Mai bine de jumătate (60%) dintre organizațiile de la nivel global susțin că lipsa competențelor TIC este una dintre principalele cauze care blochează transformarea digitală, arată un studiu IDC. Importanța acestora pentru viitorul educației în societatea digitală este subliniată, de asemenea, și în cadrul Digital Futures Index, un raport realizat de Microsoft potrivit căruia statele cu un nivel ridicat de competențe digitale în rândul cetățenilor au economii mai competitive și oferă o mai bună calitate a vieții.
Viitorul educației are, așadar, și o componentă digitală. Astfel, programele de skilling care contribuie la educația digitală a cetățenilor, pentru a-i ajuta pe aceștia să rămână competitivi pe piața muncii și a sprijini companiile să devină mai productive și mai eficiente, au devenit imperative. Și importanța lor pentru societate crește cu atât mai mult cu cât abilitățile de care trebuie să dispună forța de muncă sunt în continuă schimbare, valabilitatea unei competențe digitale fiind de aproximativ 5 ani. În plus, se estimează că vor apărea aproximativ 645.000 de noi joburi pe roluri tehnice, până în 2027, în România, iar 70% dintre acestea ar urma să fie disponibile în alte industrii decât IT.
Deși România este una dintre țările din Europa cu cel mai mare număr de absolvenți de facultăți cu profil STEM, raportat la populație (depășind media europeană), are o comunitate de aproximativ 200.000 de dezvoltatori de software și un ecosistem de startup-uri foarte bine conturat, este în continuare nevoie de și mai mulți specialiști în IT care să genereze inovație și să ajute statul să se alăture țărilor lidere din acest punct de vedere.
„Educația și programele de perfecționare sunt o prioritate pentru Microsoft, iar împreună cu partenerii din sectoarele public, privat și academic am derulat numeroase astfel de programe pentru a reduce decalajul de competențe digitale. Programul global de skilling, lansat pentru a ajuta oamenii să dobândească abilități digitale și tehnice, a fost deja accesat de peste 30 de milioane de persoane din peste 240 de țări, cu aproape 200.000 de români care au utilizat programul în ultimul an. Ne-am alăturat inițiativei naționale CTRL+N, lansată de Bittnet Training, pentru facilitarea accesului a 25.000 de români la cursuri de recalificare profesională, până în 2025. Un alt parteneriat strategic pentru Microsoft este cel cu mediul academic. Patru universități din România sunt active în programul Microsoft Learn for Students and Educators, ce permite universităților să includă cursuri actualizate de tehnologie în programa lor, cu peste 8.000 de studenți care au acces la cursuri tehnice Microsoft pentru a-și îmbunătăți competențele digitale”, declară Daniel Rusen, Director de Marketing și Operațiuni, în cadrul Microsoft România.
Microsoft și Ascendia, parteneriat cu tradiție pentru digitalizarea educației în România
Digitalizarea nu mai reprezintă o opțiune în procesul educațional, ci o necesitate. În acest fel, metodele de predare și întreg procesul de învățare pot fi personalizate, iar prin îmbinarea învățământului tradițional și a celui digital, elevii și studenții vor dobândi o pregătire mai complexă. În plus, va asigura continuitate și va aduce o eficiență mai mare, mai ales dacă ne raportăm la situații care pot genera schimbări bruște în întreaga economie și societate, care cer o capacitate rapidă de adaptare. Ținând cont de acest lucru, Microsoft România și Ascendia colaborează de mult timp pentru a dezvolta soluții și platforme care să ajute tinerele generații și angajații să dobândească noi competențe digitale sau să le consolideze pe cele pe care le dețin deja.
„Pentru a fi eficient, procesul de învățare trebuie să se axeze pe elev, oferindu-i acces la resurse și materiale de studiu individualizate. Personalizarea învățării se numără printre cele mai eficiente mijloace prin care putem accelera dezvoltarea academică, cognitivă și, mai ales, prin care putem reduce abandonul școlar. În același timp, tehnologia poate să ajute profesorii să își gestioneze mai bine timpul, deoarece resursele de cloud pe care le-ar putea integra în activitatea lor, spre exemplu, pot să le ofere acces la informații relevante despre fiecare elev. Am început parteneriatul nostru cu Ascendia în urmă cu aproximativ 8 ani, oferind infrastructura de cloud, pe care ei să dezvolte soluții pentru o educație digitală. Astăzi, ne bucurăm să vedem că tot mai mulți profesori, elevi, studenți și chiar utilizatori din mediul de business își îndreaptă atenția către platformele create de Ascendia și le percep ca pe un sprijin în perfecționarea lor”, afirmă Marilena Ionașcu, Director Educație în cadrul Microsoft România.
De-a lungul timpului, compania de e-learning Ascendia a dezvoltat numeroase soluții care pot fi integrate în sistemul de învățământ din România. Platformele Livresq, Timlogo și CoffeeLMS sunt doar câteva exemple de soluții care utilizează resurse din Microsoft Azure, algoritmi de inteligență artificială și machine learning pentru a se adapta la nevoile individuale ale utilizatorilor și a-i ajuta în procesele de învățare sau de reconversie profesională. Timlogo facilitează accesul copiilor și adulților la terapie logopedică, în timp ce Livresq și CoffeeLMS ajută utilizatorii din mediul de afaceri și din cel academic să dezvolte și să distribuie conținut educational (cursuri și lecții interactive), pe care să îl folosească apoi pentru formarea publicului țintă.
„Este deja cunoscut că toate domeniile evoluează acum accelerat mulțumită tehnologiei. În acest context este critic ca transferul de cunoștințe de la o persoană la alta, indiferent de zona geografică în care se află aceste persoane, să fie făcut cât mai ușor posibil. Aici este unul din locurile în care e-learning-ul este un însoțitor bun, niciodată înlocuitor pentru formarea tradițională, pentru că ajută puternic atunci cand este nevoie de flexibilitate, accesibilitate, implicare sporită, eficiență, trasabilitate și nu în ultimul rând costuri reduse”, a declarat Alex Mălureanu, CMO și Cofondator Ascendia.
Învățarea în mediul digital a devenit, așadar, o metodă eficientă, complementară învățământului tradițional. Acesta este și contextul în care reprezentanți ai Ascendia și Microsoft s-au reunit zilele trecute în cadrul celei de-a doua ediții a Conferinței eLearning România. Pe scena evenimentului organizat în format hibrid, care a marcat totodată și continuarea parteneriatului dintre cele două companii, au urcat 19 speakeri (reprezentanți ai comunității academice și al mediului privat) pentru a le vorbi celor peste 14.000 de participanți despre premisele viitorului digital în România.