– Astfel, din 2024 toate companiile mari, care au peste 250 de angajați sau care realizează peste 40 de milioane de euro cifră de afaceri (sau au active mai mari de 20 de milioane de euro) vor avea obligația depunerii unei declarații privind impactul operațional asupra mediului (obligația intră în vigoare în 2024, însă în ianuarie 2025 trebuie depus primul raport pentru 2024). Rapoartele vor include și declarații corespunzătoare privind impactul asupra mediului din partea furnizorilor de servicii. Un producător sau retailer care corespunde condiției de aplicare a CSRD în primul val va obliga furnizorii de logistică sau de transport/distribuție să îi trimită, la rândul lor, un raport privind nivelul emisiilor de carbon produse pentru depozitarea/manipularea, transportul/distribuția produselor sale. 2024 devine pragul de la care aproape toate companiile din industria transporturilor și logisticii vor trebui să țină seama de CSRD.
– Doi ani mai târziu, respectiv din 2026 directiva se va aplica și pentru companiile medii, cu 50-249 de angajați și cifră de afaceri de 8 până la 40 de milioane de euro.
– Iar până la finalul deceniului inclusiv companiile mici cu cel puțin 10 angați și cifră de afaceri de peste 700.000 de euro vor fi nevoite să-și întocmească și să depună declarațiile de sustenabilitate.
Este deja o certitudine că succesul pe termen lung al unei companii nu poate exista fără includerea soluțiilor sustenabile în strategia de dezvoltare a businessului. Iată cum poate fi sustenabilitatea un diferențiator cheie în mediul de afaceri.
• Sustenabilitatea în afaceri
• Prin ce se diferențiază un business sustenabil de competiție. Avantajele sustenabilității
• Pașii către o afacere sustenabilă.
Sustenabilitatea în afaceri
Ce reprezintă conceptul de sustenabilitate?
Dacă ar fi să găsim o definiție a ceea ce înseamnă „dezvoltare sustenabilă”, unul dintre punctele de reper pe care ni-l putem lua este raportul Brundtland din 1987 al Comisiei mondiale pentru mediu și dezvoltare, intitulat „Viitorul nostru comun”. Potrivit acestui document, „dezvoltarea sustenabilă se traduce prin satisfacerea nevoilor prezentului, fără a compromite capacitatea generațiilor viitoare de a-și satisface propriile nevoi, iar obiectivul ei este de a găsi o cale de mijloc între dezvoltarea economică și protecția echilibrului social și ecologic”.
Însă, în contextul actual, sustenabilitatea nu mai înseamnă doar consum eficient de resurse, cum ar fi energia, reciclarea și protejarea mediului înconjurător, ci și măsuri ce pot fi luate, în primul rând, pentru sănătatea oamenilor, cu efecte cât mai puțin nocive asupra ecosistemelor naturale.
Mediul de afaceri joacă un rol crucial în dezvoltarea economică și are un impact major asupra aspectelor sociale și ecologice, atât pe termen scurt, cât și pe termen lung. Întradevăr în ultimii ani observăm o recunoaștere tot mai mare a necesității companiilor de a adopta o perspectivă mai sustenabilă, luând în considerare implicațiile de mediu și sociale ale operațiunilor lor.
Indiferent de provocările pe care le întâmpină, pentru a se bucura de success la momentul actual, o companie trebuie să formuleze strategii câștigătoare pe termen lung, acordând o importanță egală resurselor umane, echilibrului societății și mediului înconjurător.
Consilierul de stat Laszlo Borbely, coordonatorul Departamentului pentru Dezvoltare Durabilă, anunța semnarea unui memorandum de înțelegere pentru constituirea Codului Sustenabilității. „Doar dacă gândim în perspectivă vom reuși să livrăm rezultate concrete pentru bunăstarea populației pe termen mediu și lung”, a declarat acesta.
Prin ce se diferențiază un business sustenabil de competiție. Avantajele sustenabilității
Implementarea de soluții sustenabile nu numai că are o contribuție majoră în protecția mediului înconjurător, ci contribuie și la succesul unei afaceri pe termen lung. Iată câteva dintre avantajele incontestabile de care se bucură un business sustenabil:
– Îmbunătățirea reputației
Pentru că un mediu nociv are un impact negativ nu doar asupra companiilor, dar și asupra oamenilor care formează comunități, implementarea unor practici sustenabile îmbunătățește reputația companiei. O strategie sustenabilă a unei afaceri demonstrează comunității că acesteia nu îi pasă numai de propriul profit, ci investește și în menținerea unui mediu înconjurător sănătos.
