Conform unei analize publicate recent de Berg Insight, firmă specializată în cercetări legate de piaţa de mobilitate, zona de produse grupate generic sub numele de Cellular Internet of Things Gateway va cunoaşte în viitorul imediat o creştere explozivă, ajungând anul viitor să se apropie de valoarea de 1 miliard USD.
Aceste produse sunt, în esenţă, dispozitive independente care conectează maşinile la o reţea mobilă de telecomunicaţii. Printre ele se numără gateway-uri celulare generice, routere şi modemuri care sunt incorporate într-un şasiu şi dispun de cel puţin un port input/output. Definiţia exclude dispozitive precum trackere, dispozitive telematic sau alte dispozitive specializate.
La sfârşitul anului 2018, conform firmei de analiză, la nivel global au fost vândute circa 3,5 milioane astfel de dispozitive. Creşterea explozivă previzionată odată cu accelerarea fenomenului IoT va însemna un ritm de creştere anual de peste 18%, ceea ce ar duce numărul de astfel de produse comercializate la nivel global la peste 8 milioane la finele anului 2023.
Această piaţă oarecum de nişă este dominată actualmente de furnizorii nord-americani de produse, cei mai mari dintre ei fiind Cradlepoint, Cisco, Sierra Wireless, CalAmp şi Digi International. Împreună, cei cinci deţin o cotă de piaţă de peste 50%, atingând vânzări anuale de 500 milioane USD la finele lui 2018. Alţi vendori specializaţi pe această piaţă încă de nişă sunt Multitech Systems, Systech şi Encore Networks în SUA, InHand Networks, Robustel şi NetComm în regiunea Asia-Pacific, şi HMS Networks, Advantech B+B SmartWorx, Matrix Electrónica, NetModule, Eurotech, Westermo şi Option în Europa.
Piaţa nord-americană este dominată de o mână de furnizori majori în principal din pricina barierelor de intrare pe piaţă existente sub forma certificărilor de carrier cerute pentru dispozitivele celulare. Prin contrast, regiunile Asia-Pacific şi Europa sunt fragmentate, având un număr mare de jucători mici şi medii care generează venituri anuale cumulate situate între 3 şi 10 milioane USD fiecare.
Fiind încă de nişă, piaţa începe actualmente procesul de consolidare specific oricărei pieţe în curs de afirmare. Analiştii Berg arată că mai mulţi jucători de pe această piaţă continuă procesele de creştere organică, însă strategia de consolidare bazată pe fuziuni şi achiziţii este aşteptată să ia avânt de anul viitor. Semnele în acest sens au fost oferite de achiziţia Maestro Wireless Solutions de către Lantronix şi a firmei Opengear de către Digi International pe piaţa americană, precum şi achiziţia firmei specializate în acces la distanţă Virtual Access de către Westermo în Europa. Toate acestea s-au petrecut în a doua jumătate a lui 2019.