Esential — September 2, 2024 at 4:13 pm

Moda AI se loveşte de realitate

by

Deși nu lipsește vâlva în jurul inteligenței artificiale (AI), companiile încep să realizeze cât de dificil poate fi să ofere ceva util cu această tehnologie.

Business using tablet for digital chatbot, GPT chats, Ai robot application, conversation assistants, artificial intelligence concept, artificial intelligence, AI digital chatbot on virtual screen.Veniturile de top ale producătorului de cipuri Nvidia sunt un indicator al volumului de bani cheltuiți pentru construirea infrastructurii pentru a susține sarcinile de lucru de interferență AI și de învățare automată, dar, în realitate, multe companii se luptă cu tehnologia. Ultimele rezultate financiare ale Nvidia arată că afacerile sale cu centre de date au înregistrat venituri de 26,3 miliarde de dolari în ultimul trimestru, dintre care o mare parte au provenit din vânzările de hardware de accelerare AI către furnizorii de cloud, companiile de internet pentru consumatori și întreprinderile care au adoptat valul AI.

Cu toate acestea, un sondaj de la Sapio Research pentru Hewlett Packard Enterprise (HPE) a constatat că doar o treime (32%) dintre liderii IT din Europa cred că organizațiile lor sunt pe deplin configurate pentru a realiza beneficiile AI. Sondajul a 400 de lideri IT pentru raportul HPE Architect an AI avantaj a constatat că, deși angajamentul față de inteligența artificială arată investiții în creștere, companiile trec cu vederea domenii-cheie care vor avea influență asupra capacității lor de a oferi rezultate AI de succes.
Acestea includ niveluri scăzute de maturitate a datelor, posibile deficiențe în rețeaua de calcul și considerații vitale de etică și conformitate. Matt Armstrong-Barnes, tehnolog șef pentru AI la Hewlett Packard Enterprise, a declarat: „Afacerile investesc în AI fără să aibă mai întâi o viziune holistică a tehnologiei și a modului de implementare a acesteia. Abordarea înainte de a lua în considerare dacă sunt configurate pentru a beneficia de AI și cine trebuie să fie implicat în lansarea acesteia va duce la nealinierea între departamente și la fragmentarea care îi limitează potențialul.”

Sondajul se numără într-o serie de noi cercetări care arată decalajul dintre moda AI și realitate în ceea ce privește rezultatele afacerii. Un sondaj KPMG separat al liderilor de afaceri a raportat că, în ciuda promisiunilor de IA generativă (GenAI), există preocupări semnificative cu privire la implicațiile acesteia asupra performanței afacerii. Liderii de afaceri intervievați în sondajul KPMG au citat inexactitatea rezultatelor drept cea mai mare îngrijorare la adoptarea GenAI (60%). Potrivit KPMG, consiliile de administraţie sunt, de asemenea, îngrijorate de erorile din datele și informațiile subiacente care influențează rezultatele modelului (53%), precum și de problemele legate de securitatea cibernetică (50%). KPMG a raportat, de asemenea, că doar 30% dintre directorii chestionați au spus că au fost publicate și comunicate ghiduri de utilizare responsabilă GenAI în întreaga organizație pentru a atenua aceste probleme potențiale.

Leanne Allen, șeful departamentului de inteligență artificială la KPMG UK, a declarat: „Având în vedere preocupările consiliilor de administrație, este important ca companiile să definească cu atenție o strategie clară de inteligență artificială, mai degrabă decât să urmărească doar următoarea inovație tehnologică. Această strategie ar trebui să echilibreze valoarea, costul și riscul asociat cu cazurile de utilizare a AI. Acest echilibru strategic este crucial atât pentru progres, cât și pentru încrederea părților interesate.”

O provocare pentru succesul AI este calitatea datelor. Cercetarea HPE a arătat că maturitatea datelor în rândul respondenților la sondaj rămâne la un nivel scăzut. Acesta a constatat că doar un mic procent (6%) dintre organizații pot rula în timp real date pentru a permite inovarea și monetizarea datelor externe, în timp ce doar 29% au configurat modele de guvernanță a datelor și pot rula analize avansate. HPE a mai raportat că mai puțin de șase din 10 respondenți au declarat că organizația lor este complet capabilă să se ocupe de oricare dintre etapele cheie ale pregătirii datelor pentru a fi utilizate în modelele AI – de la accesare (57%) și stocare (51%) până la analiză (54% ) și prelucrare (52%).

Potrivit HPE, această discrepanță nu numai că riscă să încetinească procesul de creare a modelului AI, ci și să mărească probabilitatea ca modelul să ofere informații inexacte și o rentabilitate negativă a investiției (ROI). Cercetările ulterioare, de la Vanson Bourne pentru Fivetran, prezentate în raportul AI în 2024 – Speranțe și obstacole, au constatat că aproape toate (97%) dintre cele 550 de organizații chestionate s-au confruntat cu bariere în adoptarea AI. Studiul a raportat că doar 40% dintre liderii IT intervievați măsoară pe deplin rentabilitatea investiției programelor lor de IA. În mod semnificativ, sondajul Vanson Bourne a raportat că, în medie, companiile au pierdut 6% din veniturile lor anuale globale din cauza deciziilor de afaceri neinformate bazate pe sisteme AI care utilizează date inexacte sau de calitate scăzută.

Cu toate acestea, Vanson Bourne a constatat, de asemenea, că organizațiile aflate în faza inițială a adoptării AI înregistrează un ROI de 62%, în medie, ceea ce indică faptul că beneficiile financiare încep foarte mult înainte ca datele suboptime să conducă la modele AI slabe și să aibă un impact negativ asupra rentabilității financiare. Studiul a raportat că, în medie, rentabilitatea investiției financiare este puțin mai mare (56%) pentru cei care își construiesc propriile modele AI, în comparație cu cei care folosesc furnizori terți, fie că sursă deschisă (52%) sau sursă închisă (51%).

Tags