Guvernare/Licitatii — August 30, 2024 at 10:35 am

Ce trebuie să știe utilizatorii care doresc încetarea unui contract de telefonie sau internet

by

Utilizatorii de servicii de telefonie și internet întâmpină dificultăți atunci când doresc să renunțe la un contract.

Smartphone

Contractele de telefonie și internet au, de regulă, o perioadă inițială, iar rezilierea înainte de expirarea acesteia poate implica penalități. Doar în cazul contractelor încheiate la distanță sau în afara spațiilor comerciale ale furnizorilor, retragerea din contract este posibilă în 14 zile de la data încheierii acestuia, fără plata vreunei penalități.

Încetarea contractelor încheiate în magazinele furnizorilor/partenere

Odată ce contractul este semnat (olograf sau electronic) într-un magazin al furnizorului, prevederile acestuia devin obligatorii atât pentru utilizator, cât și pentru furnizor.

Atunci cand doresc incetarea contractului de servicii de telefonie/internet, utilizatorii sunt sfatuiti sa verifice urmatoarele:

• daca a expirat perioada contractuala initiala, caz in care nu vor fi percepute penalitati pentru rezilierea contractului;
• daca se aplica penalitati in cazul incetarii contractului inainte de expirarea perioadei initiale si care sunt sau cum se calculeaza acestea;
• termenul si modalitatile in care pot depune o cerere de incetare a contractului, precum si termenul in care este operata efectiv incetarea contractului (de exemplu, 30 de zile de la data depunerii cererii de catre utilizator).

Este posibil ca, in urma unei negocieri directe, furnizorul sa accepte incetarea contractului si in alte conditii decat cele stipulate in contract.

Important! Legea nu prevede o perioada „de gratie” de la semnarea contractului intr-un magazin al furnizorului pentru incetarea acestuia fara plata penalitatilor de incetare anticipata.

Mai multe detalii despre incetarea contractelor pentru furnizarea serviciilor de comunicatii electronice sunt disponibile pe InfoCentru ANCOM, la sectiunile Telefonie si Internet.

Încetarea și retragerea din contractele încheiate la distanță (de exemplu, prin telefon sau aplicații online) sau în afara spațiilor comerciale ale furnizorilor

ANCOM reaminteste utilizatorilor faptul ca, inainte de incheierea unui contract la distanta/in afara spatiilor comerciale, acestia trebuie sa primeasca o serie de informatii (de exemplu, identitatea operatorului, principalele caracteristici ale serviciilor si produselor care urmeaza sa fie contractate, pretul total al serviciilor si produselor, conditiile de livrare si returnare a echipamentelor achizitionate etc.), intr-o forma clara, usor de citit si pe un suport durabil (de exemplu, pe hartie, prin e-mail, fax).

In cazul acestor contracte, utilizatorii au dreptul de a se retrage din contract, fara a invoca vreun motiv, in termen de 14 zile calendaristice de la data incheierii contractului.

Daca scopul principal al contractului este achizitionarea unui echipament (telefon, tableta, PC etc.), termenul de 14 zile se calculeaza de la data primirii produsului.

In cazul in care solicita retragerea din contract, in conditiile de mai sus, utilizatorii nu trebuie sa plateasca penalitati pentru incetarea anticipata a contractului. Pe de alta parte, utilizatorii pot avea o serie de obligatii, dupa caz, cum ar fi: returnarea catre furnizor a produsului achizitionat impreuna cu serviciile sau plata serviciilor utilizate pana la data la care au anuntat furnizorul ca doresc sa se retraga din contract.

Important! Dreptul de retragere dintr-un contract se aplica doar contractelor incheiate la distanta sau in afara spatiilor comerciale, utilizatorul fiind obligat sa faca dovada faptului ca a solicitat retragerea din contract in termenul de 14 zile.

Dupa expirarea termenului de retragere, orice solicitare de incetare a contractului se poate realiza in conditiile contractului incheiat, adica, de regula, cu plata unor penalitati daca nu a expirat perioada contractuala initiala.

Mai multe detalii despre retragerea din contractele pentru furnizarea serviciilor de comunicatii electronice incheiate la distanta sunt disponibile pe InfoCentru ANCOM, la sectiunile Telefonie si Internet.

Ce, cum și unde reclami

În cazul oricăror probleme întâmpinate, referitoare la încetarea contractelor sau la retragerea din contractele încheiate la distanță/în afara spațiilor comerciale, utilizatorii trebuie să se adreseze în primul rând furnizorilor. În situația în care nu au fost informați despre dreptul de retragere dintr-un contract încheiat la distanță sau în afara spațiilor comerciale sau aceste cereri nu au fost procesate de către furnizor, utilizatorii se pot adresa ANCOM aici.

Aspectele legate de valoarea sau calculul penalităților percepute pentru încetarea anticipată a contractelor pot fi adresate Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor și, după caz, instanțelor de judecată.