ANCOM atrage atenția utilizatorilor serviciului de telefonie mobilă asupra apelurilor pierdute sau apelurilor primite de la numere internaționale pe care nu le cunosc, care pot reprezenta posibile tentative de fraudă realizate de persoane necunoscute ce încearcă să obțină câștiguri ilegale. Apelând înapoi astfel de numere, utilizatorii pot fi suprataxați, costurile regăsindu-se ulterior pe factura de servicii de telefonie.
Frauda cu apeluri pierdute
Persoanele care au intenția de a înșela utilizatorii dau apeluri scurte, de obicei prin intermediul unor programe de apelare automată a unor numere selectate aleatoriu, cu intenția ca cel apelat să sune înapoi. Victima sună de obicei la un număr de telefon cu suprataxă, iar scopul celor apelați este să mențina apelul activ un timp cât mai îndelungat și să obțina, astfel, câștiguri ilicite.
Tarifele aplicate acestor apeluri, catre numere din tari precum Botswana, Guineea, Guyana, Nepal, Sri Lanka etc este ridicat, iar costurile se regasesc, ulterior, pe factura persoanei care apeleaza.
Ce trebuie să facă utilizatorii pentru a evita acest tip de fraudă?
Persoanele care intampina o astfel de situatie sunt indrumati sa nu sune inapoi la numerele pe care nu le cunosc, cu atat mai putin daca acestea sunt numere internationale provenind din tari cu care nu au nicio legatura. De asemenea, nu trebuie furnizate date cu caracter personal daca acestea sunt solicitate prin aceste apeluri.
Ce, cum și unde reclami?
Utilizatorii care intalnesc acest tip de frauda sunt sfatuiti sa informeze furnizorul lor de servicii de telefonie si, totodata, sa se adreseze Politiei, institutia abilitata de dispozitiile legale in vigoare sa investigheze posibilele cazuri de inselaciune sau de infractiuni informatice.
Mai multe informatii cu privire la acest subiect sunt disponibile pe site-ul Infocentru ANCOM, aici. De asemenea, informatii pot fi gasite si pe site-urile furnizorilor de servicii de telefonie mobila.