Conform companiei de consultanță McKinsey, digitalizarea în domeniul construcțiilor poate aduce o creștere a productivității de aproximativ 15% și o reducere a costurilor de 6%. În funcție de gradul de digitalizare și de cultura organizațională a fiecărei companii, procentele pot fi, uneori, semnificativ mai mari.
Digitalizarea se află în topul priorităților companiilor de construcții, potrivit unui studiu de piață publicat de compania Roland Berger, 93% dintre jucătorii din piață considerând că automatizarea poate influența fiecare proces și activitate de business. Astfel, transformarea digitală în rândul organizațiilor din domeniul construcțiilor se bazează pe 4 piloni esențiali: colectarea și analiza online a datelor, automatizarea, conectivitatea și accesul la date.
Concivia, o companie românească de construcții, a ales să investească în anul 2022 în digitalizarea șantierelor, printr-o soluție software SPS Construct, aleasă prin platforma Softlead, furnizată și implementată cu succes de compania Smart Project Solutions.
Nevoia creșterii performanțelor interne, eficientizării și creșterii productivității a fost urmată de anumite provocări specifice industriei de construcții. Mai exact, compania a înregistrat depășiri ale bugetelor observate spre finalul proiectului și a primit raportări de întârzieri ale activității de pe șantiere. La baza acestor două situații se aflau, însă, extinderi ale bugetelor de achiziții pentru materialele folosite, imposibilitatea de a avea o trasabilitate în timp real a cheltuielilor detaliate în funcție de materiale, manoperă, utilaje, transport sau subcontractori. Astfel, exista o dificultate de a face o legătură între ofertă și execuția reală din șantier.
Compania Concivia a ales Smart Project Solutions pentru a implementa aplicația software SPS Construct, o soluție adaptată cerințelor și activităților de business din domeniul construcțiilor. Aplicația este gândită modular și cuprinde: modul dedicat gestionării ofertelor (creare și actualizare/optimizare oferte, generarea automată a bugetelor/proiect, export ofertă în Excel), proiectelor (bugetare lucrări, materiale, utilaje, manoperă, transport), achizițiilor (oferte și comenzi furnizori, facturi, rapoarte), managementului șantierelor (necesar de aprovizionare, fluxuri de aprobare, rapoarte zilnice sau de proiect pentru pontaje, activități utilaje, activitate transport, raport cheltuieli), subcontractorilor (alocare lucrări, raportări, facturi), dar și sub module: gestionarea situațiilor de lucrări.
Comparativ cu alte soluții existente pe piața din România, SPS Construct este o soluție în cloud, putând fi accesată oricând și de oriunde, de către mai mulți utilizatori simultan. Interfața oferită este una prietenoasă și intuitivă, accesibilă integral de pe orice dispozitiv mobil.
Proiectul a avut o durată de implementare de aproximativ 4 luni, fiind necesară analiza proceselor de business, stabilirea coordonatelor de lucru, alocarea resurselor și implementarea propriu-zisă a soluției.
După implementarea soluției SPS Construct, clientul a beneficiat de acces în timp real la o analiză a activității de pe fiecare șantier și la stadiul lucrărilor, precum și la rapoarte zilnice, putând evalua nivelul de parcurgere al calendarelor de execuție, precum și analiza comparativă cuprinsă în ofertă versus stadiul actual al proiectului.
De asemenea, clientul a putut monitoriza și superviza cantitățile de materiale folosite, numărul de ore alocate pentru manoperă, precum și alți indicatori specifici activității din industria de construcții. Astfel, compania a reușit să mențină nivelul de performanță și de profitabilitate al fiecărui proiect în parte, transparența datelor fiind esențială în contextul estimărilor, planificării și evaluării posibilelor riscuri, toate determinate în timp real.