Inteligența artificială ajută la avansarea securității, a serviciilor pentru clienți, a gestionării riscurilor și multe altele. AI este cea mai mare dezvoltare din lumea afacerilor, iar sectorul financiare nu face excepție.
În întreaga industrie, AI joacă un rol din ce în ce mai important atât în ceea ce privește serviciile pentru clienți, cât și în managementul riscurilor. Pentru companiile de pe piețele de capital, cum ar fi fondurile speculative, AI va avea, de asemenea, probabil un rol în deciziile de alocare a capitalului.
AI schimbă natura serviciului clienți pentru bănci
Băncile și alte instituții financiare au implementat deja tehnologia de comunicare cu clienții bazată pe inteligență artificială, de la centre de apel la chatbot și aplicații bancare mai avansate.
Serviciul pentru clienți este cel mai mare factor de diferențiere a mărcii din industrie. Inteligența artificială generativă face relativ simplu pentru o companie să comunice eficient în timp real cu clienții cu puțină supraveghere umană, toate în timp ce generează date care pot fi folosite în beneficiul lor.
„AI generativă vă permite să mergeți mult mai departe în comunicarea cu clienții, cu o valoare adăugată mai mare fără prea multe cunoștințe tehnice”, explică Patrice Latinne, partener de date și analiză la EY, într-un articol recent. „Puteți formula răspunsuri variate și multimedia – text, imagine, sunet, video – în orice limbă, într-un stil de comunicare personalizat.”
Potențialul AI oferit de personalizare reprezintă o altă oportunitate de servicii pentru clienți pentru instituțiile financiare.
Oportunitatea a existat de mult pentru organizații de a construi motoare de recomandare mai puternice și personalizate pentru clienți, având în vedere datele pe care le au deja despre ce cumpără indivizii și unde cumpără. Problema a fost întotdeauna să descoperi cum să valorificăm acele date și să le transformi în informații utile de care să beneficieze atât clienții, cât și instituțiile. AI poate rezolva acest lucru, permițând instituțiilor să ofere produse financiare mai profund personalizate, instrumente de bugetare, îndrumări pentru investiții și chiar sfaturi privind stilul de viață.
Inteligența artificială permite băncilor să „efectueze automat segmentarea clienților, ceea ce permite un marketing direcționat și o experiență și interacțiune îmbunătățită cu clienții”, notează Deloitte într-o notă recentă.
AI îmbunătățește managementul riscurilor din cadrul serviciilor financiare
AI are un impact profund asupra modului în care instituțiile gestionează două tipuri de risc: securitatea cibernetică și financiară. Pentru prima, industria va beneficia de aceleași tipuri de soluții de securitate cibernetică bazate pe inteligență artificială ca multe alte industrii.
Din motive evidente, companiile de servicii financiare sunt printre cele mai vizate de infractorii cibernetici.
„În ultimele 12 luni, 34.5% dintre directorii chestionați raportează că datele contabile și financiare ale organizațiilor lor au fost vizate de adversari cibernetici. În cadrul acestui grup, 22% au experimentat cel puțin un astfel de eveniment cibernetic și 12.5% au experimentat mai mult de unul”, potrivit unui sondaj Deloitte Center for Controllership.
Prin urmare, deloc surprinzător, progresele bazate pe inteligența artificială în domeniul securității cibernetice sunt de mare interes pentru bănci. Aceste progrese includ monitorizarea amenințărilor care poate face distincția între atacurile care necesită atenție umană și cele care nu.
AI generativ „va fi folosit pentru a ajuta la simplificarea managementului sistemelor de securitate”, a declarat Jeetu Patel, vicepreședinte executiv și director general de securitate și colaborare pentru Cisco. „Va juca un rol foarte important în detectarea încălcărilor și în răspunsul, remedierea și recuperarea din încălcări.”
În același timp, băncile și-au sporit utilizarea AI pentru a detecta fraudele financiare, cum ar fi utilizarea numerelor de carduri de credit furate, spălarea banilor și alte infracțiuni. Tehnologia le permite băncilor să-și îmbunătățească metodele tradiționale de detectare a fraudelor, care se bazează pe reguli și sunt predispuse la un număr mare de fals pozitive.
„Componentele AI îmbunătățite sunt adăugate sistemelor existente pentru a permite identificarea modelelor tranzacționale nedetectate anterior, a anomaliilor de date și a relațiilor suspecte între indivizi și entități”, explică Deloitte. „Acest lucru permite o abordare mai proactivă, în care inteligența artificială este utilizată pentru a preveni frauda înainte de a se produce, spre deosebire de abordarea reactivă tradițională a detectării fraudei”.
Inteligența artificială are, de asemenea, potențialul de a ajuta instituțiile să reducă alte tipuri de risc endemice pentru industrie, în special în ceea ce privește acoperirea creditelor și asigurărilor.
AI îmbunătățește opțiunile de investiții ale serviciilor financiare
În cele din urmă, AI poate fi o binefacere o Eforturile companiilor de pe piețele de capital de a găsi și de a investi în oportunitățile potrivite. Algoritmii de tranzacționare bazați pe inteligență artificială pot executa tranzacții la viteze imposibil de realizat de oameni. Acești algoritmi pot reacționa la condițiile pieței și pot executa tranzacții automat pe baza unor reguli predefinite sau a analizei datelor în timp real.
În plus, AI poate ajuta managerii de portofoliu în optimizarea alocării activelor, efectuând ajustări în timp real în funcție de condițiile pieței și de preferințele clienților. De asemenea, poate ajuta la reechilibrarea portofoliilor pentru a se alinia obiectivelor de investiții și toleranței la risc. De fapt, firmele tradiționale de consiliere financiară se trezesc deja în concurență cu „consilierii robo” conduși de inteligență artificială, care automatizează deciziile de investiții pentru clienți pe baza unor astfel de criterii.
Phil Moyer, vicepreședinte global pentru AI și soluții de afaceri pentru Google Cloud, notează într-o postare recentă pe blog că managerii de bani de astăzi „trebuie să fie capabili să înțeleagă riscurile și lanțurile de aprovizionare la nivel global. Asta înseamnă să cercetezi informații dintr-o serie de dosare ale companiei, transcrieri și rapoarte, precum și date despre modificările ratei dobânzii și diferite tipuri de risc în toate formatele diferite.”
Pentru astfel de profesioniști, AI generativă a devenit „un asistent de cercetare în limbaj natural pe care se poate baza pentru a sintetiza și a căuta milioane de transcriere a apelurilor de venituri, 10K și 10Q, estimări de consens, rapoarte macroeconomice, dosare de reglementare și alte surse”, adaugă Moyer.