lor financiare un partener cheie pe viață, în cazul multora, servicii online și confortul accesării serviciilor oricând și de oriunde.
Serviciile de online și internet banking din sud-estul Europei (SEE) sunt în creștere și majoritatea băncilor din regiune și-au lansat deja și au început să-și promoveze platformele de online banking. Clienții au opțiuni clare, iar tehnologia reprezintă acum un punct de diferențiere și avantaj competitiv pe piață.
Cheltuielile totale cu TIC în Europa Centrală și de Est (CEE), inclusiv în țările SEE, își vor continua ritmul pozitiv pentru a atinge 127,3 miliarde de dolari în 2019, potrivit Ghidului global semianual de cheltuieli IT în funcţie de Industrie și mărimea companiei, publicat de International Data Corporation (IDC). Printre verticalele din industrie, telecomunicațiile și serviciile bancare sunt lideri în ceea ce privește cheltuielile pe piața TIC. Băncile investesc în digitalizare și automatizarea proceselor, ca reacție în fața concurenței și dezvoltă funcționalități care îmbunătățesc experiența bancară, precum onboarding-ul digital, împrumutul instant și consultanța cognitivă.
În opinia mea, tehnologia va rămâne un obiectiv principal pentru instituțiile financiare de toate dimensiunile, în 2019 și nu numai. Liderii serviciilor bancare vor continua să adopte noi tehnologii, de la procesarea robotică, automatizarea extragerii de cunoștințe din date și analize avansate, la utilizarea AI pentru combaterea infracțiunilor financiare, modernizarea infrastructurilor și furnizarea de experiențe și servicii extrem de personalizate specifice nevoilor clienților, toate într-un mediu sigur.
IBM a anunțat astăzi la THINK South East Europe Summit o serie de companii de servicii financiare din regiune care au apelat la IBM pentru a le ajuta să se reinventeze digital și să ofere experiențe superioare clienților:
• Bankart, furnizor de servicii de plată din Slovenia, s-a asociat cu IBM pentru a crea o platformă de open banking pentru PSD2 (Payment Service Directive 2). Astfel, Bankart va oferi o platformă PSD2 unificată pentru 11 bănci din Slovenia, pentru a asigura respectarea acestei directive UE și pentru a le permite băncilor să se digitalizeze, adoptând în același timp o abordare open banking.
• În Croația, Zagrebačkabanka (ZABA) a colaborat cu IBM pentru a lansa noi servicii pentru clienții săi corporativi și utilizatorilordin industria de retail. ZABA a adoptat practici DevOps pentru automatizarea implementării aplicațiilor business de bază, prin utilizarea IBM UrbanCode Deploy care le permite companiilor să construiască, să testeze, instaleze și monitorizeze aplicații cu viteză, calitate și control. Astfel, Zagrebačkabanka continuă să încurajeze dezvoltarea, viteza și calitatea aplicațiilor și poate să dezvolte și să lanseze mai rapid noi servicii, pentru a îmbunătăți și mai mult experiența clienților.
• NLB Group, un grup financiar cu sediul social în Slovenia și cu un obiectiv strategic exclusiv în Europa de Sud-Est, a încheiat un parteneriat cu IBM pentru a-și accelera transformarea în materie de gestionare a datelor. NLB va construi o platformă de gestionare a datelor cu integrare end-to-end și capabilități AI, care le va permite utilizatorilor business și IT ai băncii, din toate departamentele, să ia decizii mai informate, prin furnizarea unei perspective holistice a datelor companiei, inclusiv a datelor structurate și nestructurate din surse interne și externe (social media, pagini web, etc.). Soluția va integra tehnologia și serviciile IBM cu datele băncii pentru a furniza soluții moderne de gestionare a datelor și soluții de analiză avansată.
• Datorită diverselor considerente economice și juridice pe piețele pe care le deservește, Grupul OTP cu sediul în Ungaria oferă servicii financiare globale prin intermediul mai multor filiale din Sud-Estul Europei. Departamentul de cercetare și dezvoltare profită de soluții de ultimă generație, precumAI și Blockchain, pe tehnologii open source, precum serverele IBM OpenPower, pentru a valorifica întregul potențial al tehnologiei, pentru a accelera timpul de pătrundere pe piață în dezvoltarea producției și pentru a opera cu succes o afacere extrem de eficientă pe piață.
