Pentru ca productivitatea guvernamentală să prospere, atât cultura organizațională, cât și tehnologia trebuie să fie prioritizate. Acesta este una dintre principalele concluzii ale unui nou raport Economist Impact, sponsorizat de SAS, lider global în domeniul datelor și inteligenței artificiale.
Raportul, intitulat Reimaginarea viitorului productivității în sectorul public, examinează oportunitățile și obstacolele în calea reformelor de productivitate din sectorul public. Publicat într-un moment în care AI schimbă deja natura muncii și productivității în sectorul privat, raportul ridică o întrebare esențială: Vor reuși organizațiile din sectorul public să valorifice această oportunitate pentru a atinge noi niveluri de productivitate și pentru a îmbunătăți serviciile oferite cetățenilor?
„Într-un context de constrângeri financiare și cerințe tot mai mari privind serviciile publice – menite să răspundă unor provocări complexe precum îmbătrânirea populației, schimbările climatice și incertitudinile economice – guvernele trebuie să acționeze decisiv pentru a implementa reforme de productivitate. De exemplu, răspunsul fiscal la pandemia COVID-19 în anumite țări cu venituri ridicate a reprezentat 21% din PIB, demonstrând rolul esențial al intervenției guvernamentale în perioade de criză.
Cercetarea noastră arată că transformarea digitală este esențială, dar nu suficientă. Succesul depinde de structuri organizaționale adaptabile, care să depășească rezistența la schimbare și să implice angajații în proiectarea și implementarea noilor tehnologii. Inteligența artificială oferă sectorului public șansa de a transforma modul în care deservește cetățenii și de a îmbunătăți experiența angajaților,” afirmă Jonathan Birdwell, Head of Policy & Insights at Economist Impact.
Principalele concluzii ale raportului
Bazat pe un sondaj realizat în rândul a peste 1.550 de angajați guvernamentali și din domeniul sănătății publice din 26 de țări din America, Europa, Asia-Pacifică și Orientul Mijlociu, raportul evidențiază:
• Importanța transformării digitale și a restructurării organizaționale pentru creșterea productivității în sectorul public.
• Principalele utilizări ale AI în administrația publică, inclusiv analiza predictivă și prevenirea fraudelor cibernetice.
• Necesitatea unor reforme de productivitate progresive, având în vedere constrângerile bugetare.
• Rolul parteneriatelor cu furnizori externi pentru eficientizarea proceselor, creșterea vitezei de răspuns și îmbunătățirea serviciilor.
• Necesitatea implicării mai active a angajaților din sectorul public în proiectarea și implementarea reformelor de productivitate.
Cultura și tehnologia merg mână în mână
Raportul arată că investițiile în guvernarea digitală, serviciile bazate pe date și AI generează beneficii semnificative, dar nu sunt suficiente pentru a produce schimbări sistemice. Sondajul relevă că designul organizațional adaptabil și transformarea digitală sunt strategiile cheie pentru creșterea productivității – ambele având o importanță aproape egală. De asemenea, organizațiile care au inițiat transformarea digitală au fost mai predispuse să implementeze cu succes reforme organizaționale. Cu toate acestea, peste un sfert dintre respondenți susțin că nu există în prezent inițiative de creare a unor structuri organizaționale adaptive și nici investiții în transformarea digitală, ceea ce ar putea împiedica eforturile de îmbunătățire a productivității.
„Tehnologia, de una singură, nu va debloca productivitatea guvernamentală. Însă, cu o cultură flexibilă, capabilă să se adapteze la inovațiile noi, îmbunătățirile progresive ale productivității pot avea un impact major în timp”, afirmă Jennifer Robinson, Global Government Strategic Advisor în cadrul SAS.
Guvernele sunt, în mod justificat, prudente în ceea ce privește asumarea riscurilor, 70% dintre respondenți afirmând că organizația lor adoptă noi tehnologii doar după ce acestea și-au dovedit eficacitatea în alte organizații. De asemenea, bugetele limitate și capacitatea redusă de a integra noi tehnologii reprezintă provocări majore. Preocupările legate de confidențialitatea datelor (75%) și constrângerile bugetare (64%) sunt considerate obstacole majore în adoptarea cu succes a noilor tehnologii. În plus, 47% dintre respondenți au menționat dificultățile în măsurarea productivității drept o barieră în calea reformelor. Cu toate acestea, 90% dintre respondenți consideră că tehnologiile digitale oferă mai multe beneficii decât riscuri pentru organizația lor.
Inteligența artificială devine prioritară
Majoritatea respondenților consideră că AI va avea un impact semnificativ sau critic asupra îmbunătățirii productivității în organizația lor în următorii trei ani. Cele mai promițătoare utilizări ale AI în administrația publică includ analiza predictivă (66%) – utilizată pentru anticiparea și gestionarea riscurilor – și prevenirea fraudelor cibernetice (54%), o necesitate într-un peisaj financiar tot mai complex.
Cercetarea sugerează că modul în care AI este achiziționată de instituțiile publice ar putea avea nevoie de o schimbare. Spre deosebire de modelele tradiționale, AI necesită personalizare continuă și actualizări regulate. De asemenea, reticența instituțiilor publice în adoptarea tehnologiilor este accentuată de lipsa familiarității cu modelele Software-as-a-Service (SaaS) și de gestionarea tehnologiilor bazate pe volume mari de date. Aproape jumătate dintre respondenți (49%) au identificat externalizarea către furnizori externi drept una dintre cele mai eficiente strategii pentru creșterea productivității.
Implicarea angajaților este esențială
Reformele în domeniul productivității sunt sortite eșecului dacă angajații nu sunt implicați, iar sondajul arată necesitatea unei implicări mai mari. Doar 15% dintre respondenții la sondaj au declarat că angajații și managerii sunt implicați în determinarea nevoilor, selectarea tipului de tehnologie (14%) și implementarea tehnologiei (36%). Lucrătorii din sectorul public trebuie să înțeleagă beneficiile noilor tehnologii, cu sprijinul formării, și trebuie să fie împuterniciți să ofere feedback pentru îmbunătățirea continuă.
Reformele în domeniul productivității sunt mai eficiente atunci când sunt formulate ca sporind impactul serviciilor guvernamentale asupra societății, îmbunătățind în același timp experiența angajaților. De fapt, respondenții la sondaj au menționat satisfacția angajaților (58%) ca unul dintre parametrii utilizați în cadrul organizației lor pentru a măsura productivitatea, urmat de satisfacția cetățenilor (56%). Reformele în materie de productivitate pot îmbunătăți furnizarea de servicii printr-un timp de răspuns mai rapid, o comunicare raționalizată și procese îmbunătățite. Aceste îmbunătățiri sporesc satisfacția angajaților prin reducerea întârzierilor și a epuizării și îmbunătățesc experiența cetățenilor prin accesul mai rapid și mai ușor la servicii.
Raportul „Reimagining the Future of Public Sector Productivity” se bazează pe un sondaj global realizat în rândul angajaților din sectorul public, inclusiv în domeniul sănătății publice și al spitalelor, și este susținut de interviuri aprofundate cu experți din instituții academice, organisme guvernamentale, organizații neguvernamentale și instituții multilaterale internaționale. Raportul prezintă rezultatele sondajului și perspective calitative, cu recomandări pentru a ajuta părțile interesate să urmărească o reformă ambițioasă, dar realistă a productivității în administrația centrală și locală. Citiți aici raportul integral.