Al doilea val de digitalizare, cel prin care trecem în prezent, ne introduce într-o lume a conectării la nivel nemaiîntâlnit până acum, cu un volum uriaș de date și informații. Un volum de informații ce nu poate fi analizat decât cu ajutorul mașinilor, a computerelor cu putere mare de procesare. Inteligența Artificială (AI) joacă un rol determinant în această nouă lume; computerele suplinesc necesarul de procesare, dar au nevoie să învețe cum să distingă între informația utilizabilă și cea inutilă.
Companiile înțeleg rolul pe care îl va juca AI în viitor. Studiul MIT Sloan Management Review din octombrie 2019 arată că nouă din zece respondenți consideră AI o oportunitate de afaceri și un număr tot mai mare de manageri (45% față de 37% în 2017) sunt de părere că ratarea acestei oportunități reprezintă un risc ridicat pentru viitorul companiei.
Cea mai mare dificultate pentru companii este de a avea o strategie coerentă atunci când se încearcă adoptarea inteligenței artificiale la nivel enterprise. Un sondej recent, realizat de Broadridge Financial Solutions Inc. în rândul companiilor americane din sectorul financiar, arată că 78% nu au niciun proiect de AI în derulare, iar 20% nu cred că vor avea proiecte AI pe viitor.
Sectorul financiar trece prin schimbări fundamentale după intrarea în joc a fintech-urilor. Aceste companii au găsit serviciile ce pot fi îmbunătățite în sistemul financiar (interacțiunea cu clienții, transferuri bancare internaționale, schimb valutar etc.) și, ajutorul tehnologiei, au atras deja milioane de clienți. Băncile clasice sunt obligate să se adapteze la noua formă a serviciilor, iar modalitatea de a face acest lucru este să automatizeze serviciile dezvoltate de fintech-uri sau să își adapteze procesele proprii cu ajutorul inteligenței artificiale.
Fujitsu, cu o experiență de 40 de ani în sectorul de servicii financiare, perioadă în care a lucrat îndeaproape cu organizații din Japonia și din întreaga lume, a identificat cinci pași pe care o companie trebuie să îi facă pentru a putea adopta tehnologia AI.
Strategia
O strategie viabilă de adoptare a AI are nevoie de viziune pe termen scurt, ca și pe termen lung. O abordare top-down, care pornește de la vârful companiei și ajunge până la zona de interacțiune cu clienții. Astfel, organizațiile pot identifica căile de eficientizare a proceselor ce reduc timpul necesar pentru realizarea unor sarcini repetitive, timp ce poate fi alocat unor activități care produc mai multă valoare.
Pe lângă procesele interne, strategia AI trebuie să includă și dezvoltarea de ecosisteme pentru partenerii externi. Spre exemplu, firmele cu mulți clienți și un volum mare de date pot oferi partenerilor soluții de inovare AI în timp ce împart costurile de adopție și duc la o adopție a capacităților AI mai eficientă decât dacă ar fi dezvoltată doar intern.
Structura
Una dintre greșelile pe care companiile le fac este crearea unui „centru de dezvoltare AI” care să ducă la inovare în întreaga organizație. Adopția și integrarea proceselor AI are nevoie de echipe inter-departamentale, astfel încât funcționalitatea să fie clară pentru cei care o vor utiliza. Dezvoltatorii proceselor trebuie să înțeleagă și cum funcționează interacțiunea cu clienții, cum funcționează afacerea și întreaga industrie, nu doar tehnologia AI. Odată create, aceste procese pot fi mult mai ușor scalate la nivelul întregii organizații.
Sistemul
Un volum imens de date există deja la nivelul oricărei instituții financiare. O mare parte dintre aceste date este inutilă și ar trebui exclusă din analiza realizată de AI. Configurarea unei arhitecturi tehnice care poate acționa ca un sandbox pentru calibrarea soluțiilor AI înainte de lansarea acesteia este soluția pentru eliminarea obținerii unor rezultate de slabă calitate în urma utilizării noilor procese. Pentru rezultate de succes este necesară crearea unei metodologii reutilizabile de rulare a analizelor de date și evaluarea performanțelor soluțiilor AI în raport cu metricile existente anterior.
Angajații
Înțelegerea proceselor AI nu este rezervată doar inginerilor IT. Pentru crearea unui proces eficient în activitatea companiei este necesară integrarea angajaților care au cunoștințe de bază în IT și înțeleg pe deplin procesele de business care fac obiectul digitalizării. Acești angajați pot fi „traducători” între experții IT și utilizatorii soluțiilor finale, astfel încât aplicațiile să fie aplicabile tuturor utilizatorilor.
Comunicarea
Stabilirea unui proces de transformare cade în sarcina managerilor companiei, dar pentru succesul transformării este necesară implicarea tuturor angajaților. Susținerea angajaților în schimbarea de la sarcini repetitive și consumatoare de timp la procese cu valoarea adăugată mai mare și mai creative este obligatorie pentru avea, la nivel de organizație, o adopție ușoară a proceselor AI. Nu este suficientă comunicarea către angajați a avantajelor digitalizării, ci aceștia trebuie să înțeleagă cum îi ajută pe ei aplicațiile AI.
Citiți și: