Agricultura&FMCG, Big Data&Analytics — June 2, 2020 at 2:14 pm

Industria berii adoptă tehnologii moderne de procesare date

by

CarlsbergDatele şi prelucrarea lor inteligentă au devenit esenţiale, în special datorită creşterii fără precedent a concurenţei, şi în domeniul de lungă tradiţie a producerii şi distribuţiei berii. Statisticile din domeniu arată că doar în Europa activează actualmente circa 10.000 de fabricanţi de bere. În plus, în ultimii cinci ani, în peisajul european au apărut peste 8.000 de producători mici de bere craft, în urma creşterii exponenţiale a cererii pentru acest tip de bere.

Fenomenul duce la creşterea puternică a presiunii exercitate asupra producătorilor mari, tradiţionali, în sensul nevoii ca aceştia să devină firme agile şi inovatoare, nu doar în termeni de dezvoltare de noi varietăţi de bere, ci şi în termeni de modernizare a proceselor de afaceri şi de aducere a lor în era digitală în scop de creştere a competitivităţii.

Fenomenul a fost observat şi de o bună parte a marilor furnizori de tehnologie, care au venit cu oferte dedicate acestor producători industriali. Iar un exemplu în acest sens este furnizat de Fujitsu, care a implementat recent un mare proiect de modernizare tehnologică la Carlsberg, al patrulea producător de bere din lume după volume de produse desfăcute pe piaţă.

Producătorul danez are relaţii îndelungate cu tehnologia modernă. Metodele tehnologice moderne, de la senzori montaţi în butoaie care monitorizează prospeţimea berii până la instrumente de inteligenţă artificială care pot prezice gustul noilor varietăţi de bere aflate în proces de dezvoltare, sunt folosite de multă vreme în cadrul diviziei de cercetare-dezvoltare a fabricantului. De dată recentă, însă, s-a făcut pregnant simţită nevoia de a introduce astfel de tehnologii şi în diviziile de bază ale producţiei şi desfacerii de bere, cum sunt procesele de fabricaţie, marketingul şi vânzările.

Ca atare, Carlsberg a trecut, de pildă, la proiectarea şi construcţia in-house a unei întregi game de instrumente tehnologice pentru echipele de vânzări, în scopul înţelegerii şi deservirii mai bune a clienţilor, indiferent că e vorba de locuri de desfacere a produselor finale cum sunt barurile şi cafenelele, sau de magazine de comercializare cu amănuntul a produselor.

Apelând la expertiza Fujistu pe post de consultant, Carlsberg a mers însă mult mai departe de atât. Având în spate handicapul de a fi pornit transformarea digitală mult mai târziu în comparaţie cu alte firme, producătorul danez a decis să abordeze transformarea cu o nouă mentalitate, axată din start pe oportunităţile oferite de datele acumulate şi aplecată pe abordările marilor firme digitale care lucrează direct cu consumatorii finali, incluzând aici cele mai mari firme mondiale de social media.

Asta a însemnat o abordare diferită în special a analizei inteligente a datelor acumulate. Conceptul a presupus gestionarea eficientă din start nu numai a datelor structurate interne, ci şi includerea datelor externe, cum ar fi studiile de piaţă şi datele demografice. Faptul a implicat “netezirea” problemelor legate de integrarea datelor şi evitarea nevoii unor eforturi prelungi de management date. Scopul final a fost mereu acela de a accelera obţinerea de fluxuri raţionale de date din cele mai diverse surse.

Ca soluţie, s-a ales construirea unui bazin de date la nivel de corporaţie găzduit în cloud pe platforma de cloud public Microsoft Azure. Metoda a permis organizaţiei să fie mult mai agilă şi mai pregătită de experimente în diverse direcţii. Iar adopţia acestei metode nu se opreşte la date. Carlsberg a început şi procesul de mutare a platformei de aplicaţii de afaceri SAP în cloud, un proces care este acompaniat de trecerea întregii baze de date a organizaţiei de pe o platformă DB2 pe o platformă Microsoft SQL Server

Toate aceste transformări au însemnat pentru Carlsberg şi declanşarea unui amplu proces de dezvoltare de abilităţi interne în zone tehnologice cheie, cum ar fi ingineria software şi data analytics. De asemenea, au însemnat alegerea oraşului portughez Lisabona pe post de centru digital şi analytics global. Întreg lanţul de evenimente a fost declanşat de schimbarea mentală către obţinerea satisfacţiei maxime a clientului, un obiectiv pe care multe corporaţii încă îl neglijează. Motivul? Carlsberg, la fel ca oricare altă firmă, nu poate prevedea în întregime viitorul, dar a decis să-şi dezvolte capabilităţile necesare pentru a reacţiona ultra-rapid la schimbări şi, prin aceasta, pentru a deveni un punct de referinţă în cadrul întregii industrii.

 

Citiți și:

Fujitsu a implementat transformarea digitală pentru compania de transport CFL

Knuth Molzen, Fujitsu: Transformarea digitală trebuie să fie un proces centrat pe oameni