Transformarea tehnologică extrem de rapidă creează noi modele de leadership în care femeile joaca un rol din ce în ce mai important. Cu toate acestea, chiar dacă femei din întreaga lume preiau tot mai multe roluri de conducere în diverse companii, ele rămân în continuare responsabile în aceeași măsură de multe activități legate de îngrijirea familiei. Cum ar putea tehnologia contribui și susține ascensiunea profesională a femeilor?
În România, doar 1 din 9 membri ai consiliilor de administrație ale companiilor sunt femei.
Chiar dacă, conform datelor Eurostat, Romania înregistrează o pondere ridicata de femei aflate în poziții de conducere (41% comparativ cu media Uniunii Europene de numai 36%), doar 11% dintre membrii consiliilor de administrație – cel mai înalt for decizional din cadrul unei companii – sunt femei (media Uniunii Europene fiind de 27%).
“Am văzut in ultimii ani multe schimbări în structura managamentului companiilor mari din România, cu care interacționăm frecvent – media de vârstă a managementului este mai scăzută în prezent decât acum 10 ani și cu siguranță în top management sau în Consiliile de Administrație întâlnim un număr mult mai ridicat de femei față de acum 5-10 ani”, este de părere Andra Ioana, Senior Project Manager în cadrul Roland Berger Romania. “Dacă acum 10 ani întâlneam femei aproape exclusiv în roluri de Director Financiar sau Resurse Umane, în acest moment femeile ocupă întreg spectrul de roluri de conducere: Marketing, Vânzări, Operațiuni, Strategie, de multe ori Director General.”
Egalitatea de gen în România continuă să fie un subiect care naște controverse, în pofida numeroaselor exemple de femei de succes din mediul de afaceri. Salariile și veniturile, îngrijirea sănătății, participarea pe piața muncii, concediul, competențele și formarea, organizarea muncii, timpul de lucru și echilibrul dintre viața profesională și cea de familie sunt doar câteva dintre subiecte afectate de decalajul dintre genuri care ar trebui să se afle mai des pe agenda publică.
Împărțirea inegală de multe ori a responsabilităților casnice și familiale continuă să reprezinte un obstacol în evoluția profesională a femeilor
Cele mai mari bariere în ceea de privește egalitatea de gen rezidă din împărțirea inegală a responsabilităților casnice și familiale între bărbați și femei. Studiul “Femei – lider în era digitala”, realizat de Roland Berger, arată că, în medie, pe parcusul unui an, femeile își petrec 16% din zi pentru activități casnice și de îngrijire (care sunt in esenta neplatite), spre deosebire de barbati, care petrec doar 9% din zi. Deși femeile sunt de cele mai multe ori lideri acasă, acest lucru nu se aplică și la locul de muncă. Femeile lucrează adesea în locuri de muncă mai puțin prestigioase și mai nesigure, caracterizate printr-o volatilitate excesivă. În China, de exemplu, femeile sunt mult mai predispuse să ocupe locuri de muncă mai vulnerabile (36% din totalul femeilor ocupate) comparativ cu bărbații (doar 7% din totalul bărbaților ocupați). Iar în Germania și Franța există de patru și, respectiv, de trei ori mai multe femei angajate în locuri de muncă part-time decât bărbați, iar rolurile de tip part-time conduc mai rar către poziții de responsabilitate ridicată în cadrul companiilor.
Noile tehnologii pot crea mai multe oportunități pentru femei și pot oferi soluții pentru problemele de echilibru între viața de familie și cea profesională.
În general, revoluția digitală a redus atât barierele de intrare pe piață, cât și costurile companiilor și a contribuit la crearea unei noi paradigme de business – o paradigmă mai favorabilă pentru femeile – lider. Noile tehnologii au permis mai multor femei să intre și să rămână pe piața muncii, dar este în continuare necesar să li se asigure resursele adecvate pentru o evoluție profesională de succes. Pentru a accede la roluri de lideri, femeile trebuie să fie implicate în toate aspectele de conducere. Iar pentru a depăși barierele cu care se confruntă, este necesar ca ele să poata profita pe deplin de resursele disponibile.
Romania se situează pe locul doi (după Bulgaria) în topul statelor europene cu cele mai multe femei active în sectorul IT&C (26% din totalul angajaților), cu toate acestea femeile sunt încă sub-reprezentate în acest sector. “Pentru a atrage și mai multe femei în industria digitala ar trebui promovate mai intens beneficiile și oportunitățile asociate, dar și poveștile de succes ale femeilor care au obținut performanțe în această zonă”, consideră Andra Ioana. “Digitalul poate reprezenta un canal important de promovare a egalității de gen și poate susține dezvoltarea leadershipului feminin în România. Mă refer aici la valorificarea câtorva aspecte care țin de munca în acest sector: flexibilitate ridicată a programului de lucru și a locului unde se desfășoară munca, viteza impresionantă de dezvoltare a acestei industrii – care nivelează terenul performanței pentru jucătorii de ambele genuri, transparența în măsurarea rezultatelor și implicit, și a recompenselor, precum și accesul la comunități extinse, globale, de femei în pozitii de leadership care facilitează apariția unor relații puternice și autentice de mentorat”.
Studiu Roland Berger: “Femei – lider în era digitală”