La scurt timp după lansarea indicelui Digital Futures Index la nivel european de către Microsoft, filiala din România a prezentat, în cadrul unui eveniment online, principalele concluzii ale acestui studiu legate de România şi perspectivele legate de oportunităţile existente, dar şi de lipsurile care vor trebui corectate în viitor.
„Acest index complex, bazat pe date statistice culese din surse publice, este un produs Microsoft destinat întregii regiuni sud-est europene, menit să sprijine eforturile din această regiune de a accelera transformarea digitală a regiunii, cu tot ce înseamnă asta pentru afaceri, mediul public şi persoane individuale din punct de vedere al beneficiilor,” a spus Daniel Rusen, Director de Marketing și Operațiuni, Microsoft România. „Pentru noi, cei de la Microsoft România, indexul vine ca un sprijin real în eforturile noastre de a promova ţara noastră ca Digital Hotspot în regiune şi nu numai.”
De ce este importantă transformarea digitală pentru România? Datele culese în index arată că mai bine de jumătate din companiile din România au declarat că transformarea digitală este un factor de creştere pentru ele. Industria IT reprezintă deja 6,2% din Produsul Intern Brut şi are un ritm de creştere de circa trei ori mai mare decât ansamblul economiei naţionale. În ultimii doi ani au apărut peste 4 milioane de utilizatori noi ai serviciilor online, iar aproximativ două treimi dintre aceştia au declarat că îşi vor extinde folosirea de servicii online. Nu în ultimul rând, la ora actuală există un bazin de peste 200.000 de dezvoltatori de software, iar semnele arată că acest bazin este în creştere.
Referindu-se, la rândul lui, la rezultatele legate de piaţa locală, Bogdan Putinică, numit recent General Manager Microsoft România, declara că „România depășește media ECE în ceea ce privește resursa umană. Țara are însă rezultate mai slabe când vine vorba de companii digitale, guvernanță digitală și sectorul public.Totuși, ambele reprezintă o oportunitate de accelerare a progresului digital prin trecerea la cloud, adoptarea muncii hibride și digitalizarea mai multor servicii publice.”
La un scor mediu al regiunii de 100 de puncte, România înregistrează la ora actuală, conform indexului, zone verzi şi, din păcate, mult mai multe zone unde sunt multe lucruri de făcut. Astfel, la capitolul “Companii digitale”, scorul înregistrat este de 79. La capitolul “Mediu digital”, scorul atins este de 97, aproape de media regiunii. Cel mai prost scor, poate deloc surprinzător, de doar 76 de puncte din 100, se înregistrează la capitolul “Guvernanţă digitală şi sector public”. Tot apropiat de medie, cu 94 de puncte din 100, este şi sectorul “Infrastructură digitală”. Singurul sector unde România depăşeşte mult media regiunii este “Resursa umană”, cu un scor de 121.
„Este clar, din studierea datelor, că e nevoie de luarea unor măsuri ferme de îmbunătăţire,” a adăugat Putinică. „Noi, cei de la Microsoft, considerăm că e nevoie clar de creșterea nivelului de competențe digitale în rândul cetățenilor, dar şi de derularea de procese de calificare și recalificare a companiilor în rândul angajaților. Atunci când guvernele accelerează procesele de digitalizare a serviciilor publice, acestea încurajează și cetățenii să își dezvolte treptat competențele și să se adapteze la noua eră digitală. Nu în ultimul rând, este nevoie de creşterea rolului social al procesului de învăţământ. Universitățile din zona ştiinţelor, aşa numitele STEM, joacă un rol cheie în dezvoltarea talentelor viitoare.”