La început de an 2021, datele acumulate indică deja unele certitudini. Pandemia sanitară din 2020 a schimbat multe lucruri, de la modul în care firmele gestionează relaţiile cu angajaţii până la modul în care acestea îşi construiesc şi îşi comunică serviciile către piaţă.
Un foarte recent raport emis de Oxford Economics în colaborare cu Cognizant arată, de pildă că firmele tradiţionale, non-digitale, care nu urmăresc transformarea digitală de o manieră agresivă, vor avea enorm de mult de suferit în foarte scurt timp.
Practic, raportul afirmă că 46% din firme la nivel global se aşteaptă la mai puţine interacţiuni sociale cu clienţii în viitor.
Peste o treime dintre ele declară că acum înţeleg importanţa canalelor digitale pentru interacţiunea cu clienţii. De aceea, pandemia sanitară, încă departe de a ajunge la final, va ajunge să schimbe practic toate aspectele operaţionale ale afacerilor.
Mulţi respondenţi la studiul care a stat la baza raportului au citat abilităţile de inovare ca fiind cele mai importante pentru viitor, plasându-le pe acestea mai sus decât capacitatea de a lua decizii şi abilităţile de leadership. Pandemia a schimbaz de asemenea perspectivele asupra roboţilor, inteligenţei artificiale şi automatizării.
Factorii de decizie nu mai sunt actualmente la fel de îngrijoraţi de faptul că maşinile vor ajunge să înlocuiască oamenii, iar unii au ajuns chiar să considere că tehnologiile digitale îi vor proteja în faţa înlocuirii lor de către inteligenţa artificială. În acelaşi timp însă, convingerea că tehnologiile digitale ajută cel mai mult la îmbunătăţirea eficienţei s-a diminuat considerabil, de la aproape 90% în 2016 la sub 50% la început de 2021.
Autorii raportului notează: „În cursul anului 2020 am observat clar cum pandemia a scos la lumină starea din multe organizaţii din lume: Firme rămase în era pre-digitală, nepotrivite pentru atingerea scopurilor în lumea modernă, ţinându-se cu dinţii de obiceiurile dobândite şi de inerţia lucrurilor. Anul 2021 arată limpede că dobândirea de competenţe digitale nu mai e o chestie de dorit, ci o necesitate absolută. Firmele trebuie să capete încredere în capacitatea lor de a integra maşini în procesele existente, dar şi să stabilească parteneriate durabile între oameni şi maşini. Tehnologia va juca fără îndoială un rol esenţial în succesul de viitor al oricărei afaceri, iar modurile flexibile, axate pe date şi orientate către digital de lucru vor deveni indispensabile pentru minimizarea a ceea ce se prefigurează a fi o recesiune globală majoră la orizont.”