Studiile din ultima vreme arată că, în ciuda creşterii digitalizării, băncile sunt în urmă atunci când e vorba de transformarea afacerii bazată pe date. Sectorul bancar este considerat astăzi unul din cele mai intensive sectoare din punct de vedere al datelor din cadrul întregii economii mondiale. Chiar dacă multe bănci au investit masiv în tehnologii de colectare şi procesare date în volume mari, puţine dintre ele folosesc tehnici big data pentru a extrage informaţii utile în scopul furnizării de experienţe client pro-active, cele care zidesc loialitatea, ajută la reţinerea clienţilor şi generează venituri mai mari.
Într-o postare pe propriul site web, japonezii de la Fujitsu, unul din liderii tehnologici mondiali, vorbesc de faptul că clienţii băncilor au la ora actuală aşteptări mari şi îşi doresc experienţe bancare de încredere, de mare calitate, fără sincope, disponibile permanent şi accesibile pe mai multe canale. Iar ca băncile să îndeplinească un astfel de deziderat, este nevoie de informaţii aprofundate despre clienţi, care se pot obţine doar prin aplicarea de proceduri de data mining, combinate cu instrumente de analytics predictiv şi tehnologii de inteligenţă artificială.
Ca atare, una din priorităţile de bază pentru bănci a devenit aceea de a stabili un cadru de funcţionare bazat pe date, pentru extragerea de informaţii utile din acestea. Experţii Fujitsu susţin că, în acest scop, băncile trebuie să dispună de o dedicare puternică a conducerii executive faţă de utilizarea instrumentelor big data, analytics şi AI pentru automatizarea de procese interne şi activarea transformării afacerii bancare într-una agilă, alimentată de date.
Băncile inteligente care vor investi în soluţii alimentate de date vor reuşi să genereze produse şi servicii noi, vor evalua corect care sunt canalele de interacţiune preferate de clienţi, vor dispune de soluţii de corectare automată a preţurilor, vor deţine uneltele cele mai potrivite de marketing şi vor avea un tablou de evaluare corectă a disponibilităţii clienţilor de a schimba furnizorii de servicii bancare sau de a avea furnizori multipli de astfel de servicii.
O primă etapă de transformare a afacerii bancare într-una bazată pe date este, conform experţilor Fujitsu, aceea a suplimentării sistemelor IT moştenite cu aplicaţii şi sisteme care să permită proiecte analytics şi AI de succes. Transformarea bazată pe date înseamnă mai mult decât implementarea de noi tehnologii. Ea înseamnă, simultan, optimizarea interacţiunii cu clientul, realizarea de simulări legate de schimbările de pe piaţă şi modificările de comportament ale clienţilor, adaptarea preţurilor pentru servicii în timp real, depinzând de tendinţele de pe piaţă şi, nu în ultimul rând, scurtarea timpilor de răspuns la cererile clienţilor, simultan cu îmbunătăţirea permanentă a produselor şi serviciilor bancare.
În fapt, firmele bancare dispun deja de datele de care au nevoie pentru a lua cele mai bune decizii legate de inovare, minimizarea riscurilor şi prosperitate. Numai că, la ora actuală, datele sunt adesea fragmentate şi închise în silozuri de date izolate. Rezultatul este acela că angajaţii chemaţi să rezolve cele mai importante probleme nu dispun de informaţiile de care au nevoie.
Pentru toate aceste instanţe care trebuie corectate, Fujitsu propune construirea unei noi arhitecturi, cu ajutorul căreia să se conducă procesul de trecere la epoca digitală şi prin care să se câştige inovare, viteză de derulare a afacerii şi alte beneficii, între care se numără colectarea, transformarea şi integrarea datelor din orice sursă, analizarea datelor pentru extragerea de informaţii şi crearea de modele AI, propagarea datelor de folosit în aplicaţii, integrarea datelor şi inteligenţei artificiale în medii de cloud multiplu, construirea de aplicaţii moderne.