Unele dintre cele mai mari bănci din regiunea nordică au format o alianță pentru a oferi întreprinderilor „know your customer” (KYC) ca serviciu. Această mișcare este ca răspuns la o concurență din ce în ce mai mare din partea actorilor tehnologici emergenți, precum Apple și Google. Întreprinderea comună Nordic Know Your Customer (NKYC) va crea o platformă nordică comună bazată pe tehnologii avansate de gestionare a datelor, pentru a îmbunătăți colectarea și gestionarea informațiilor bancare ale clienților. Partenerii inițiativei sunt Nordea Bank, Skandinaviska Enskilda Banken (SEB), Danske Bank, DNB, Swedbank și Svenska Handelsbanken.
Deși obiectivul principal este de a spori competența de date, asocierea în comun își propune, de asemenea, să crească competența tehnologică a celor șase bănci participante împotriva valului de giganți tehnologici globali cu resurse bune care intră în spațiul serviciilor financiare. În prezent, este de așteptat ca NKYC să fie gata de lansare comercială în 2020.
NKYC a fost înființată să funcționeze ca o companie care va opera independent de proprietarii săi, fiecare dintre cele șase bănci deținând o participație egală cu capitaluri proprii. NKYC a obținut deja aprobarea Comisiei Europene pentru a funcționa ca o companie de finanțare comună în conformitate cu normele de control al fuziunii din UE. Inițial, NKYC va oferi servicii KYC companiilor nordice, cu un accent special pe întreprinderile mari și mijlocii cu sediul în regiunea nordică.
Crearea NKYC demonstrează modul în care evoluează industria serviciilor financiare pentru a deveni și mai mult bazată pe date. Acum se pune mai mult accent pe datele care trec prin sistemele bancare, iar băncile investesc mai multe resurse în colectarea, stocarea, analizarea, clasificarea și optimizarea datelor.
Una dintre principalele priorități bazate pe tehnologie pentru băncile din alianța NKYC este dezvoltarea unei platforme nordice cu procese standardizate pentru manipularea datelor KYC. Obiectivul de bază al alianței este îmbunătățirea experienței clienților prin simplificarea proceselor de date KYC pentru clienții corporativi.
De asemenea, băncile nordice consideră competența sporită a KYC ca o pozitivă care le va permite să își consolideze propriile sisteme și procese IT de prevenire a criminalității financiare. Acționarii băncilor nordice consideră capacitatea NKYC de a sprijini AML și inițiativele de prevenire a criminalității financiare este considerată un dividend semnificativ al întreprinderii comune. Acest lucru este în special în cazul în care băncile nordice se confruntă cu noi reglementări și cerințe mai stricte legate de procesele KYC.
Sondaje recente de spălare de bani realizate de către autoritățile de supraveghere financiară nordice și baltice în tranzacții suspecte la sucursalele operate de Swedbank și Danske Bank în statele baltice, au subliniat necesitatea respectării regulilor și protocoalelor AML. În ultimii ani, respectarea cerințelor privind procesarea datelor clienților a devenit, de asemenea, o componentă critică în combaterea criminalității financiare.
Un obiectiv important pentru NKYC va fi furnizarea de procese consolidate, eficiente și precise pentru a servi mai bine clienților, băncilor și societății. Acest lucru va necesita dezvoltarea unei infrastructuri nordice KYC eficiente, comune, sigure și rentabile.
Deși încorporarea NKYC este cea mai mare inițiativă de colaborare pan-nordică pentru îmbunătățirea competenței în domeniul datelor IT, băncile individuale își cresc din ce în ce mai mult cunoștințele, capacitățile și expertiza bazate pe tehnologie prin parteneriate cu firme de tehnologie financiară.