Thales Alenia Space (un joint-venture între companiile Thales și Leonardo) a efectuat un zbor demonstrativ pentru a valida sistemul de recuperare de urgență a aeronavei staționare Stratobus, parte a proiectului HEMERA 2020 al Comisiei Europene.
Stratobus™ este un dirijabil autonom, lung de 140 de metri, care poate fi operat în stratosferă la o altitudine de 20 de kilometri. Are un înveliș a cărui formă este menținută de heliu la o presiune mai mare decât atmosfera din jur.
Zborul demonstrativ al unui balon stratosferic deschis a avut loc la mijlocul acestei luni la Kiruna, în Suedia, și a avut drept scop testarea capacității de recuperare a aeronavei în situații de urgență. Testul a presupus tăierea învelișului la o altitudine de 20 de kilometri, folosind un sistem pirotehnic digital, pentru a declanșa coborârea controlată a dirijabilului către sol.
Coordonat de Corporația Spațială Suedeză, testul de 8 ore a fost un succes, având în vedere că a validat sistemul de recuperare de urgență a dirijabilului. O transmisiune video în direct a confirmat eficacitatea sistemului, în special comunicațiile cu Pământul, sistemele de comandă și control, sistemul pirotehnic digital și restul instrumentelor.
„Acest test este un pas esențial pentru autorizarea zborului pentru viitoare vehicule de tipul Stratobus de dimensiuni reduse, urmată de certificarea modelelor de zbor”, a declarat Yannick Combet, Manager de program pentru Stratobus în cadrul Thales Alenia Space.
Oferind o acoperire regională permanentă, Stratobus™ este soluția complementară perfectă pentru sistemele de sateliți. Poate transporta sarcini utile pentru a efectua o serie de misiuni vitale, inclusiv supravegherea frontierelor, monitorizarea unor zone sensibile pe uscat sau pe mare (de exemplu, monitorizarea video a platformelor offshore), misiuni de apărare și securitate (lupta împotriva terorismului și a traficul de droguri), monitorizarea mediului (incendii forestiere, eroziunea plajelor, poluare) și servicii de telecomunicații (internet, 5G).