Valoarea estimată a pieței de revânzare a articolelor de îmbrăcăminte, încălțăminte și accesorii este cuprinsă între 100 și 120 de miliarde de dolari la nivel mondial, fiind de peste trei ori mai mare decât a fost în 2020, potrivit unui nou studiu realizat de Boston Consulting Group (BCG) și Vestiaire Collective, platformă globală pentru modă pre-purtată, intitulat “Ce înseamnă accelerarea pieței second-hand pentru brandurile de modă și comercianții cu amănuntul”.
Piața second-hand valorează deja între 3% și 5% din totalul sectorului de îmbrăcăminte, încălțăminte și accesorii și ar putea crește până la 40%. În timp ce produsele revândute reprezintă aproximativ un sfert din garderoba cumpărătorilor de produse second-hand, se preconizează că acestea vor reprezenta 27% în 2023. Consumatorii Gen-Z sunt cei mai orientați spre a cumpăra (31%) și vinde (44%) articole second-hand, urmați îndeaproape de generația millennials.
„La BCG, am analizat în detaliu piața globală de revânzare, încă de la începuturile sale”, declară Sarah Willersdorf, Director Global al Diviziei de Lux din cadrul BCG și coautor al raportului. „Consumatorii îmbrățișează produsele second-hand și schimbă modul în care își cumpără și își vând hainele. Există o oportunitate extraordinară pentru brandurile care intră pe această piață de a capta noi clienți, atrăgând în același timp cumpărătorii existenți motivați de sustenabilitate, accesibilitate și exclusivitate.”
Sustenabilitatea este un motiv tot mai puternic pentru cumpărătorii de produse pre-purtate.
Raportul se bazează pe două sondaje globale, pe un eșantion format din 6.000 de consumatori, în 2020, și 2.000 de consumatori în 2022, pentru a înțelege mai bine angajamentul lor față de piața revânzării. În timp ce accesibilitatea a fost citată ca principalul motor pentru cumpărarea de articole second-hand în rândul a mai mult de jumătate dintre respondenți, această tendință este în scădere. Varietatea de produse a fost raportată ca fiind al doilea cel mai mare motor din spatele consumului de bunuri de second-hand. 40% dintre cumpărători văd în aceste produse o cale de a consuma modă în mod sustenabil și aleg piața second-hand pentru vasta paletă de opțiuni și piesele unice pe care le oferă. Fiorul căutării și oportunitatea de a face troc cu vânzătorii sunt, de asemenea, factori din ce în ce mai populari pentru achiziționarea de îmbrăcăminte la mâna a doua, 35% dintre respondenți menționându-le ca fiind principalele motive pentru care îmbrățișează această tendință.
Vânzătorii sunt motivați de detoxifierea garderobei, dar descurajați de lipsa timpului
60% dintre cei care vând articole second-hand își doresc să își facă ordine și loc în garderobe. Același procent a raportat motivația de a recupera valoarea reziduală a articolelor lor și să o cheltuiască pe produse pre purtate (39%) sau noi (20%).
În timp ce vânzarea este un comportament din ce în ce mai adoptat în rândul cumpărătorilor, nu toți au vândut articole pe piața second-hand. 30% din non-vânzători au ceva de vândut, dar nu au găsit timp să se ocupe de acest lucru. În loc să vândă, 30% dintre respondenți preferă să ofere obiectele prietenilor sau organizațiilor caritabile.
„Vestiaire Collective este cea mai importantă aplicație globală pentru modă pre-iubită, creată în 2009 cu o singură misiune: să transforme industria modei pentru un viitor mai durabil”, declară Fanny Moizant, cofondator și președinte al Vestiaire Collective. „Suntem mândri să vedem că sustenabilitatea și conștientizarea problematicilor de mediu sunt factori din ce în ce mai determinanți pentru clienți în deciziile lor de cumpărare și vânzare, dar și pentru companiile care doresc să integreze circularitatea în modelul lor de afaceri. Deși există multe căi prin care brandurile pot explora această piață, pe plan intern sau cu un partener extern, colaborarea cu o platformă consacrată precum Vestiaire Collective are avantaje semnificative, inclusiv accesul la o comunitate de peste 23 de milioane de consumatori de revânzare din întreaga lume, precum și peste un deceniu de expertiză în materie de date, prețuri și logistică.”
Succesul în noua și curajoasa lume a revânzării
Aproape 60% dintre consumatori fie au descoperit un brand, fie l-au cumpărat pentru prima dată la mâna a doua, ceea ce arată o oportunitate majoră pentru branduri de a-și crește acoperirea în rândul noilor clienți, prin participarea la piața de revânzare.
Raportul prezintă trei modele pe care brandurile sau comercianții cu amănuntul le pot lua în considerare atunci când intră pe piața second-hand.
• Deținerea și operarea propriilor capacități de revânzare: prin revânzarea propriilor colecții online și în magazine, companiile pot păstra controlul asupra mărcii și structurii prețurilor și pot face profit de două ori în urma aceluiași articol. Dar această abordare poate fi solicitantă din punct de vedere al resurselor și poate exista o acoperire limitată a clienților, precum și riscuri de volum și inventar.
• Parteneriatul cu o platformă de revânzare: acest model oferă o soluție reciproc avantajoasă. Platforma se ocupă de logistică, procesarea plăților și validarea produselor, câștigând în același timp trafic, promovare și credibilitate sporite din partea retailerului. La rândul său, marca își poate revinde produsele, poate spori recunoașterea și poate achiziționa ieftin clienți noi fără a fi nevoie să se ocupe de operațiunea de revânzare.
• Explorarea revânzării fără a face o investiție semnificativă sau un angajament pe termen lung: această opțiune include oferirea unui partener de vânzare cu amănuntul spații modeste în magazine și dezvoltarea unor scheme de reducere și stimulare pentru vânzarea de îmbrăcăminte pre-purtată pentru comercianții cu amănuntul. Aceste soluții contribuie la creșterea numărului de locuri de muncă și a audienței și le permit jucătorilor să participe la economia circulară, atenuând în același timp riscul generat de bunurile contrafăcute.
Raportul poate fi descărcat aici.