Nokian Tyres a semnat un acord de cercetare pentru un proiect internațional care vizează îmbunătățirea calității și randamentului negrului de fum reciclat din anvelopele scoase din uz. Acest lucru va permite utilizarea unor cantități mai mari de negru de fum reciclat în compușii de cauciuc, ceea ce va aduce beneficii fabricanţilor de anvelope și produse din cauciuc în crearea unor produse mai durabile.
Negrul de fum este utilizat ca umplutură de întărire în anvelope pentru a le îmbunătăți proprietățile fizice, cum ar fi rezistența și rezilienţa. Negrul de fum reciclat poate fi utilizat pentru a înlocui parțial negrul de fum virgin, obţinut din combustibili fosili.
Obiectivul proiectului de cercetare este de a îmbunătăți proprietățile negrului de fum reciclat, astfel încât acesta să poată fi utilizat pe scară mai largă. Rolul Nokian Tyres în cadrul proiectului este de a defini proprietățile vizate pentru negrul de fum reciclat îmbunătățit și testa materialele realizate.
„Nokian Tyres lucrează de ani de zile la anvelope mai sustenabile și, în calitate de companie, dorim să ne sporim cunoștințele despre negrul de fum reciclat. Obținerea unor volume mari de negru de fum reciclat îmbunătățit ar permite testarea acestuia în anvelope și compararea lui atât cu negrul de fum virgin, cât și cu cel reciclat obișnuit”, a declarat Heini Siekkinen, Manager Cercetare și Sustenabilitate la Nokian Tyres.
Nokian Tyres a inclus, în 2022, negrul de fum reciclat într-o linie de produse comerciale. Acesta a fost un pas înainte în atingerea unuia dintre obiectivele de sustenabilitate ale companiei, care este de a crește la 50%, până în 2030, ponderea materiilor prime reciclate și regenerabile din anvelope.
Atunci când se introduc noi materii prime în anvelope, una dintre cele mai dificile sarcini este găsirea echilibrului corect între selecția materiilor prime și proprietățile anvelopelor.
„Utilizarea de noi materii prime necesită multe eforturi de dezvoltare a produselor și testare pentru a găsi cea mai bună combinație, deoarece noile materii prime pot modifica proprietățile compușilor. Utilizarea de materiale reciclate sau regenerabile nu trebuie să afecteze caracteristicile de siguranță ale unei anvelope”, spune Siekkinen.
Proiectul de dezvoltare, cu o durată de doi ani, este coordonat de Windspace Group A/S și cofinanțat de Programul danez de eco-inovare și de participanții care, pe lângă Nokian Tyres, includ Environmental Waste International, Kiso A/S și Institutul Tehnologic Danez.
„O utilizare mai extinsă a negrului de fum reciclat în fabricarea anvelopelor și altor produse din cauciuc este, de asemenea, în conformitate cu obiectivele de dezvoltare durabilă ale UE, conform cărora recuperarea materialelor din anvelopele uzate trebuie să crească, iar incinerarea să se diminueze”, conchide Siekkinen.