Pe fondul procesului de digitalizare fiscală, care a cunoscut anul acesta cele mai mari transformări, având în vedere schimbările aduse în sistemele Ro e-Factura, Ro e-Transport și, mai nou, Ro e-TVA, Guvernul a adoptat la final de an un nou set de măsuri fiscale, prin publicarea unei noi ordonanțe „trenuleț” – Ordonanța de Urgență nr. 38/2024.
Din perspectiva proiectelor de raportare fiscală digitală, Ordonanța adoptată recent pare să răspundă unor solicitări repetate din partea mediului de afaceri:
• în contextul implementării RO e-Factura în cazul B2C se menționează explicit că CNP-ul nu este obligatoriu pe facturile emise către persoanele fizice;
• obligația de conformare cu cerințele sistemului RO e-TVA se amână până la 1 iulie 2025;
• companiile cu statut de operatori economici autorizați (AEO) nu vor fi sancționate pentru neconformarea cu cerințele de raportare RO e-Transport până la finalul lunii martie 2025.
Totodată, ANAF a publicat recent un nou Ghid RO e-Factura, un material foarte așteptat de contribuabili, care pare să clarifice multe dintre dificultățile de utilizare a sistemului.