– Câștigarea încrederii clienților
Succesul unui business este direct proporțional cu încrederea pe care clienții o au în companie. Din acest motiv, businessurile trebuie să evite susținerea unor medii incerte, caracterizate de nesiguranță, prin abordarea unor practici lipsite de responsabilitate socială.
Susținerea, în schimb, a unui mediu extern sănătos și contribuția pe care o afacere sustenabilă o are într-o comunitate denotă nu numai profesionalism la nivel înalt, dar și implicare în crearea unei comunități sănătoase. Aceste lucruri sporesc încrederea clienților, lucru benefic pentru orice business.
– Creșterea motivației angajaților
Angajații vor aprecia mereu o companie preocupată de protejarea lor și a planetei. Toate aceste măsuri sustenabile adoptate de către companie contribuie la îmbunătățirea modului în care angajații percep spațiile de lucru comune și la creșterea nivelului de motivație.
Atunci când un angajat se simte protejat și simte că și el contribuie la protejarea planetei prin intermediul companiei, acest lucru îi îmbunătățește stima de sine și îl motivează să devină o versiune mai bună a sa. În acest context, se va resimți o creștere și în nivelul productivității angajaților, efect care va contribui la creșterea cifrei de afaceri a unui business sustenabil.
– Reducerea costurilor afacerii
Deși la prima vedere implementarea unor măsuri sustenabile presupune cheltuieli, pe termen lung, acestea vor aduce economii generoase care vor minimiza costurile companiei. De exemplu, achiziția unui abonament de service poate prelungi cu câțiva ani buni durata de viata a echipmentelor din fluxul de lucru, deci se poate dovedi a fi o investiție sustenabilă avantajoasă.
Pașii către o afacere sustenabilă
Deoarece dezvoltarea sustenabilă reprezintă un element cheie în strategia de succes a fiecărui business, iată care sunt etapele prin care trec companiile spre sustenabilitate:
– Identificare și revizuire – în această etapă problemele de mediu care generează costuri sunt identificate, iar mai apoi sunt sistematic revizuite pentru a reduce costurile și a crește eficiența afacerii.
– Implementare de strategii proactive – strategiile de mediu proactive sunt apreciate ca surse de oportunități de afaceri strategice și de creare a avantajului competitiv. Se urmărește aplicarea acestor procese de producție care să permită obținerea produselor ecologice și implementarea unor soluții sustenabile în detrimentul soluțiilor tradiționale care dăunează mediului înconjurător. Total Technologies vă poate ajuta șă gasiți soluțiile potrivite pentru compania dumneavoastră și să construiți cea mai bună strategie pentru atingerea obiectivelor de sustenabilitate.
– Sustenabilitate continuă – în această etapă, organizația devine promotor activ al valorilor sustenabilității și încearcă să influențeze operatorii de pe piață și societatea în acest sens. Se adoptă cele mai bune practici de mediu deoarece întreprinderea este conștientă că trebuie să procedeze responsabil, lucru care atrage după sine dezvoltarea unor puncte forte competitive în mediul de afaceri.
Importanţa indicatorilor de sustenabilitate va creşte în următorii 5 -10 ani, iar companiile vor fi evaluate în funcţie de acţiunile pe care le au pentru a proteja mediul.
Migraţia spre energie verde, finanţările verzi, programele de reciclare, de resigilare sau comercializarea de produse create sustenabil sunt câteva dintre tendinţele care vor deveni „normă“ pentru modul în care se va face business în viitor.
Astfel, sustenabilitatea este singura strategie pentru afacerile viitorului, care ne permite să satisfacem necesitățile generației actuale, fără a compromite capacitatea generațiilor viitoare de a și le satisface pe ale lor.
Total Technologies este un promotor al economiei circulare, având în portofoliu o serie de soluții inovatoare precum: roboți, echipamente robuste făcute din materiale reciclate sau reciclabile cu grad ridicat de anduranță, etichete electronice, tehnologia coduri de bare si tehnologia RFID sau soluții inteligente de optimizare a procesului de delivery management. Folosind tehnologia în mod eficient veți genera efecte pozitive asupra atât asupra mediului, asupra comunității în care trăiți și nu in ultimul rând chiar asupra companiei dumneavoastră.
Pentru mai multe detalii nu ezitați să contacți specialiștii noștri, la telefon +40 372 317 714 sau pe adresa de e-mail info@bsys.totaltech.ro.