Cu ocazia celei de a 10-a aniversare a companiei XIAOMI, Lei Jun, Preşedinte, Director Executiv şi fondator al Xiaomi, a ținut un discurs în care a rememorat drumul parcurs de compania chineză în acest deceniu.
Triatlon. Modelul de business care a consacrat Xiaomi.
Începuturile. Acum zece ani, am pus bazele companiei Xiaomi împreună cu un grup de amici, visul nostru să “facem cele mai bune telefoane din lume, la jumătate de preţ, astfel încât oricine să şi le poată permite”.
Modelul de business pe care s-a bazat compania a fost o combinație între cea mai bună companie de hardware, cea mai bună companie în domeniul software și cea mai bună companie de servicii de internet.
Prima persoană recrutată a fost VP-ul Institutului de Inginerie Google China, Lin Bin, căruia i-am prezentat, pe un șervețel, ideea de afacere, acest model “triatlon”.
Interfața. 16 august 2010, prima versiune MIUI
MIUI a apărut prima dată pe un forum, prin intermediul căruia am recrutat voluntari care să ne dea imaginea ROM a propriilor lor dispozitive, noi neavând o astfel de tehnologie a noastră. Formarea unei baze de utilizatori pornind de la zero, prin dezvoltarea MIUI după o gândire specifică utilizatorilor de internet, a fost baza primei Comunități Mi. Apoi totul a mers organic, datorită utilizatorilor care ne recomandau.
Primul telefon și semnificația prețului de “1999”
Găsirea celei mai bune echipe pentru componenta de hardware, colaborarea cu parteneri de talie mondială din lanţul de furnizori, stabilirea cu fermitate a utilizatorilor cunoscători de tehnologie ca ţintă şi punerea la crearea unor telefoane de top, au dus la lansarea primului telefon Xiaomi Mi 1, în august 2011, cu o provocare extraordinară: 300.000 precomenzi care trebuiau onorate, fără capacitate de producție și fără vreun credit din partea furnizorilor, însă cu un preț apropiat de cel de producție, și la jumătate din prețul la care se găseau mărci de renume global, respectiv – 1999 RMB.
Prima generaţie de telefoane Xiaomi (Mi 1) a înregistrat un volum al vânzărilor de 7 milioane de unități.
Prima generație de Redmi
La începutul anului 2012, am pregătit un “Proiect Redmi” prin care ne-am propus să facem telefoane inteligente pentru orice om din China.
La 31 iulie 2013, telefonul Redmi a fost lansat oficial. Prima generație Redmi s-a bucurat de o popularitate neașteptată, s-au vândut 44.6 milioane de unități în total.
Planul “ecosystem” și susținerea startup-urilor tech
După succesul obținut cu strategia noastră de business, antreprenori de start-up și oameni de afaceri au venit să ne viziteze și să învețe de la noi. Le-am dezvăluit modelul nostru, sperând să ajutăm cât mai mulți antreprenori și să reformăm mai multe industrii. Astfel, în 2014, am început „planul ecosistem” pentru a incuba cât mai multe start-up-uri. În șase ani, am incubat peste 100 de companii de ecosisteme și am comercializat peste 1.000 de produse îndrăgite de utilizatorii noștri.
Exemplul Roborock
Un tânăr antreprenor care a ajuns în “planul ecosistem” este Chang Jing, care la începutul lui 2015, a venit în echipă. În cinci ani, Roborock avea să devină adevăratul lider în domeniul aspiratoarelor robotizate. Compania a fost listată la secţiunea Inovaţii Sci-Tech din cadrul Bursei de Valori din Shanghai în luna februarie a acestui an, având o valoare de piaţă de 40 de miliarde de RMB.
Flagshipul Mi Mix
Pe 25 octombrie 2016, am lansat flagship-ul Mi MIX, primul telefon Xiaomi cu display full-screen. Când am pornit ecranul Mi MIX în timpul evenimentului de lansare, toată lumea a rămas uimită. Urmare succesului acestui flagship, pentru a recunoaște meritele inginerilor Xiomi de a inova şi de a explora zone necunoscute, am creat Premiul Anual pentru Tehnologie Xiaomi. Aceasta este cea mai înaltă distincție din cadrul companiei Xiaomi pentru echipele de R&D care realizează inovaţii şi aduc contribuţii la crearea unor tehnologii remarcabile. Se vor acorda acţiuni în valoare de 1 miliard de dolari.
