Recentul raport KPMG “Perspectivele directorilor executivi 2022” (2022 CEO Outlook) a reliefat că 58% dintre lideri se așteaptă ca o recesiune să fie ușoară și scurtă. Paisprezece la sută dintre directorii executivi indică recesiunea ca fiind printre cele mai presante preocupări în prezent – în ușoară creștere față de începutul anului 2022 (9 la sută), în timp ce oboseala cauzată de pandemie se află în fruntea listei (15%).
Pe parcursul anului următor peste 8 din 10 (86%) directori generali globali anticipează o recesiune, 71% prevăzând că aceasta va afecta veniturile companiei cu până la 10%. Majoritatea directorilor executivi cred că o recesiune va afecta creșterea prognozată (73 la sută). Trei sferturi (76 la sută) au luat deja măsuri de precauție pentru o eventuală recesiune.
În ciuda acestor preocupări, directorii executivi sunt mai încrezători în reziliența economiei în următoarele 6 luni (73 la sută) decât au fost în februarie (60 la sută), când KPMG a chestionat 500 de directori executivi pentru sondajul “CEO Outlook Pulse”. Mai mult, 71% dintre lideri sunt încrezători în perspectivele de creștere a economiei globale în următorii 3 ani (în creștere de la 60% la începutul lui 2022) și aproape 9 din 10 (85%) sunt încrezători în creșterea organizației lor în următorii 3 ani.
Mediul de afaceri autohton rămâne optimist pe termen foarte scurt
Perspectivele pieței muncii sunt oarecum similare cu cele privind activitatea economică. Rata șomajului a scăzut la 5,1% în august, atingând nivelul înregistrat înainte de pandemie. Acest lucru a exacerbat unele probleme de pe piața muncii. Penuria de forță de muncă şi de talent precum și nepotrivirea competențelor profesionale au fost resimțite mai accentuat în mai multe sectoare în ultimul timp, inclusiv în activităţile de producție şi servicii. Mediul de afaceri indică de asemenea acești factori ca fiind o provocare pentru planurile lor de dezvoltare. Tendințele de ocupare a forței de muncă pe termen scurt sunt în mare parte neutre, deși unele rămân pozitive, în special în sectoarele comerțului cu amănuntul și al transporturilor, unde nevoile de angajare sunt marginal mai mari.
„La nivel național, cheltuielile pentru tehnologia informației și comunicațiilor (ITC) au crescut deja substanțial în ultimii ani, urmând o tendință care s-a accelerat în timpul pandemiei. Dacă în 2019 sectorul de ITC a reprezentat aproximativ 10% din creșterea PIB-ului României, acesta a crescut constant de atunci, ajungând la 13,6% în 2021 și la un impresionant 29% în a doua jumătate a anului 2022. Acest lucru indică atenția sporită pe care economia o acordă investițiilor în tehnologie ca mijloc de îmbunătățire atât a productivității, cât și a experienței clienților,” declară Ramona Jurubiță, Country Managing Partner, KPMG în România.
.