Pentru firmele de producţie, unul din cele mai importante rezultate ale pandemiei sanitare a fost acela al accelerării nevoii de a trece la fabrica inteligentă, o trecere bazată pe soluţii tehnologice. În fabrica inteligentă, proiectarea şi dezvoltarea de produse se face pe baza cerinţelor clientului, în scopul construirii de relaţii de încredere, pe termen lung.
Aşa-numitul fenomen Industry 4.0 lansează tehnologii noi care accelerează automatizarea, conectarea datelor şi antrenarea excelenţei operaţionale la nivelul producţiei fizice. Conform Fujitsu, unul din cei mai importanţi furnizori de soluţii tehnologice pentru era digitală, prin intermediul tehnologiilor de tip smart factory producătorii vor putea atinge mai multe obiective simultan.
Printre acestea se numără producerea mai rapidă, mai bună şi mai eficientă de bunuri, disponibilitatea la comandă a producţiei, inclusiv pentru serii mici de produse, proiecte personalizate, trasabilitate completă a tuturor componentelor şi materialelor folosite în producţie, oportunitatea de a dezvolta servicii şi experienţe, nu doar produse, transformarea firmei de producţie în partener de încredere în cadrul lanţului digital de aprovizionare-desfacere, crearea de modele sustenabile care utilizează reutilizarea de resurse, repararea defectelor şi reorientarea de produse, ceea ce transformă producţia din liniară în circulară.
Aşa cum susţin experţii Fujitsu, potenţialul transformaţional al tehnologiilor smart factory este imens. Însă lucrurile nu se transformă într-o singură zi. Producătorii de succes atacă transformarea digitală gradual, oferind oamenilor un itinerar de parcurs logic şi realist, care să genereze o schimbare treptată, dar de înaltă eficienţă.
Obţinerea de valoare imediată înseamnă pentru firmele de producţie, conform Fujitsu, nevoia de a optimiza oamenii, produsele, serviciile şi procesele deja existente, astfel încât să se ajungă la crearea de bunuri noi fără sincope şi în mod eficient din punct de vedere al costurilor, fără a se face compromisuri asupra calităţii.
La baza fenomenului Industry 4.0 stă fabrica inteligentă, în cadrul căreia datele vor permite producţiei să răspundă la tendinţe disruptive, să pătrundă pe pieţe noi, să furnizeze produse mai bune şi să combată cu succes provocări operaţionale cum sunt cele legate de mentenanţa echipamentelor şi perioadele de cădere a producţiei.
Construirea unei fabrici inteligente va permite, conform Fujitsu, trecerea producătorilor de la automatizarea tradiţională la sisteme complet conectate, flexibile, cu ajutorul cărora afacerea se desfăşoară securizat pe baza datelor. De aceea, o abordare îngustă a datelor generate în unitatea de producţie va încetini transformarea digitală. Fujitsu recomandă gândirea holistică a întregii conducte de date, de la lanţurile de aprovizionare la cele de distribuţie către clienţi. În cadrul unui asemenea model, clienţii sunt cei care determină schimbarea, iar datele permit fabricanţilor să răspundă mai rapid nevoilor acestora.