În ultima vreme, viețile noastre s-au schimbat radical. Tot mai mulți oameni au fost îndemnați să iasă din case doar în caz de strictă necesitate, ca de exemplu pentru efectuarea cumpărăturilor esențiale sau pentru a primi îngrijiri medicale. Există, însă, o mulțime de tehnologii disponibile care ne ajută să ne menținem ritmul obișnuit al vieții de zi cu zi. De exemplu, servicii precum Amazon Fresh sau Peapod (Glovo/UberEats/FoodPanda) ne permit să comandăm produse alimentare fără a fi nevoiți să ne părăsim casele.
Din păcate însă, nu toată lumea poate să profite de aceste avantaje. Persoanele care prezintă cel mai mare risc și care au cea mai mare nevoie de aceste servicii – cele în vârstă – pot întâmpina adesea dificultăți în utilizarea instrumentelor moderne, care au devenit o a doua natură pentru cei mai mulți dintre noi. Mai mult decât atât, rudele mai tinere și mai experimentate nu îi pot ajuta la fel de ușor cum o făceau înainte, întrucât distanțarea socială și restricționarea contactului fizic au creat bariere suplimentare.
Pentru a păstra legătura și pentru a-și cumpăra produsele de care au nevoie, generațiile mai în vârstă trebuie să învețe cum funcționează tehnologiile moderne și să devină mai adaptate la mediul online, făcând acum un efort mai mare decât în mod normal. Acest lucru adăugă însă o grijă în plus, și anume riscurile ce țin de securitatea cibernetică. Potrivit unui sondaj recent Kaspersky, 46% dintre persoanele cu vârsta de peste 55 de ani nu iau nicio măsură specială pentru a se proteja online. Dacă e să comparăm aceste rezultate cu o generație mai tânără, asta înseamnă cu 25% mai mult decât cei cu vârsta cuprinsă între 25 și 34 de ani.
Acest lucru poate duce la furtul sau dezvăluirea detaliilor lor către terți, întrucât generației mai în vârstă îi poate fi dificil să facă distincția între ofertele autentice și escrocherii create de cei care încearcă să îi exploateze.
Pentru a vă ajuta rudele mai în vârstă să rămână protejate online în timp ce se află în auto-izolare, Kaspersky recomandă următoarele măsuri:
• Păstrați legătura prin telefon sau videocall pentru a le oferi asistență tehnică de la distanță. Multe programe, cum ar fi Skype, permit, de asemenea, partajarea desktop-ului.
• Spuneți-le care sunt site-urile web de unde pot plasa comenzi de mâncare sau unde pot găsi asistență pentru alte probleme importante; sau logați-vă direct cu conturile lor pentru a-i ajuta. Aveți grijă însă cui împărtășiți datele personale. Sau puteți decide să faceți cumpărăturile online pentru ei – mulți furnizori permit livrarea în mai multe locații.
• Explicați-le că nu ar trebui să utilizeze aceeași parolă pentru mai multe site-uri sau servicii. Îi puteți ajuta cu un password manager tool pentru a face lucrurile mai ușoare.
• Vorbiți cu ei despre pericolele phishing-ului și de ce nu e bine să dea click pe link-uri nesolicitate, e-mail-uri, mesaje pe social media sau SMS-uri, ca să-i ajutați să evite escrocheriile atunci când utilizează servicii de banking sau fac cumpărături online.
• Spune-ți-le să evite salvarea detaliilor cardului pe site-urile web pe care le vizitează și de unde fac cumpărături.
• Oferiți-le sfaturi cu privire la locul unde pot găsi servicii de sprijin guvernamentale de încredere sau de asistență de orice fel – alternativ, vă puteți crea conturi în numele lor.
• Instalați o soluție de securitate fiabilă, precum Kaspersky Security Cloud și împărțiți licența de familie cu rudele dvs. în vârstă. Soluția include un sistem util pentru partajarea protecției și gestionarea de la distanță și permite utilizatorilor să-și asigure dispozitivele și să le protejeze confidențialitatea în mai multe moduri.