Datele statistice arată că într-un scenariu de recuperare date în caz de dezastru, cele mai mult firme nu reuşesc să-şi recupereze integral datele dorite sau suficient de rapid. Între timp, atacurile de tip ransomware, actualmente încadrate clar printre ‘dezastrele’ potenţiale, au ajuns să afecteze 76% din companii la nivel global în ultimele 12 luni, reuşitele unor astfel de atacuri datorându-se în principal apăsării unor link-uri malefice de către utilizatori şi sistemelor de administrare date compromise.
Cele de mai sus reprezintă câteva din principalele concluzii ale unui raport intitulat Data protection trends report 2022 şi realizat de compania Veeam, care a intervievat mai bine de 3000 de factori de decizie IT, cei mai mulţi din organizaţii cu peste 1000 de angajaţi, din nu mai puţin de 28 de ţări. Printre alte rezultate importante se numără acela că ‘pana’ medie de date durează în mod obişnuit 78 de minute, la un cost mediu estimat de 1.467 USD pe minut, sau 88.000 USD pe oră, circa 40% din servere suferind măcar o cădere neaşteptată pe an.
Studiul arată că domeniul backup de date devine tot mai dependent de mediul cloud. Până în 2024, circa 80% din firme se aşteaptă să folosească astfel de medii în scop de backup date, sub o formă sau alta. Cifra reprezintă o creştere majoră faţă de cei 67% previzionaţi pentru anul în curs. La fel, recuperarea în caz de dezastre este şi ea aşteptată să facă marele salt către utilizarea mediilor cloud.
În vreme ce 34% din respondenţi şi-au gestionat recuperarea din dezastre folosind propriile centre de date anul trecut, pentru 2024 circa 53% din respondenţi declară că această recuperare se va face prin intermediul mediilor cloud, cu ajutorul unui furnizor de servicii disaster-recovery-as-a-service (DraaS). Asta deşi 28% din date vor continua să fie păstrate în propriile locaţii ale clienţilor.
Modalitatea de recuperare în cz de dezastru variază, cei mai mulţi respondenţi (61%) declarând că vor aplica soluţii de recuperare în locaţii on-premises, în vreme ce 39% vor recupera date în cloud. Un procent semnificativ în ambele cazuri (40%, respectiv 20% din totalul respondenţilor) au spus că reconfigurarea reţelelor se va face manual. În privinţa serverelor, 29% dintre respondenţi se aşteaptă să le reconfigureze manual, în vreme ce 45% vor utiliza script-uri scrise anterior şi 25% vor folosi fluxuri de lucru orchestrate.
Revenind la zona de backup, Veeam a aflat prin intermediul studiului că aşa-numitele ‘instantanee’ sau snapshots, utilizate în cursul zilelor de muncă, trebuie să fie mai bine folosite în conjuncţie cu soluţia de backup, care la rândul ei rulează de obicei o dată pe zi. Conform studiului, acest lucru se datorează faptului că nu sunt diferenţe mari de importanţă între datele de ‘maximă prioritate’, dintre care un procent de 55% au o toleranţă de neutilizare de maxim o oră, şi datele ‘normale’, dintre care circa 49% au acelaşi regim de întârziere.
Respondenţii au fost, de asemenea, întrebaţi despre proiectele lor de transformare digitală, iar rezultatele arată că pandemia a dus la tendinţa de accelerare a lucrurilor, adesea prin accelerarea proceselor de modernizare deja planificate. Majoritatea respondenţilor (73%) a declarat că au accelerat deja iniţiativele de transformare digitală. Acestea fiind zise, studiul a descoperit şi faptul că există încă obstacole, unele destul de semnificative. Cele mai citate obstacole au fost lipsa de competenţe (54%), dependenţa de sisteme moştenite (53%), concentrarea pe operaţiuni de mentenanţă din pricina pandemiei sanitare (51%), lipsa de timp (39%) şi lipsa de bani (35%). Doar 8% din respondenţi au afirmat că nu stă nimic în calea iniţiativelor lor de transformare digitală.