Studii — May 11, 2023 at 12:51 pm

Organizațiile nu pot ține pasul cu piața în ceea ce privește salariile

by

În România, principalii cinci factori care influențează alegerea locului de muncă nu s-au schimbat în ultimii trei ani.

Team business goals, active employees, social media marketingPotrivit cercetării Randstad, cel mai important este în continuare pachetul salarial atractiv, care este un motivator mai puternic pentru români decât media europeană.

Al doilea aspect major este atmosfera plăcută, care înregistrează o mică diferență față de media europeană, ceea ce arată că angajații români acordă atenție modului în care se simt la locul de muncă și în care sunt tratați de managerul lor.

În mediul economic imprevizibil, importanța stabilității financiare a angajatorului a crescut semnificativ comparativ cu anul trecut, iar față de țările europene chestionate, indicele din România este în creștere. Salariul nu este principala forță motivatoare în toate țările de pe continent: în Germania, siguranța locului de muncă, în Italia și Anglia, echilibrul dintre viața profesională și cea personală, iar în Norvegia, atmosfera plăcută de lucru se situează pe primul loc în acest an.

Pentru bărbați, un loc de muncă stabil din punct de vedere financiar și utilizarea tehnologiilor moderne sunt foarte importante, în timp ce pentru femei, posibilitatea de a alege locația de lucru și de a munci de acasă este esențială atunci când aleg un loc de muncă. Angajații cu studii superioare apreciază posibilitatea de a lucra de la distanță mai mult decât locația companiei, în vreme ce pentru cei din liniile de producție, sunt prioritare calitatea atmosferei și unde se află sediul companiei.

Pe baza rezultatelor sondajului, rezultă că organizațiile nu pot ține pasul cu piața în ceea ce privește salariile, în contextul unui deficit tot mai mare de candidați, în multe profesii.

Criza costului vieții, un motiv major pentru demisie

Mai mult de jumătate dintre angajații (56%) din România au demisionat sau iau în considerare să facă acest lucru, din cauza faptului că au salarii prea mici, raportate la creșterea costului vieții. Procentul este mai ridicat în cazul femeilor (60%), față de cel al bărbaților (52%). Primirea unei oferte de nerefuzat este, de asemenea, un motiv de demisie pentru aproape jumătate dintre respondenți (45%). Deși acest lucru nu se întâmplă frecvent, situația actuală îi lasă pe angajatori vulnerabili în fața ofertelor de muncă oportuniste, bazate exclusiv pe salariu. Lipsa oportunităților de dezvoltare în carieră și echilibrul dintre viața profesională și cea personală sunt motive pentru care 1 din 3 românii pleacă de la locul de muncă și aspecte unde companiile se află sub așteptările angajaților.

Aproape una din două persoane aflate în căutarea unui loc de muncă (46%) își folosesc conexiunile personale în acest scop. Acesta este, de altfel, cel mai de succes canal atunci când vine vorba de găsirea unui loc de muncă (pentru 35% din cei care au schimbat job-ul). Agențiile de recrutare, un alt canal offline de identificare a oportunităților de angajare, au o rată de succes relativ ridicată, la ele apelând 26% din candidați.

În total, aproximativ un sfert din respondenți și-au găsit un job prin intermediul Facebook. Pe de altă parte, conexiunile personale sunt esențiale pentru angajatorii aflați în căutarea de  talente, deoarece acestea sunt cele mai utilizate și, de asemenea, cele mai de succes.

În ceea ce privește lucrul de la distanță, acesta s-a stabilizat în ultimii doi ani. În prezent, 31% dintre români lucrează (parțial) de la distanță, procent apropiat cu acela din 2022 (30%). În rândul celor care își desfășoară activitatea atât de la sediul angajatorului cât și hibrid, raportul se menține echilibrat între cele două modalități de lucru.

Aproximativ 9 din 10 angajați se așteaptă la inițiative dedicate diversității și incluziunii (D&I) / sprijinului pentru sănătatea mintală, din partea angajatorului lor. 1 din 5 spun că ar preferă să fie șomeri decât să lucreze pentru o companie care nu se aliniază valorilor lor, lucru întâlnit la o treime din cei cu vârsta cuprinsă între 18 și 24 de ani. Este necesar că organizațiile să înceapă să dezvolte strategii și politici cu privire la aceste aspecte, fiind de așteptat ca ele să devină și mai relevante în următorii ani.

IT-ul rămâne cel mai atractiv sector de activitate pentru angajații români, în timp ce principalele criterii ale acestora, atunci când aleg un loc de muncă, dezvăluie o dinamică interesantă: pe lângă salariu, care rămâne preferatul incontestabil de mai mulți ani, echilibrul dintre viața profesională și cea personală a crescut în importanță, concurând direct cu evoluția în carieră, pentru locul 4.

Cele mai atractive companii din principalele sectoare de activitate sunt Microsoft (IT), HP (servicii), HAVI Logistics (Logistică), Antibiotice (Producție și distribuție pharma), Nokia Networks (Telecom), Robert Bosch (Automotive), Philips (Producție), Heineken România (FMCG), Oscar Downstream (Oil & Gas), ING Bank (Financiar.