Realitatea arată că un concept precum cel de lucru şi socializare de acasă a reuşit să devină “noua normalitate” în mai puţin de un an, iar acest fapt a generat un punct de răscruce pentru ceea ce angajaţii de la distanţă aşteaptă de la viitorul birou digital.
Căutând să descopere elementele caracteristice ale locurilor de muncă din 2030, un recent studiu intitulat “The dematerialised office” şi realizat de Ericsson IndustryLab a căutat să afle informaţii relevante despre sentimentele şi aşteptările angajaţilor de la distanţă. Studiul cuprinde opiniile unui număr de 8400 de angajaţi de la distanţă care au adoptat timpuriu tehnologii precum realitatea augmentată (AR), realitatea virtuală (VR) sau instrumente de tip asistenţi virtuali şi care sunt răspândiţi într-un număr de 16 ţări ale lumii, reprezentând circa 130 de milioane de oameni.
Studiul a avut mai multe rezultate elocvente. Fără o ordine anume, acestea sunt: angajaţii vor un internet al simţurilor pentru mediul de lucru, pandemia a devenit un punct de răscruce pentru universul digital, biroul “dematerializat” devine preponderent, interacţiunile virtuale cu clienţii şi colegii cresc în însemnătate, iar securitatea şi confidenţialitatea reprezintă bariere esenţiale în calea proliferării reţelelor care furnizează astfel de aspecte legate de muncă.
Per ansamblu, trei cincimi din respondenţii la studiu prevăd o creştere permanentă a întâlnirilor online şi au nevoie de instrumente care să sprijine mai bine interacţiunile la distanţă. Jumătate dintre ei îşi doresc o staţie de lucru digitală care să permită prezenţa deplină la lucru de oriunde. Acest element ar putea reprezenta o schimbare majoră pentru firmele care actualmente direcţionează fonduri în mentenanţa spaţiilor fizice de birou. În viitor, respondenţii speră ca astfel de fonduri să fie direcţionate către îmbunătăţirea mediilor lor de lucru de acasă.
După luni de zile de lucru la computerele lor de acasă, angajaţi în mod constant în întâlniri video din mediul lor de lucru de acasă, angajaţii la distanţă îşi dau seama că, deşi conectivitatea este mai importantă ca oricând, întâlnirile digitale trebuie să cunoască o evoluţie pentru a deveni la fel de eficiente ca întâlnirile pe viu. Asta înseamnă, conform autorilor studiului, o nevoie de instrumente care să sprijine mai bine interacţiunile de la distanţă.
Puţin peste trei sferturi dintre respondenţi au arătat că un internet al simţurilor pentru utilizare în scop de afaceri ar face firma pentru care lucrează mai sustenabilă. Un astfel de mediu ar fi folosit cel mai probabil pentru marketing şi vânzări, aproape 60% dintre respondenţi afirmând că uneltele de transmisii video spaţiale şi 50% că instrumentele digitale de tip măsurat temperatura vor fi folosite pentru interacţiuni mai intense între oameni până în 2030.
Având în vedere astfel de rezultate, autorii studiului avertizează că tehnologiile de comunicaţii vor trebui să înregistreze în curând un imens salt înainte. “Este vorba,” spun ei, “despre implementarea de instrumente de colaborare digitală în cadrul unuo spaţii comune. Poate de aceea a şi crescut atât de mult interesul pentru tehnologii AR/VR în ultimele şase luni.”