Conştientizarea tendinţelor legate de centrele de date este esenţială pentru firmele dornice să decidă cum să gestioneze la modul cel mai eficient infrastructura digitală pe care se bazează afacerea lor. Iar realitatea arată că dependenţa de centrele de date a crescut peste tot pe măsură ce transformarea digitală se accelerează, în mare parte ca răspuns la schimbările fără precedent ale generaţiilor de date şi a modului de folosire a acestora.
„Opiniile experţilor din întreaga lume ajută firmele să fie la curent cu tendinţele, astfel încât să poată elabora strategii eficiente legate de arhitecturile soluţiilor folosite, managementul bugetelor şi obiectivele operaţionale”, a declarat Andrew Donoghue – Global Director Analyst Relations, Vertiv, în cadrul unui eveniment online organizat de această companie, una din cele mai reprezentative din zona de soluţii pentru infrastructuri complexe. „Acesta este motivul pentru care Vertiv a identificat cinci tendinţe care vor genera impact asupra firmelor în acest an.”
1. Disponibilitatea centrelor de date, care vor începe să semene din ce în ce mai mult cu nişte utilităţi. Această tendinţă este valabilă mai ales în zone anterior slab acoperite, cum ar fi zonele rurale sau locaţiile îndepărtate, în special pe măsură ce lucrul de la distanţă şi şcoala online vor continua să fie practicate sau vor deveni o practică obişnuită pentru o parte tot mai mare a populaţiei globului. Tendinţa constituie un nou catalizator pentru expansiunea centrelor de date şi întărirea reţelelor, deoarece conectivitatea devine primordială. De fapt, distincţia dintre conectivitate şi disponibilitate se va estompa tot mai mult, deoarece reţelele puternice nu pot exista fără conexiuni protejate.
2. Accelerarea digitalizării. Modificările stilurilor de viaţă induse de pandemie au stabilit o nouă referinţă pentru infrastructurile digitale, şi este de aşteptat ca investiţiile în ecosistemul IT să crească pentru activarea unor capabilităţi de lucru la distanţă mai securizate, mai fiabile şi mai eficiente. Mai ales operatorii şi proprietarii centrelor de date vor avea nevoie de o vizibilitate mai bună asupra reţelelor lor hibride din ce în ce mai distribuite. În plus, cei care au implementat ca măsură de prudenţă hardware şi software de monitorizare operaţiuni în primele faze ale pandemiei pentru a minimiza nevoia de intervenţii la sediul centrului de date vor ajunge cel mai probabil să adopte astfel de practici ca parte a zonei operaţionale pe termen lung.
3. Conversia capabilităţilor tipice centrelor mari de date către spaţiile mici şi zona edge. Devenită tot mai critică, zona edge a reţelelor a generat nevoia de arhitecturi mai complexe pentru a funcţiona ca extensii ale centrelor de date principale. Astfel de zone necesită capabilităţi mai degrabă cunoscute în cazul centrelor de date mari, de tip enterprise. Printre acestea se vor număra folosirea mai intensă a aplicaţiilor inteligente pentru un control mai bun şi o concentrare pe managementul termic mai bun în scopul îmbunătăţirii eficienţei energetice.
4. Despre beneficiile 5G se vorbeşte deja de câţiva ani. Însă pe măsură ce multe ţări vor începe să implementeze reţele 5G în 2021, este de aşteptat ca discuţiile să se axeze mai mult pe consumurile de energie şi metodele de îmbunătăţire a eficienţei energetice. Şi asta deoarece transformarea în realitate a promisiunilor 5G va însemna reţele dense care sunt estimate a avea nevoi energetice de 3,5 ori mai mari decât reţelele 4G, ceea ce va însemna în mod cert axarea pe produse şi practici mai eficiente din punct de vedere energetic.
5. Prioritizarea sustenabilităţii centrelor de date. Cum dependenţa de centrele de date se va accelera, va exista o preocupare tot mai mare legată de utilizarea energiei şi apei. Iar dat fiind faptul că industria centrelor de date reprezintă circa 1% din consumul energetic global, anul 2021 va marca, foarte probabil, debutul unui val de inovaţii în zona de infrastructuri, mai ales în zona de management energetic.