Pentru Continental, senzorii radar sunt o poveste de succes de mai bine de 20 de ani. În acest interval de timp, Continental a lansat pe piață în întreaga lume peste 100 de milioane de senzori radar. Iar dezvoltarea continuă: la Salonul Auto Shanghai, Continental a prezentat a șasea generație de radare: radarul cu rază lungă de acțiune și “Surround radar”.
Producția este planificată să înceapă în 2023, iar primele comenzi ale clienților au fost deja primite. Ambele variante de senzori radar se bazează pe o platformă comună, versatilă de software și hardware, reducând complexitatea și costurile. Eforturile de testare și dezvoltare din partea clienților sunt, și acestea, reduse. Performanța, de asemenea, este semnificativ imbunatațită comparativ cu a cincea generație. Ca soluție configurabilă, generația a șasea de radare, acoperă o gamă largă de aplicații: de la cerințele Euro NCAP într-o variantă entry-level până la implementarea funcțiilor pentru niveluri superioare de conducere autonomă, cum ar fi schimbarea automată a benzii, într-o variantă premium. Senzorii satisfac cerințele GSR (General Safety Regulation). Mai mult, radarele pot fi integrate într-o gamă largă de arhitecturi de autovehicule prin disponibilitatea lor ca senzor inteligent, cu prelucrarea datelor în senzor și ca radar satelit, care transmite datele spre prelucrare către o unitate centrală de control.
„Senzorii radar sunt piatra de temelie a siguranței la volan. În viitor, aceștia vor furniza date fiabile în situații de trafic din ce în ce mai provocatoare, cum este, de exemplu, frânarea autonomă de urgență într-un scenariu de traversare a unei intersecții și detectarea timpurie a bicicliștilor, pe care Euro NCAP o prevede și care este importantă pentru schimbarea automată a benzii de circulație”, explică Frank Petznick, șeful diviziei Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) din cadrul Continental. „Cu a șasea generație de senzori radar, șoferii vor fi și mai siguri și vor circula și mai confortabil pe drum în viitor.”
În plus față de dezvoltarea radarului cu rază lungă de detecție de aproximativ 250 de metri, proiectele se concentrează și pe detectarea obiectelor din mediul înconjurător la 360 de grade în jurul mașinii. Cu o rază de acțiune de aproximativ 200 de metri, aceste viitoare radare „surround” au o performanță semnificativ mai mare decât radarele de generație anterioară cu rază scurtă de acțiune (Short Range Radar – SRR), punând astfel bazele pentru rezultate excelente în viitoarele evaluări NCAP ale sistemelor de asistență. Bazate pe un sistem de recepție eficientizat, radarele “surround” detectează mai devreme și mai precis obiecte în mișcare – automobile, motociclete, bicicliști – în scenarii rutiere complexe. În special pentru zonele de pe partea laterală a vehiculului, radarele “surround” au caracteristici care îmbunătățesc atât sistemele avansate de asistență a șoferului, cât și conducerea autonomă.
Echipele de specialiști din Timișoara și Sibiu sunt implicate și lucrează la dezvoltarea acestor noi tehnologii. În Sibiu, activitatea depusă vizează zona de System Engineering pentru aceste produse, în timp ce la Timișoara echipele de ingineri Hardware și Mechanical Design dezvoltă și pun în practică cele mai bune și inovatoare soluții hardware și de mecanică.
Managementul provocărilor produse de necesitatea de detectare a mediului înconjurător la 360 de grade
Pentru a asigura o monitorizare fiabilă a mediului din jurul vehiculului, senzorii radar trebuie amplasați în colțurile din față și din spate ale vehiculului, în spatele barei de protecție vopsite. Aceasta este o provocare în ceea ce privește tehnologia radar, deoarece efectele de reflexie și absorbție datorate structurii barei de protecție și a vopselei acesteia pot afecta performanțele de detecție ale senzorilor. Radarul cu rază lungă de acțiune din mijlocul zonei din față a vehiculului este amplasat sub un așa-numit radome, realizat din plastic special, permeabil pentru radiația electromagnetică. „Această soluție, nu poate fi folosită și pentru cazul amplasării in colțurile vehiculului, dar în același timp, cerințele pentru rezoluție și raza de acțiune pentru detectarea obiectelor sunt în creștere”, spune Norbert Hammerschmidt, șeful programului de dezvoltare a proiectului radarului în cadrul (ADAS).
Mai multe soluții aflate în fază de brevetare, urmăresc îmbunătățirea capacităților de detecție a senzorilor radar, ceea ce înseamnă că, în ciuda constrîngerilor mai sus menționate de integrare în arhitectura autovehiculului, este posibilă o creștere a performanțelor. În plus, noii senzori cu dimensiuni de aproximativ 70 x 55 x 20 milimetri (fără conector și suport) sunt cu aproape 40% mai compacți decât a cincea generație. Această caracteristică deschide noi opțiuni de integrare, de exemplu amplasarea în pragul vehiculului, pentru implementarea unui radar lateral. „În general, odată cu a șasea generație, îmbunătățim și condițiile inițiale pentru instalarea senzorilor radar în vehicul”, spune Hammerschmidt. „Scalarea în mai multe niveluri de putere permite acoperirea unei game largi de segmente de vehicule compatibile ASIL-B în cadrul unei serii de senzori.”
Noua gamă „surround” și radarele cu rază lungă de acțiune funcționează în banda de frecvențe standard de 77 GHz, dar sunt pregătite și pentru banda de frecvențe cuprinsă între 77 și 81 GHz și, prin urmare, oferă avantajele unei benzi de frecvență mai mare. Datorită algoritmilor inteligenți, radarele din traficul rutier sunt capabile să filtreze interferențele de la alți senzori radar, care vor deveni o problemă importantă odată cu creșterea ratei de echipare a vehiculelor.
Adăugarea punctelor forte – păstrarea celor verificate
Proprietățile care au confirmat a cincea generație de senzori radar, au fost păstrate și în a șasea generație. Acestea includ hardware-ul și software-ul modular și scalabil, care permit senzorilor să fie integrați în mod egal în diferite arhitecturi E/E cu o inteligență a senzorilor mai mult sau mai puțin locală. Domeniul de aplicare al funcțiilor include, de asemenea, alinierea automată pentru compensarea toleranțelor de montare sau alte potențiale situații de dezaliniere.
În perioada 1999-2020, Continental a investit circa 2 miliarde de euro în activităţile din România. Toate cele 5 arii de activitate ale companiei sunt reprezentate în România. Continental deţine șapte unităţi de producţie și patru centre de inginerie în Timişoara, Sibiu, Carei, Nădab, Brașov şi Iaşi. Compania este partener într-un joint-venture în Iași şi are un centru de distribuţie a anvelopelor în București. Continental avea la finalul anului 2020 peste 20.100 de angajaţi, din care peste o treime reprezentată de ingineri și informaticieni și va continua să angajeze în funcție de viitoarele proiecte.