În primele luni ale anului 2020, când se intra treptat în izolare la nivel mondial, nu prea știam care vor fi soluțiile salvatoare și cum le vom implementa. În a doua parte a anului, însă, am știu sigur că vom merge într-o direcție de digitalizare. În cadrul unui eveniment organizat de Dell Technologies, Dan Cadar și invitații săi – Horia Colibășanu – aplinist și Claudiu Constantinescu, Senior Manager Deloitte România, dar și Cristian Mihail Stan și Radu Isaia din partea Dell Technologies România, au stat de vorbă despre date, planificare și siguranță în plină perioadă pandemică.
A asigura continuitatea business-urilor într-o perioadă așa cum este cea pe care o traversăm acum, poate fi la fel de provocator precum pregătirea și ascensiunea pe vârfurile lumii. Planificarea, dar și datele, cu tot ce ține de ele – precizia și siguranța lor, păstrarea și analiza, concluziile care decurg din ele, sunt atuurile din spatele unui om de afaceri, dar și secrete din spatele ascensiunilor lui Horia Colibășanu – românul care a urcat pe Everest. Horia este alpinist de mare altitudine, având în palmares ascensiuni pe 8 din cele 14 vârfuri de peste 8.000 de metri din lume. Rezultatele sale sportive au fost apreciate şi de preşedintele Klaus Iohannis, care i-a acordat lui Horia Colibăşanu Ordinului Naţional “Steaua României”, în grad de Cavaler, în iunie 2017.
„Pentru siguranță și succesul expedițiilor noastre, ne facem o planificare temeinică, folosim un telefon prin satelit care funcționează absolut oriunde și ne bazăm pe date. Pentru date, cu precădere cele legate de vreme, folosim o informare meteo specializată, care ne vine din Lisabona, din partea unui meteorolog care o face special pentru noi. El ne trimite prin SMS aceste informații care sunt absolut esențiale pentru noi. Le analizăm și luăm decizia cea mai bună pentru a fi permanent în perfectă stare de siguranță. Apoi, pentru orice, există redundanță, pentru orice ai back-up”, spune alpinistul Horia Colibășanu.
Planificare, soluții pentru situații inedite, back-up. Direcții definitorii, atât pentru continuitatea unei afaceri, cât și pentru o expediție la peste 8000 de metri. În lipsa unui back-up, o întrerupere de câteva secunde a aplicațiilor poate însemna condamnarea la eșec a unui business. De partea cealaltă, în alpinism, o întrerupere a funcționării aplicațiilor poate avea ca impact tot eșecul.
„Și în business și în escaladă este nevoie de planificare. Mereu discutăm cu clienții noștri și îi încurajăm să își facă planuri de backup, de disaster recovery și business continuity. Investiția în infrastructură poate să fie inutilă, dar are nevoie să fie integrată într-un plan să fie pusă la treabă”, afirmă Cristian Mihail Stan, Senior System Engineer, Dell Technologies.
„La fel cum recomandăm planuri pentru diverse situații, îi sfătuim pe clienții noștri să le și testeze, din când în când. Planurile pot arăta bine pe hârtie, dar este necesar să fie testate, pentru a fii siguri că sunt plauzibile și implementabile imediat”, spune Radu Isaia, Storage, Platforms and Solution Sales Dell Technologies.
Continuitate. Dar cum?
Anul 2020 ne-a afectat pe toți prin limitările și îngrădirile menite să ne protejeze. La nivel mental, este posibil să fi avut posibile scenarii pentru situații de urgență și planuri de redresare, dar ceea ce se întâmplă din martie 2020 până astăzi, nu prea putea fi prezis. Așa se întâmplă că de-a lungul evoluției umane am învățat să ne adaptăm situațiilor complet noi, făcând apel la tot know-how acumulat. Provocarea cea mare a mediului de business fost adaptarea la situație, astfel încât să existe continuitatea afacerii.
„Anul trecut, prin martie-aprilie, ne întâlneam cu clienții și ne întrebau cum pot construi un plan de continuitate, chiar și în situația specială a pandemiei. Am descoperit de curând că multe companii nu au nici acum un plan de continuitate al afacerii, la un an de la începerea restricțiilor. Ce vreau să subliniez este că avem în minte aceste planuri de viitor, de continuitate, doar atunci când suntem constrânși, atât la nivel personal, cât și la nivel de business”, spune Claudiu Constantinescu, Senior Manager Deloitte România.
Corporațiile sunt organisme vii și au, în mare măsură, aceleași reacții ca și noi, oamenii. Dacă am înțelege cât de utilă este planificarea, ne-ar fi mai ușor să facem față oricăror provocări. Achiziția și deținerea de tool-uri, aplicații sau soluții fără ca acestea să facă parte dintr-un plan pe termen lung, înseamnă investiție fără rost, iar recuperarea datelor pierdute este departe de a fi un proces ușor.
„În cazuri speciale trebuie să între în vigoare o planificare specială, în 3 – 5 pași care să asigure continuitatea activităților: comunicare, planificare, echipă și disponibilitate. Situațiile speciale, de criză, cer decizii speciale și trebuie avut în minte că nu există soluții de succes. Dar, este fundamental să existe o planificare temeinică și responsabili disponibili și dedicați”, spune specialistul Deloitte.
Business-ul este cel care spune ce nevoi are, iar ideea de planificare este util să plece de la lideri. Pentru o situație specială, de dezastru, este bine să existe o structură rezonabilă de recuperare, cu costurile aferente, dar care să asigure continuitate.
„Soluțiile de stocare Metro au o istorie de peste 15 ani la Dell și se adresau companiilor mari, corporațiilor. Cu Metro Node ne adresăm și companiilor mijlocii cu un apliance low profile, cu un management simplificat, cu o integrare nativă în zona de back- end cu storage-ul din spate, astfel încât să avem o soluție adaptată nevoilor actuale”, afirmă Cristian Mihail Stan.
Metro Node pentru PowerStore și Unity XT este o soluție care ajută companiile cu două site-uri să continue activitatea operațională în caz de dezastru. Asigură atât o continuitate a aplicațiilor prin faptul că previne pierderea datelor, intervenția umană în caz de urgență este redusă, cu impact mic asupra mediului aplicațiilor pe care îl are un business, fără încărcare suplimentară.