Despre prețurile mici. Despre calitatea produselor. Promisiunea față de utilizatori.
Odată cu listarea IPO, a venit și promisiunea faţă de utilizatorii noştri, ca afacerea legată de componenta hardware să aibă o marjă globală netă a profitului, după impozitare, care nu va depăşi niciodată 5%. Dacă marja va depăşi 5%, vom găsi o modalitate de a le returna utilizatorilor noştri surplusul.
Raportul dintre preţ şi performanţă este cea mai puternică armă a noastră, dar şi călcâiul lui Ahile. Există o percepţie eronată adânc înrădăcinată printre consumatorii chinezi: “Dacă e ieftin, nu e bun.” Aceasta a făcut să fim înţeleşi greşit foarte uşor.
Cum ar putea Xiaomi să îşi asigure o poziţie imbatabilă pe termen lung? Vom crea produse uimitoare, cu o calitate validată de standarde globale.
Globalizarea. Ce poate aduce un moment de cumpănă transformat în oportunitate.
Xiaomi şi-a început expansiunea la nivel global foarte devreme, în cel de al treilea trimestru al anului 2014. Xiaomi se situa pe primul loc în ceea ce priveşte livrările în China continentală și a decis să se extindă în India. Echipa nou formată din India era foarte optimistă în privința succesului pe care îl va înregistra noul Mi 4 şi m-a convins să le dau 500.000 de bucăţi. În ianuarie 2015, telefonul a fost lansat în India, dar nimeni nu anticipase că vânzările se vor opri. Pierderea ar fi fost de 1mld RMB. Ce era de făcut? Să le transportăm înapoi în China? Erau toate telefoane Mi 4 cu tehnologie 3G, în timp ce în China, 4G deja preluase controlul deplin.
Am format imediat o “echipă de intervenție” şi le-am trimis în lume în acele pieţe unde telefoanele 3G încă mai puteau fi comercializate. Zonele de acţiune – din Asia de Sud-Est până în America Latină, din Europa până în Orientul Mijlociu, deja telefoanele ajunseseră în 50 – 60 de pieţe. A fost un moment de cumpănă transformat în oportunitate. Eforturile noastre de a vinde global acele telefoane au reprezentat cadrul pentru expansiunea noastră globală.
Acum, Xiaomi este prezent oficial în peste 90 de piețe din întreaga lume.
Brandul nostru a fost clasat în top 5 în 50 de piețe. Europa este o prioritate pentru noi, unde ne aflăm deja pe locul 3. O veste bună a venit anul acesta, Xiaomi s-a clasat pe locul 1 în Spania pe locul 2 în Franța.
Trei momente remarcabile ale companiei Xiaomi
Primul moment a fost listarea IPO, apoi crearea propriului Campus Xiaomi – Opt clădiri care acoperă un spaţiu de 320.000 de metri pătraţi; cu o investiție de 5,2 miliarde de RMB și urcarea în clasamentul Fortune Global 500 pe locul 422.
Xiaomi, un copil de 10 ani, a fost comparată cu unele companii aflate de mult timp pe lista celor 500, printre care Apple, Huawei şi Samsung.
Câteva momente de recunoaștere:
1. Prezența în topul realizat în anul 2020 de Boston Consulting Group cuprinzând primele 50 cele mai inovatoare companii din lume, Xiaomi se află pe locul 24.
2. Lista Derwent a primilor 100 de inovatori globali din anul 2020 include doar trei companii chineze, şi anume Huawei, Xiaomi şi Tencent.
3. În 2020, lista BrandZ a primelor 100 de companii cele mai valoroase la nivel global include 17 companii chineze, Xiaomi fiind pe locul 81.
De la 10 la infinit.
Pentru această aniversare, compania a publicat o carte cu lecții învățate și portrete ale oamenilor care au adus Xiaomi în forma actuală. Proiectul editorial a început la sfârşitul anului 2018. Timp de aproape doi ani, dna. Fan Haitao, cunoscut biograf chinez, a realizat peste 100 de sesiuni de interviuri.