ELKO, unul dintre cei mai mari distribuitori de produse, soluții IT și electronice de consum din regiune, prezent și în România, a anunțat rezultatele financiare consolidate pentru anul 2019. Conform acestor rezultate, grupul ELKO a înregistrat cea mai mare cifră de afaceri și cei mai buni indicatori de profit brut de până acum.
Extinderea portofoliului de produse distribuite și pătrunderea pe noi piețe au fost factorii determinanți în obținerea acestor rezultate.
Principalii indicatori din raportul financiar consolidat pentru anul 2019:
• Cifra de afaceri: 1 883 milioane USD (1 682 milioane EUR), cu 6.5% mai mult față de anul anterior;
• Marja de profit brut: 5.3%, în creștere cu 0.6 puncte procentuale față de anul precedent;
• Profitul brut: 99.7 milioane USD (89 milioane EUR), cu 21% mai mare decât cel înregistrat în 2018;
• Profitul net: 19.8 milioane USD (17.7 milioane EUR), cu 111.5% mai mare decât cel din 2018.
Defalcarea cifrei de afaceri pe categorii de produse:
• Componente – 487 milioane USD (435 milioane EUR), în creștere cu 4%;
• PC-uri – 291 milioane USD (260 milioane EUR), în creștere cu 19%;
• Telefoane mobile – 533 milioane USD (476 milioane EUR), în scădere cu 14%;
• Echipamente pentru casă și birou, periferice – 153 milioane USD (136 milioane EUR), în creștere cu 28%;
• Software – 51 milioane USD (45 milioane EUR), în creștere cu a 15%;
• Soluții și servicii cu valoare adăugată – 102 milioane USD (91 milioane EUR), în creștere cu 48%;
• Televizoare – 127 milioane USD (113 milioane EUR), în creștere cu 27%;
• Aparate de dimensiuni mici pentru casă și altele – 14 milioane USD (12 milioane EUR), în creștere cu 654%;
• Echipament integrat – 127 milioane USD (113 milioane EUR), în creștere cu 25%.
“Ne apropiem de borna de 2 miliarde. Anul trecut am înregistrat cea mai mare cifră de afaceri și cei mai buni indicatori de profit brut de până acum. Nu avem de gând însă să ne oprim aici, căci dezvoltarea într-un mod inteligent este ceea ce definește această companie (Grow Smarter). Suntem mai buni în activitatea noastră decât eram ieri, suntem mai buni decât concurența. Progresăm constant în ceea ce facem și ne optimizăm operațiunile interne, extindem portofoliul de produse, explorăm noi piețe și facem investiții semnificative în tehnologie. Performanțele noastre extraordinare se datorează tuturor acestor măsuri și nu uneia singure”, a spus Svens Dinsdorfs, CEO al grupului ELKO.
Evenimente marcante în anul 2019
Pe măsură ce vânzările au crescut, s-a amplificat și necesitatea de a regândi infrastructura. De-a lungul anului, ELKO a optat pentru depozite noi, moderne, în Riga, Rusia, România și Olanda, ceea ce a permis o îmbunătățire a serviciilor și o optimizare a costurilor.
După doi ani de derulare a unor operațiuni de succes în regiunea nordică, ELKO a cumpărat în august 2019 restul de acțiuni în proporție de 15% din Gandalf Distribution AB, deținând în acest fel compania în întregime.
Compania WESTech, membră a grupului ELKO și unul dintre cei mai mari distribuitori IT din Slovacia, a finalizat preluarea ARAŠID în decembrie 2019. În urma acestei achiziții, compania a devenit unic proprietar al magazinului online ProGamingShop.sk, precum și al magazinului online și al rețelei retail MP3.sk.
Activitatea companiei pe durata pandemiei de COVID-19
Respectând recomandările guvernelor locale, majoritatea angajaților din sediile ELKO lucrează în prezent de la distanță, asigurând în acest fel continuitatea serviciilor. Totodată, depozitele companiei asigură recepția și livrarea de bunuri fără contact direct.
Contrar încetinirii generale din economie, vânzările ELKO au continuat să crească în primul trimestru al anului 2020. Explicația acestui fenomen constă în faptul că, atunci când livrările din China s-au redus, ducând la o scădere a livrărilor în piață, companiile cu stocuri de marfă optime și-au putut continua activitatea, fără niciun fel de întreruperi. Un alt factor a fost acela că multe companii au achiziționat laptopuri și alte dispozitive pentru dotarea angajaților în derularea activității de la distanță. Conform datelor operaționale, cifra de afaceri și marja de profit brut la nivelul grupului ELKO au crescut în primul trimestru al anului 2020 cu 24%, respectiv 36% față de aceeași perioadă a anului 2019. Grupul și-a atins în acest fel nivelul planificat și, mai mult decât atât, s-au redus stocurile mai vechi, ca urmare a cererii ridicate. Între timp, activitatea companiilor din China a început să revină la normal, ceea ce înseamnă că întreruperile temporare din fluxul de marfă au fost eliminate.
“Avem sucursale în 11 țări, iar situația actuală și restricțiile impuse diferă în fiecare dintre ele. Rezultatele din primul trimestru al acestui an sunt deosebit de încurajatoare. În cele mai multe țări, bugetul a fost implementat într-un mod sănătos la începutul celui de-al doilea trimestru. Suntem încrezători, dar și precauți în același timp; am învățat foarte multe din experiența acumulată de-a lungul mai multor perioade de criză. De aceea, am introdus o serie de măsuri de precauție și control, pentru eventualitatea în care vom înregistra o scădere a cifrei de afaceri. Principala noastră preocupare rămâne continuitatea afacerii, iar agenda noastră se axează pe felul în care ar trebui să se prezinte compania după criză. Este evident că vor trebui avute în vedere noi condiții și noi reguli, la care ar fi înțelept să ne aliniem și să nu ne opunem. Continuăm să ne desfășurăm activitatea și nu intenționăm să stopăm investițiile în tehnologie, mai ales în zona platformelor noastre de comerț electronic”, a spus Svens Dinsdorfs.