Realitatea arată că într-o eră a inovaţiei, firmele nu pot fi invincibile, dar pot lua măsuri să rămână în faţa celorlalte firme.
Prima măsură este aceea că firma trebuie să re reinventeze în mod constant, mai ales atunci când are succes. Ea trebuie să creeze viitorul.
A doua măsură este intrarea în competiţie privind modele economice superioare. Inovaţia legată de tehnologii, produse, preţuri şi servicii nu este suficientă. Este nevoie de competiţie legată de modele de afaceri care fructifică inovaţia tehnologică.
A treia măsură este trecerea dincolo de graniţele curente ale industriei. Cele mai bune companii din ziua de azi nu mai pot fi încadrate într-un singur domeniu industrial.
„Companiile tradiţionale şi bine stabilite pe piaţă au dificultăţi în a sparge astfel de bariere”, declara Alex Osterwalder, Business Theorist, în cadrul ediţiei din acest an Fujitsu Innovation Summit, recent încheiate. „Însă există aici căi de a rezolva această problemă. Prima cale este de a exploata şi gestiona eficient ceea ce firma are, simultan cu explorarea unor nou zone de afaceri. Asta duce la a doua cale, gestionarea unui portofoliu de inovaţii, care se combină cu a treia cale importantă, stabilirea unei culturi inovative în cadrul firmei, care să complementeze cultura de execuţie existentă în companie”.
Explorarea unor zone noi de afaceri se poate face şi ea pe trei paliere distincte. Este vorba în primul rând de inovaţia în zona eficienţei, o activitate care se poate desfăşura în paradigma curentă de existenţă a firmei, pentru că înseamnă utilizarea tehnologiei şi a altor lucruri pentru a îmbunătăţi afacerea. Pasul următor este constituit de susţinerea inovaţiei prin noi propuneri de valoare, crearea de noi canale de afaceri, cum ar fi cele digitale, însă fără a înlocui brusc canalele deja existente. În fine, pasul final este dat de crearea unor motoare complet noi de creştere a afacerii. Este zona în care firmele duc cea mai aprigă bătălie.
“În general, pentru apariţia unui proiect de succes, firmele trebuie să investească în medie în 250 de proiecte şi idei noi”, adăuga Osterwalder. “Statistica spune că dintre acestea, 162 vor eşua, 87 vor cunoaşte o rată oarecare de succes, şi unul singur va deveni un proiect de referinţă. De aceea, firmele trebuie să adapteze modele de inovare de tip acceleratoare de afaceri, conform cărora investesc la început sume mici de bani în diverse proiecte, care sunt apoi lansate în faza de explorare. Investiţia majoră este făcută în proiectul care demonstrează că reuşeşte să crească şi să devină profitabil în termen de minim şase luni de la lansare”.