Studii — July 29, 2024 at 12:21 pm

Pedalatul urban ne oferă o „orientare spre binele comun”

by

În lumea agitată de astăzi, în care individualismul adesea primează, conceptul de bine comun reprezintă o amintire a importanței comunității și unității sociale. Un studiu recent publicat în Journal of Environmental Psychology arată că oamenii care merg regulat cu bicicleta sunt mai predispuși să aibă “o orientare către binele comun”.

femeie pe bicicleta
Image by Mircea – All in collections

 

Studiul, care a fost realizat de cercetătorii în psihologie de la Universitatea din Hagen, Germania, a explorat legătura dintre „comportamentul de mobilitate” – în special dacă oamenii își folosesc mașina sau bicicleta – și patru măsuri ale „binelui comun”: participarea politică, participarea socială, solidaritatea în comunitate și ajutorarea vecinilor. Cercetătorii au analizat datele din sondaje anuale între 2014 și 2019, oferind o reprezentare a populației generale germane. Cohorta inițială a cuprins 4.900 de membri, iar concluzia a fost că bicicliștii sunt mai orientați spre binele comun.

„Mersul cu bicicleta”, notează autorii, „a reprezentat singura variabilă care a fost un predictor pozitiv semnificativ pentru toate cele patru aspecte cheie ale orientării către binele comun, după ce am controlat variabilele posibil confuze (statutul de proprietar vs chiriaș, venit personal, educație, sex)”. Aceasta, spun autorii, este o descoperire semnificativă. Accentul pe binele comun, scriu ei, este „o componentă esențială a coeziunii sociale”. Din acest motiv, constatările lor ar putea avea implicații majore pentru politici și planificare urbană. Iată cum pot fi aplicate aceste implicații:

Investiții în infrastructura de ciclism: Guvernele și autoritățile locale ar trebui să investească în infrastructura de ciclism sigură și eficientă, făcând din mersul cu bicicleta o opțiune atractivă pentru deplasările zilnice.

Promovarea inițiativelor de ciclism: Încurajarea inițiativelor care promovează ciclismul, cum ar fi programele de bike-sharing și evenimentele de ciclism, pentru a încuraja și mai mult adoptarea acestui mod de transport prietenos cu mediul și orașele.

Campanii educaționale: Creșterea conștientizării cu privire la beneficiile psihologice și sociale ale pedalatului, punând accent pe rolul său în dezvoltarea unei comunități mai puternice și a binelui comun.

Beneficiile mersului cu bicicleta, în comparație cu șofatul, sunt mai profunde și mai durabile decât se credea anterior

Psihologii din spatele studiului au oferit o explicație cu privire la motivul pentru care acesta este cazul: „datorită designului mașinilor, interacțiunile pe care pasagerii autovehiculelor le au cu mediul lor direct sunt semnificativ reduse. […] Fondurile acustice și mirosurile orașului nu sunt captate, iar clădirile sau artefactele urbane sunt reduse la două dimensiuni. Izolarea relativă oferită de mașini întăresc comportamentele individualiste și îi poate determina pe șoferi să neglijeze acțiunile colective”.

În schimb, bicicliștii sunt capabili să „experimenteze în mod direct amploarea diversității sociale și a eterogenității culturale care alcătuiesc viața urbană”. Autorii sugerează că „această experiență directă a mediului urban duce la o legătură emoțională mai puternică între oameni și vecinătatea lor”.

În concluzie, mersul cu bicicleta nu numai că promovează bunăstarea personală, ci contribuie și la o societate mai coezivă și mai unită. Pe măsură ce orașele continuă să se dezvolte, este imperativ să recunoaștem valoarea promovării ciclismului pentru binele comun, deoarece beneficiile sale se extind mult peste sănătatea personală și conservarea mediului. Prin investiții în ciclism și promovarea adoptării acestuia, putem construi o societate mai armonioasă și orientată spre binele comun pentru viitor.