Companiile energetice nu sunt recunoscute pentru folosirea tehnologiilor de ultimă generaţie din mai multe motive. Multe dintre ele folosesc tehnologie moştenită, precum reţelele SCADA, care nu a fost proiectată ca să fie utilizată în medii complexe sau să gestioneze volumele imense de date generate de Internet şi IoT.
În plus, furnizorii de energie şi utilităţi fac parte din ceea ce autorităţile numesc infrastructură critică. Asta le face adversarele oricăror riscuri.
Cu toate astea, industria energetică are nevoie de modernizare dacă vrea să satisfacă aşteptările clienţilor. Instrumente tehnice precum cloud computing, smart meters şi aplicaţii mobile au cunoscut succes în rândul companiilor energetice şi de utilităţi, ajutând la transformarea digitală.
Companiile care caută să intensifice această transformare privesc către automatizare pentru ajutor. Ca un prim pas în atingerea acestui scop, compania de consultanţă McKinsey recomandă aşezarea unei baze solide pentru folosirea instrumentelor data analytics. Din multe puncte de vedere, folosirea data analytics pentru personalizarea experienţei consumatorilor a întărit nivelul cererii consumatorilor.
În context, soluţiile de generative AI, care includ instrumente precum ChatGPT, au potenţialul de a schimba regulile jocului în industrie. Însă, dacă ele vin cu promisiuni certe legate de creşterea productivităţii şi îmbunătăţirea experienţei clientului, nu înseamnă că sunt lipsite de riscuri. Şi asta deoarece rămâne de văzut cum autorităţile vor reglementa folosirea AI. În plus, tehnologia ridică probleme privind confidenţialitatea datelor şi securitatea cibernetică.