Nokian Tyres, producătorul scandinav de anvelope, lucrează la dezvoltarea de anvelope premium pentru mașini electrice, care să îndeplinească nevoile specifice ale consumatorilor din acest segment. De obicei, mașinile electrice au o accelerare rapidă și, totodată, au o greutate mai mare decât mașinile cu motor cu combustie internă (ICE) din cauza bateriilor alcătuite din metale grele. În plus, la mașinile mai grele, oprirea durează mai mult, astfel că anvelopele de calitate sunt esențiale pentru o siguranță sporită în timpul condusului.
În ultimul deceniu, mașinile electrice și hibride au trecut de la un segment oarecum marginal al industriei auto internaționale la unul dintre segmentele cu cea mai rapidă creștere. Potrivit Agenției Internaționale de Energie (IEA), la sfârșitul anului 2020, cota globală a mașinilor electrice a crescut până la 2% din piața autovehiculelor. Deși poate părea un procent mic în economia globală, este important de specificat faptul că în urmă cu zece ani cota globală a acestui segment era aproape de zero. Variațiile naționale ale vânzărilor de mașini electrice din UE sunt corelate cu nivelul de trai al fiecărei țări. Conform noilor statistici ale Asociației Europene a Producătorilor de Automobile (ACEA), cota de piață a vehiculelor electrice s-a dublat – de la 3,5% în al doilea trimestru al anului 2020, la 7,5% în acest an – în timp ce vehiculele hibride plug-in au reprezentat 8,4% din totalul mașinilor noi care au fost vândute.
Aceste cifre demonstrează o creștere susținută a pieței mașinilor electrice și hibride. Pe măsură ce tehnologia se dezvoltă și vehiculele electrice devin tot mai des întâlnite, întreținerea mașinilor electrice este supusă deopotrivă schimbărilor. Pentru autovehiculele ICE, schimbarea uleiului și mentenanța frânelor sunt cele mai frecvente elemente de întreținere. Totuși, în cazul vehiculelor electrice, cei doi factori majori de întreținere sunt anvelopele și geamurile.
Anvelopele premium pentru vehicule electrice testate pe teren
Nokian Tyres folosește modele diferite de vehicule electrice în testele sale pentru anvelope, ceea ce îi conferă o expertiză vastă în privința experienței de utilizare a anvelopelor la vehiculele electrice.
Vehiculele utilitare sportive sunt înalte și grele, în timp ce vehiculele electrice sunt și mai grele decât în mod normal din cauza bateriilor. Vehiculele mari și grele necesită anvelope mai performante, aspect luat în considerare în dezvoltarea produselor.
Chiar și atunci când o mașină electrică sau hibridă are aceleași dimensiuni precum o mașină cu motor cu combustie internă, utilizează în mod curent anvelope de dimensiuni mai mari. Anvelopele sunt testate deoarece greutatea bateriei reprezintă o sarcină în plus în viraje și în momentele în care se apăsă pedala de accelerație, iar cuplul de la motorul electric este transmis la roțile motoare mai repede decât în cazul unui vehicul ICE. Există, însă, o concepție greșită legată de uzura crescută a anvelopelor la mașinile electrice. Testele de teren realizate de Nokian Tyres au dovedit că nu sunt motive de îngrijorare. Deși vehiculele electrice au multă putere și cuplu mare, acestea nu sunt foarte exigente în materie de anvelope.
„Anvelopele unei mașini electrice moderne se vor uza mult mai lent decât în cazul unei mașini cu motor tradițional cu combustie internă. Acest lucru se datorează unui control bun al tracțiunii. Sistemele de asistență pentru șofer reduc alunecarea datorită utilizării reglării rapide a puterii motorului electric. Acest sistem este mult mai rapid decât la vehiculele ICE, care se bazează pe frânare și limitarea turațiilor motorului. Totuși, stilul de condus rămâne principalul factor care contribuie la uzura anvelopelor și, prin urmare, durata de viață a anvelopelor este determinată, în principal, de șofer”, precizează Martin Dražík, Manager de produs pentru Europa, Nokian Tyres.
Sfaturi pentru alegerea anvelopelor adecvate vehiculelor electrice
La alegerea anvelopelor pentru un vehicul hibrid sau electric, cele mai importante trei criterii sunt, de obicei, siguranța, rezistența redusă la rulare și zgomotul redus. Rezistența redusă la rulare extinde autonomia vehiculului. Vehiculele electrice sunt silențioase, iar zgomotul redus îmbunătățește confortul în timpul condusului.
Eticheta UE a anvelopelor oferă informații accesibile cu privire la nivelul zgomotului și rezistența la rulare, facilitând astfel compararea diferitelor anvelope.
Rezistența redusă la rulare extinde și autonomia vehiculului. Cu cât autonomia este mai mare, cu atât este necesară mai puțină energie electrică, rezultând un condus mai ecologic. Beneficiile pentru mediu sunt principalul efect scontat în utilizarea pe scară largă a vehiculelor electrice.
Produsele Nokian Tyres dispun de un Indicator de Siguranță (DSI) care poate fi utilizat pentru a verifica rapid și ușor adâncimea benzii de rulare. Pe măsură ce anvelopele se uzează, numerele DSI încep să se șteargă. Dacă acest număr este diferit pe punțile față și spate, anvelopele ar trebui rotite.
Cele mai importante trei criterii pentru anvelopele potrivite vehiculelor electrice
• Siguranța: cel mai important lucru este luarea în calcul a mediului de condus și alegerea anvelopelor în consecință.
• Rezistența redusă la rulare: cu cât rezistența la rulare este mai mică, cu atât autonomia este mai mare.
• Zgomot redus: alegerea unor anvelope silențioase pentru un vehicul electric silențios va îmbunătăți confortul la volan.