Din ianuarie 2023, cca 15.127 de companii încadrate în categoria ”contribuabili mijlocii” trebuie să depună declaraţia D406 în format SAF-T. Autorităţile au actualizat pe final de an lista acestor companii şi conform noilor date, pentru cca 3.000 de companii obligativitatea depunerii SAF-T se mută în 2025. Noutăţile publicate nu ţin de raportarea SAF-T în sine, ci de încadrarea contribuabililor.
Read the english version of this article
Sunt două schimbări:
• firmele încadrate la categoria celor mijlocii la 31 decembrie 2021 și care de la 1 ianuarie 2023 trec la categoria celor mici vor avea obligația raportării SAF-T de la 1 ianuarie 2025; acestea pot opta, totuși, dacă vor, să înceapă raportările mai devreme – din 2023 sau din 2024 (opțiunea se exercită printr-o primă depunere validată a declarației SAF-T, dar aceasta este irevocabilă);
• firmele încadrate la categoria celor mici la 31 decembrie 2021 (care s-au menținut la această categorie în 2022) și care trec la categoria celor mijlocii la 1 ianuarie 2023 vor avea obligația raportării SAF-T de la 1 ianuarie 2023.
Criteriile de încadrare nu sunt foarte explicite şi de aceea cea mai bună cale de a afla dacă din ianuarie trebuie sau nu să depuneţi D406 este să consultaţi lista oficială. (Contribuabili Mijlocii ANAF)
Aspecte la care să fiți atenți la implementarea SAF-T
Implementarea SAF-T a însemnat un volum mare de muncă, atât pentru consultanți cât mai ales pentru departamentele Financiare și de Controlling ale beneficiarilor. În 2022 am asistat toţi clienţii să facă acest pas şi majoritatea au depus cu succes declaraţie D406. Cu succes însemnând corect şi la timp.
Articolul de aici vă poate oferi o idee: „SAF-T post implementare. Experiențe și sfaturi de la clienți”
Consultanţii System Innovation România se pregătesc pentru etapa a doua a SAF-T, care va avea o amplitudine ridicată prin numărul mai mare de companii. I-am întrebat pe câţiva ce recomandă clienţilor, iar răspunsurile sunt mai jos:
• Înainte de depunerea declaraţiei D406 asiguraţi-vă că aţi mapat corect conturile contabile, cotele de TVA şi unităţile de măsură. Mapările care intervin nu alterează structura datelor existente deja în sistemul ERP, însă trebuie făcute verificări cu privire la nomenclatoarele de parteneri şi produse, astfel încât să se asigure că au toate informaţiile puse la punct.
• Verificaţi înregistrarea completă a adreselor de facturare pentru toţi partenerii şi corelarea datelor cu fiecare câmp corespunzător. Asta înseamnă că trebuie să existe toate elementele unei adrese, iar acestea să fie înregistrate în câmpul specific.
• Verificaţi cu atenţie codurile intrastat (NC8) în cazul bunurilor tranzacţionate (vândute sau cumpărate) din Uniunea Europeană.
• Rulaţi declaraţia D406 pe mai multe luni de raportare pentru a verifica orice posibilă eroare ce poate apărea în DUK Integrator (aplicație ANAF pentru validarea raportărilor) şi a o corecta.
• Corectaţi erorile erorile tehnice depistate cu ajutorul validatorului DUK ANAF cu ajutorul rapoartelor customizate (de tip query) încărcate de echipa de consultanţi. Acestea sunt împărţite pe secţiunile care apar în declaraţia SAF-T.
• Testaţi acurateţea datelor care sunt exportate în declaraţia D406 prin corelarea cu rapoartele standard din SAP BusinessOne sau alt sistem ERP utilizat, precum fișa de cont, balanta românească, raport taxe.
• După validările tehnice, validaţi și datele din punct de vedere financiar-contabil (ex: solduri iniţiale/finale conturi/parteneri, baza + TVA facturi achiziţie/vânzare, valoarea TVA la nivelul fiecărei cote în parte etc.).
• Atenție la înregistrarea corectă a adreselor şi CUI-urilor în nomenclatoarele de parteneri și la maparea conturilor, din experienţa proiectelor din 2022, aici apar cele mai frecvente erori.
• Înainte de depunerea declaraţiei, validaţi toate valorile deoarece pot apărea a inconsistente intre datele din SAF-T şi cele înregistrate real în contabilitate.
• Implicaţi în acest proces nu doar departamentul Financiar-Contabil ci şi colegi din departamentul Taxe sau de la IT, care pot ajuta cu actualizarea diverselor date în sistemul ERP.
Acestea sunt doar câteva recomandări practice realizate pe baza experienţei consultanţilor System Innovation România din 2022. Implementarea SAF-T este un proces relativ complex, pentru care este bine să aveţi ajutor de specialitate şi pe care să îl trataţi cu maximă seriozitate.
În luna octombrie, la o conferință fiscală organizată de CursDeGuvernare.ro, Lucian Heiuș, președintele ANAF a declarat că autorităţile au fost tolerante în legătură cu depunerea D406 în 2022, inspectorii optând cu precădere pentru notificări şi avertismente. ( Înregistrarea conferinței poate fi accesată la https://www.youtube.com/watch?v=KssyGhe4io0).
Totuşi ANAF poate iniţia inspecții pe baza datelor raportate prin D406, mai ales că perioada de graţie post implementare este mai degrabă asumată informal de autorități decât specificată explicit în normele de aplicare.
Pentru orice discutie legată de raportarea în format SAF-T și depunerea declaratței D406 contactați-ne la office@sysinconsul.ro.