NEW TECHNOLOGY, Retail / Horeca — September 12, 2024 at 4:05 pm

Tehnologiile care integrează AI remodelează industria de retail. Cum țin pasul marile companii

by

Inteligența Artificială (AI) conduce transformarea în majoritatea industriilor, iar retailul beneficiază pe deplin de impactul noilor tehnologii. Dimensiunea pieței AI în retail este estimată la 9,85 miliarde de dolari în 2024 și se preconizează că va ajunge la 40,49 miliarde de dolari până în 2029, conform unui studiu condus de Mordor Intelligence

Future Technology 3D Concept: Automated Retail Warehouse AGV Robots with Infographics Delivering Cardboard Boxes in Distribution Logistics Center. Automated Guided Vehicles Goods, Products, PackagesAI vine cu o serie de beneficii pentru companii, cum ar fi creșterea productivității pe întregul lanț valoric, îmbunătățind de la suportul pentru clienți până la prognoza cererii și gestionarea stocurilor. În plus, AI oferă angajaților puterea de a simplifica sarcinile, eficientizând procesele.

Unilever folosește AI de peste un deceniu pentru accelerarea inovației, iar efectele pozitive se fac simțite atât în gestionarea fluxului operațional, cât și în cadrul activității de cercetare, precum și în optimizarea strategiilor de marketing.

Instrumente GenAI în operațiunile Unilever la nivel global

Peste 500 de proiecte implementate de Unilever la nivel global, dintre care mai mult de 330 active, integrează AI. Angajații companiei au acces la informații și la instruire,  peste 11.000 participând la evenimente dedicate AI în 2023, iar aceste inițiative continuă și în 2024. Dincolo de know-how, compania oferă tuturor angajaților o experiență practică, prin integrarea instrumentelor GenAI, furnizând acces la Microsoft Copilot pentru Web, Moveworks  și, în unele zone, la Microsoft Copilot 365. Adoptarea IA a permis Unilever nu doar să accelereze inovația și să scurteze timpul de lansare a produselor noi pe piață, dar și să ofere conținut personalizat la scară largă.

Redefinirea proceselor de marketing

Inteligența artificială a devenit o forță motrice în spatele campaniilor de marketing, permițând companiilor să ofere experiențe personalizate clienților lor. Folosind instrumente bazate pe inteligența artificială, compania vine în întâmpinarea nevoilor individuale ale consumatorilor în materie de produse, pentru a stimula diferențierea și vânzările. Tehnologiile bazate pe AI permit obținerea de informații relevante despre comportamentul și preferințele consumatorilor prin algoritmi avansați.

Un exemplu relevant este Terapeutul scalpului și al părului, alimentat de AI de la Dove (AI based scalp+hair therapist) care oferă recomandări personalizate, repoziționând Dove ca un brand preocupat de îngrijirea scalpului. Acesta este primul asistent  bazat pe AI al lui Dove, destinat consumatorilor, bazat pe un model lingvistic de mari dimensiuni.

Prin înțelegerea a ceea ce își doresc cu adevărat clienții, Unilever poate crea strategii de marketing cu care aceștia rezonează, promovând relații mai puternice între ei și brand. În plus, colaborările cu  partenerii din agenții au redus timpul și costurile asociate cu crearea de active digitale cu până la 80%, respectiv 50%.

Îmbunătățirea produselor prin cercetare și dezvoltare

Unilever folosește inteligența artificială (AI) în cercetare și dezvoltare (R&D) pentru a accelera inovația. Compania a creat un software care accesează rețetele și formulele anterioare, permițând echipei să lanseze produse noi mai rapid și mai sigur, bazându-se pe experiența acumulată. Unilever a dezvoltat și instrumente AI, cum ar fi Delphi AI, care anticipează preferințele consumatorilor, inclusiv ingredientele și ambalajul produselor. În 2023, Unilever a lansat DataLab, un laborator virtual global, primul de acest tip în industrie. Un exemplu de inovație este o tehnologie brevetată în produsele Dove, Pond’s și Vaseline, dezvoltată prin analiza AI a microbiomului uman.

Optimizarea lanțului de aprovizionare

Integrarea inteligenței artificiale în lanțurile de aprovizionare ale Unilever eficientizează operațiunile și experiența clienților. Un exemplu concret este utilizarea unui model avansat de AI numit SKY, care ajută la optimizarea întregului lanț de aprovizionare. În acest fel, compania se asigură că sunt mereu disponibile produsele la raft, atunci când clienții le doresc, fapt care contribuie la creșterea vânzărilor.

Unilever a implementat „Digital Twinning” în fabrica de detergenți din Brazilia, creând o copie digitală a fabricii pentru a optimiza procesele de producție în timp real, reducând costurile și impactul asupra mediului, și îmbunătățind colaborarea cu clienții.

De asemenea, centrele de distribuție și gestionarea inventarului din magazine au fost îmbunătățite. Compania trimite mai puține camioane pe drum și livrează exact cantitatea necesară de produse la momentul potrivit, reducând astfel risipa.

Sustenabilitate și etică în utilizarea AI

Unilever folosește inteligența artificială pentru a-și atinge obiectivele de sustenabilitate din Planul de Acțiune pentru Creștere, concentrându-se pe Climă, Natură, Plastic și Mijloace de Trai. Pentru a asigura conformitatea cu reglementările legale, toate proiectele de AI sunt evaluate de experți pentru conformitatea cu reglementările și respectarea Principiilor Unilever privind utilizarea AI Responsabilă.
Pe măsură ce reglementările globale încearcă să țină pasul cu evoluția tehnologică, companiile sunt tot mai presate să adopte AI într-un mod responsabil și etic. Punând accent pe inovația responsabilă și pe respectarea standardelor etice, Unilever stabilește un reper pentru întreaga industrie.