Securitate — May 8, 2023 at 11:11 am

Riscuri cibernetice asociate lucrului de acasă

by

La nivel global se observă un trend ascendent în atacurile de phishing și a infectării cu malware în infrastructura organizațiilor private și a celor publice. Fiecare criză aduce cu ea și acțiuni ale infractorilor cibernetici care exploatează orice mică vulnerabilitate din sisteme. Teama față de contextul actual, dar și neștiința și lipsa de instruire în acest sens pentru angajați creează oportunitățile perfecte pentru atacuri, furturi de date și de informații confidențiale.

Work remotely with TeamsAceastă stare de fapt are loc în mod special în contextul în care securitatea din mediul online de acasă este, de cele mai multe ori, sub nivelul măsurilor de securitate corporative din mediul de business.

În lipsa unui plan strategic de atac și de mitigare a riscurilor, în lipsa unor proceduri clare de combatere și de răspuns la atacurile cibernetice în contexte de forță majoră (dezastre, epidemii sau pandemii) – riscul unui atac cu repercusiuni pe termen lung crește exponențial.

În acest sens, oricare organizație ce activează într-un ecosistem conectat pe internet are preocuparea de a oferi angajaților acces la informații și la mediul organizațional într-un context securizat și controlat.

Riscuri se supun organizațiile care activează remote

Prin intermediul internetului, mobilitatea și accesul angajaților la mediul de lucru de la distanță extinde tranzitul și posibilitatea informațiilor în afara infrastructurii securizate a companiei.

În acest sens, riscul unui atac cibernetic și al accesului nelegitim la datele organizației crește dacă nu sunt luate măsuri de siguranță. Una dintre recomandări este ca fiecare stație de lucru să fie dotată cu un dispozitiv al companiei prin care angajații se pot conecta în siguranță de acasă.

De asemenea, este important ca echipamentele de lucru să fie actualizate cu un nivel de securitate minimal: sistem de operare actualizat, hard disk criptat, blocare automată a dispozitivului. Evident, aceste măsuri de precauție trebuie sprijinite de un training al angajaților care să înțeleagă riscul accesării unor servicii sau fișiere de pe un dispozitiv infectat cu malware. Orice mică scăpare poate genera o reacție în lanț și deci poate oferi acces nelegitim în rețeaua companiei, ceea ce poate genera pierderi financiare sau de imagine.

Pentru a fi sigur că ai adoptat toate măsurile de securitate recomandate de specialiștii SafeTech Innovations, te rugăm să consulți lista de recomandări de aici.

Cum te asiguri că riscurile sunt mitigate?

Experiența specialiștilor noștri în securitatea informației insistă asupra măsurilor aplicate în cel mai mic detaliu, în special în privința securității datelor. Pentru companiile care nu au competențe suficiente în acest sens, echipa Safetech de specialiști vine în sprijinul organizațiilor cu o serie de servicii și măsuri de răspuns care pot duce la eliminarea riscurilor de acces necontrolat, neautorizat, rău intenționat.

Alături de măsurile de securitate dezvoltate mai sus, menționăm și alte câteva mișcări strategice pe care o companie le poate avea în vedere atunci când implementează lucrul de la distanță:

1. Crearea unei politici de lucru de la distanță și reguli clare de acces la resursele companiei
Analizează și evaluează riscurile asociate oricărui tip de acces din afara companiei, precum procesele de autorizare a userilor, instrumentele care sunt autorizate pentru workul remote, asistență și suport IT, acțiuni interzise (ex: transferul datelor prin social media sau upload de informații necriptate pe siteuri publice de transfer), tipul de informații sau servicii IT ce pot fi accesate sau stocate pe dispozitive, controalele procedurale minime de Securitate, cum se realizează conexiunea cu sistemele companiei, cum se raportează un incident.

2. Monitorizarea constantă
Detecția în timp real este unul dintre cele mai valoroase aspecte ale combaterii pierderii financiare sau de imagine ale companiei. Un nivel crescut de monitorizare a conexiunilor la distanță și a deviceurilor accesate oferă o imagine de ansamblu în timp real pentru atacuri și comportamente anormale care pot apărea atunci când un hacker vrea să ajungă la informațiile unei companii.

3. Adoptarea unor măsuri suplimentare de securitate
În situația in care compania nu poate asigura din motive financiare echipamente pentru a fi utilizate de către angajați in lucrul de acasă, se recomandă adăugarea unor soluții suplimentare de securitate care sa separe mediul de lucru de pe deviceul personal al angajatului, de datele sale personale și de utilizarea in scopuri personale a acestuia.

4. Instruirea utilizatorilor care au acces la rețea
Cea mai importantă resursă dintr-o companie sunt oamenii, în mod special atunci când lucrează de la distanță. Este indispensabilă conștientizarea riscurilor workului de la distanță, astfel că aceștia trebuie susținuți și instruiți pentru activarea în siguranță, conform unor proceduri clar stabilite (ex: stocarea și gestionarea securizată a credențialelor de acces, raportarea incidentelor etc.)

5. Protejarea datelor în repaus și în tranzit
Cantitatea de informații stocate pe un dispozitiv mobil trebuie redusă numai la strictul necesar. De asemenea, transferul de date ar trebui să fie realizat numai prin conexiuni securizate VPN, alături de autentificarea prin factori multipli pentru conectarea la rețea.

6. Gândirea strategică: definirea unui plan de gestionare a incidentelor
Oricâte măsuri de securitate adoptă o companie, riscul ca infractorii cibernetici să se adapteze și să găsească vulnerabilități există în continuare. În acest sens, echipa Safetech de specialiști îți stă la dispoziție cu servicii eficiente și personalizabile obiectivelor și resurselor tale financiare care să îți garanteze un ecosistem cibernetic mereu protejat.