Sectorul de salubritate din România este permanent zguduit de schimbări legislative și trebuie să se alinieze rapid pentru a echilibra respectarea normelor legale cu proprii indicatori de performanță economică.
Normele metodologice de stabilire a tarifelor pentru activitățile de salubrizare (asociate Ordinului nr. 630/2022), precum și reglementarea europeană „Plătește pentru cât arunci” pun o presiune ridicată pe operatorii de salubritate. Asociația Română pentru Managementul Deșeurilor consideră că sectorul este dezechilibrat și că mulți operatori riscă falimentul dacă nu identifică soluții pentru depășirea acestor probleme.
Digitalizarea activității pare să fie singura direcție viabilă. Există deja numeroase companii care au făcut acest pas și au investit în soluții moderne care permit gestionarea inteligentă atât pe circuitul tehnologic de colectare-transport-procesare-reciclare, cât și pe cel comercial de abonare-contractare-facturare-încasare.
Care sunt însă provocările curente ale operatorilor de salubritate din România și ce soluții se întrevăd?
1) Alinierea la cerințele legislative locale și europene
Una dintre principalele provocări este alinierea la legislația în schimbare, atât în privința actualizării tarifelor impuse de legislație, cât și a implementării proiectului „Plătești pentru cât arunci”. Trecerea de la o factură generică pe persoană la sisteme care să permită facturarea volumetrică sau cântărirea efectivă a deșeurilor colectate generează numeroase dificultăți tehnice pentru operatorii de salubrizare din întreaga țară. „Plătește pentru cât arunci” este un instrument economic care vizează conștientizarea populației că deșeurile costă. Obiectivele includ reducerea deșeurilor generate, creșterea gradului de reciclare și reducerea cantităților depozitate. În prezent, datele arată că sistemul de colectare existent pune la dispoziția utilizatorilor o capacitate excedentară nevoilor acestora, ceea ce duce la comportamente contrare celor dorite. De exemplu, în județul Timiș, gospodăriile individuale depozitează în pubela destinată deșeurilor reziduale de cel puțin 7 ori mai multe deșeuri decât plătesc și colectează de 2-3 ori mai puține deșeuri reciclabile decât a fost prognozat.
Implementarea acestui sistem necesită o infrastructură modernizată, care include pubele dotate cu cipuri RFID și utilitare de generație nouă echipate cu cântare integrate. Periodic, vor fi realizate regularizări în sistemul de taxare prin corelarea abonamentului plătit cu cantitatea de deșeuri colectate efectiv sau reciclate. De asemenea, gestionarea acestui volum mare de date necesită soluții informatice moderne, capabile să preia datele de cântărire, să calculeze corect sumele de plată și să expedieze facturile către beneficiari.
2) Nevoia de digitalizare a procesului de contractare și facturare
Lipsa de personal împiedică operatorii să mențină echipe numeroase pentru procesul de contractare. În trecut, agenți de teren mergeau să actualizeze datele legate de contracte, număr de persoane sau prețuri, însă o astfel de abordare nu mai este posibilă. Întregul proces trebuie digitalizat și mutat online pentru a fi rapid și eficient. Din fericire, există multiple soluții care acoperă atât interacțiunea cu clienții, cât și procesarea documentelor.
Utilizarea asistenților virtuali cu Inteligența Artificială și a tehnologiei RPA (Robotic Process Automation) pentru preluarea și procesarea datelor din documente reprezintă viitorul și cea mai sigură cale de automatizare a operațiunilor comerciale. Aceste tehnologii sunt deja utilizate pe scară largă în alte sectoare și pot fi implementate cu succes și de operatorii de salubritate. Automatizarea acestor procese va reduce erorile, va îmbunătăți eficiența și va reduce costurile administrative.
3) Nevoia de creștere a eficienței operaționale și a profitabilității
Mulți operatori se plâng de precaritatea situației financiare, acuzând autoritățile că, deși sunt societăți comerciale care trebuie să genereze profit, sunt supuse unor reglementări foarte restrictive în ceea ce privește tarifele serviciilor. Această situație face esențială utilizarea unor aplicații avansate pentru gestiunea financiară și contabilă a operatorilor de salubritate. Este nevoie, pe de o parte, de creșterea eficienței operaționale prin monitorizarea atentă a gradului de utilizare a echipamentelor și resurselor implicate și, pe de altă parte, de menținerea costurilor sub control. Trasabilitatea operaționala si vizibilitatea asupra centrelor de profit si pierdere sunt imposibile in lipsa unui sistem informatic modern.
Soluție ERP dedicată operatorilor de salubritate
Soft Net Consulting are o experiență îndelungată în lucrul cu operatori de utilități, de la regii de apa-canal la salubritate. Pe baza acestei experiențe si înțelegerii proceselor specifice compania a personalizat soluția ASiS ERP pentru a digitaliza toate procesele asociate licenței unui operator de salubrizare. Astfel, ASiS ERP permite susținerea operațiunilor specifice din salubrizare inclusiv preluarea automata a automată a datelor generate prin cântărirea pubelelor si utilizarea acestora in fluxurile de lucru specifice de facturare, regularizare, compensare etc. Prin monitorizarea indicatorilor de performanță și optimizarea centrelor de cost, soluția ASiS ERP permite inclusiv crearea unui buget corect și eficient. În prezent, această soluție este deja implementată la câțiva operatori de salubrizare din România și și-a dovedit valoarea adăugată .
Sectorul salubrizării din România se confruntă cu provocări majore, de la adaptarea la noile reglementări legislative până la digitalizarea completă a proceselor. Mai mult, impactul public ridicat catalizează nevoia adoptării rapide a unor masuri. Soluțiile tehnologice moderne, cum ar fi ERP-uri specializate, digitalizarea proceselor comerciale și utilizarea tehnologiilor inteligente pentru gestionarea deșeurilor, reprezintă viitorul și sunt necesare pentru a asigura supraviețuirea și succesul pe termen lung al operatorilor de salubrizare, dar și bunăstarea comunităților pe care le deservesc.