• În Bulgaria, DSK Bank a selectat IBM SPSS pentru a accelera serviciile pentru clienți și pentru a controla riscurile, cu evaluări rapide și precise ale riscului de credit. SPSS va accelera in mod semnificativ procesul de aprobare a împrumuturilor standard,reducând timpul pentru confirmare la doar câteva minute. Boris Ederov, Head of Retail Credit Risk Directorate din cadrul DSK Bank, explică: „IBM SPSS joacă un rol cheie în transformarea digitală a DSK Bank. Aprobările de împrumuturi pentru consumatori reprezintă un prim pas esențial și există un potențial imens de integrare a analizelor predictive în alte procese cheie, cum ar fi retenția clienților și recomandările de produse. Furnizând o platformă unică pentru toate procesele noastre de evaluare a riscurilor și de luare a deciziilor, SPSS ne oferă o bază puternică pentru dezvoltare.” În 2017, banca DSK alege IBM Cloud pentru a opera sistemele sale bancare de bază.
• Banca bulgară UniCredit Bulbank a apelat la IBM Security pentru a-și îmbunătăți experiența în protecția datelor și informațiilor, autentificarea utilizatorilor, gestionarea accesului și confidențialitatea datelor. Roberto Furesi, Head of Security Department al UniCredit BulBank, comentează: „Securitatea înseamnă muncă în echipă în întreaga organizație și nu este o funcție de sine stătătoare. Toți suntem responsabili de securitate.”
• Banca Intesa din Serbia a ales platforma IBM API Connect pentru a facilita inovația, prin valorificarea potențialului aplicațiilor și datelor interne. Platforma îi ajută să își îndeplinească obiectivele de extindere a oportunităților de afaceri către noi piețe și noi fluxuri de venituri, dincolo de activitatea lor tradițională, să obțină un avantaj competitiv și să încurajeze inovația.
• SocieteGenerale Serbia Bank și-a optimizat și automatizat procesele de cunoaștere a clienților pentru a crește calitatea datelor, a implementa procese de tip due dilligence și pentru a scurta intervalul de timp pentru onboarding-ul clienților. Ca urmare a acestui proiect de automatizare a proceselor, banca poate afirma acum că execută procesele și onboarding-ul clienților de 5-10 ori mai rapid și că portofoliul său de clienți respectă reglementările SocieteGenerale naționale și de grup și legislația națională sârbă AML-CFT. Aceste noi procese optimizate rulează acum pe platformele IBM Business Automation Workflow și IBM Integration Bus, generând simplificarea implementării modificărilor regulamentare, identificarea blocajelor și raportare de încredere.
• Raiffeisen România a ales IBM Watson Assistant, un serviciu din IBM Cloud, pentru a-și reinventa departamentul de Resurse Umane prin construirea unui agent virtual inovator în cadrul organizației, care să sprijine angajații în abordarea subiectelor legate de resurse umane și să le ofere acestora acces instant la informații relevante. În afară de întrebările frecvente, agentul virtual se va integra în viitorul apropiat și cu sistemele interne pentru a oferi asistență dinamică angajaților în materie de conținut personalizat, cum ar fi cererile de vacanță și generarea de documente personalizate ale angajaților. Toate interacțiunile utilizatorilor sunt în limba română, iar instruirea privind conținutul IBM Watson Assistant s-a realizat prin colaborarea experților Raiffeisen și IBM, acționând ca o singură echipă în cadrul unei structuri de co-creare.
Noutățile de astăzi reflectă peisajul în schimbare al industriei serviciilor financiare și modul în care tehnologia IBM este lider în acest domeniu. Nicio altă companie nu susține o parte atât de mare a infrastructurii bancare, la nivel global. Administrăm în prezent 90% din băncile lumii, iar 19 din primele 20 de bănci și instituții financiare Fortune 500 folosesc IBM Cloud.
Din ce în ce mai multe bănci apelează la IBM pentru expertiza noastră tehnologică incluzând Cloud, AI, Securitate, Mainframe, Blockchain și chiar Quantum, pentru a aborda schimbări în modelele lor de afaceri, determinate de cererile în schimbare ale consumatorilor, de noi forme de concurență și de creșterea cerințelor de reglementare.