Analiza — March 28, 2022 at 10:49 am

Probleme de personal IT nerezolvate de pandemie

by

Firma de analiză Gartner a publicat la începutul acestei luni un raport care arată că, la nivel global, pandemia sanitară nu a generat mari schimbări în zona problemelor legate de retenţia personalului IT. La ora actuală, doar sub 30% din angajaţii IT îşi exprimă intenţia clară de a rămâne la angajatorul actual. Conform Gartner, cifrele sunt mult mai mici în Australia şi Noua Zeelandă (24%), Asia-Pacific (20%) şi America Latină (27%). Însă chiar şi în Europa, regiunea cu cele mai mari procentaje din studiu, doar patru din zece angajaţi IT şi-au exprimat intenţia fermă de a rămâne pe loc.

Symbol for finding the right work life balance.Studiul, care a cuprins aproape 2000 de angajaţi IT din diverse industrii, funcţii şi geografii, a descoperit că provocările legate de retenţia talentelor IT diferă în funcţie de grupa de vârstă şi regiune. Angajaţii IT sub 30 de ani ca vârstă reclamă o probabilitate de 2,5 ori mai mică de a rămâne pe poziţie decât cei de peste 50 de ani. Studiul Gartner a descoperit că doar 20% din angajaţii IT cu vârste între 18 şi 29 de ani au o probabilitate mare de a rămâne, faţă de peste 48% dintre cei cu vârste între 50 şi 70 de ani.

Studiul a mai descoperit că angajaţii IT pun calitatea managementului IT pe locul doi ca motiv de demisie, pe locul trei fiind balanţa muncă-viaţă total inadecvată. Autorii studiului spun că pandemia sanitară le-a oferit angajaţilor IT un motiv serios de a îşi regândi atitudinea faţă de muncă. Aproape două treimi (65%) din respondenţi au indicat balanţa muncă-viaţă, exprimată prin flexibilitatea locaţiei de muncă, timpul petrecut la birou şi conceptele precum săptămâna de lucru de patru zile ca jucând un rol semnificativ în retenţia personalului IT.

Cele de mai sus se leagă de un factor pe care Gartner îl numeşte ‘axarea pe factorul uman’ şi care a urcat patru locuri în clasamentul factorilor faţă de perioada pre-pandemie. Odată cu noile abilităţi ‘fierbinţi’ cerute în universul IT, precum data science, cloud şi securitate cibernetică, un procent semnificativ din personalul IT a citat compensaţiile ca motiv serios de părăsire a unei organizaţii. În unele regiuni, însă, compensaţiile nu reprezintă cel mai important factor de creştere a ratei de retenţie a personalului IT. În Europa, de pildă, principalul motiv de părăsire a unei organizaţii este cel dat de calitatea slabă a managementului.

Având în vedere cele descoperite, autorii studiului îi sfătuiesc pe directorii IT să regândească şi să schimbe presupunerile vechi legate de muncă inductoare de limitări inutile. Printre ele se numără orele de lucru, iar aici firmele progresiste împuternicesc deja echipele şi oamenii să decidă singuri când muncesc cel mai bine şi îmbrăţişează noi programe de muncă, cum este săptămâna de lucru de patru zile, axarea pe spaţiul fizic de birou, iar aici pandemia a destrămat mitul că oamenii pot lucra eficient doar într-un birou unde managerii să-i poată vedea, şi şedinţele, iar aici este vorba de o cultură care a debutat în anii 1950 când oamenii erau nevoiţi să se reunească fizic pentru a lua decizii, o cultură aproape complet destrămată acum, când instrumentele de colaborare sincronă şi asincronă permit luarea distribuită de decizii, colaborarea şi creativitatea.