Esential — September 27, 2023 at 11:34 am

Necazurile experienţei digitale slabe

by

Un recent raport al firmei de cercetare Ivanti dezvăluie că firmele care neglijează aşa-numita experienţă digitală a angajaţilor (DEX) se expun la un şir întreg de riscuri, de la angajaţi care demisionează din pricina frustrărilor la niveluri crescute de expunere la ameninţări informatice, venite mai ales din interior.

Cybersecurity banner@Intitulat New imperatives for digital employee experience, raportul detaliază modul în care tehnologia contribuie la satisfacţia angajaţilor, reţinerea lor şi creşterea productivităţii lor. Se  bazează pe date culese de la aproape 8000 de respondenţi, angajaţi la birou, profesionişti în securitate şi factori de decizie din Australia, Statele Unite şi Europa.

Printre altele, raportul descoperă că 57% dintre respondenţi declară că au parte de frecuşuri serioase la locul de muncă cel puţin o dată pe săptămână din pricina încercării de a folosi tehnologia existentă la locul de muncă, 17% fie au demisionat din pricina tehnologiei proaste, fie se gândesc să o facă (34% dintre aceştia aparţinând generaţiei Z), iar 61% declară că o experienţă proastă cu tehnologia folosită are un impact negativ asupra moralului.

Mai mult, profesioniştii IT însărcinaţi cu implementarea DEX declară că nu culeg roadele aşteptate. Cei mai mulţi dintre ei continuă să lucreze de la distanţă şi vor să continue să o facă, cel puţin o parte din timpul de lucru, dar se aşteaptă să se confrunte cu probleme din ce în ce mai mari, inclusiv probleme de supraîncărcare cu cereri de acces în reţea şi notificări. O minoritate semnificativă a respondenţilor a declarat, de asemenea, că simte că nu deţine o vizibilitate suficientă asupra aplicaţiilor pe care alţii le folosesc la locul de muncă.

Extrapolate la zona profesioniştilor din domeniul securităţii IT, implicaţiile rezultatelor raportului sunt evidente, de vreme ce se ştie de multă vreme că angajaţii nefericiţi şi stresaţi sunt un motor esenţial al riscurilor interne. Ca atare, eşecul de a acorda prioritate DEX poate conduce la comiterea de greşeli de către angajaţi, care pot deschide accesul infractorilor cibernetici, prin acţiuni precum apăsarea unor link-uri clar malefice. În cazuri extreme, o persoană foarte nemulţumită ar putea scurge în afara organizaţiei date vitale, sau le-ar putea da unui competitor atunci când demisionează.

Raportul Ivanti a mai dezvăluit că 63% din angajaţii în IT şi 44% din angajaţii de birou sunt îngrijoraţi că-şi vor pierde slujbele în favoarea inteligenţei artificiale în următorii cinci ani. Angajaţii din IT sunt în special în stare de conflict cu AI, căci ei tind să creadă că beneficiile acestei tehnologii aparţin mai mult angajatorilor decât angajaţilor. În acelaşi timp, însă, ei sunt interesaţi de potenţialul AI de a automatiza aspectele repetitive ale muncii lor.