Bizpoint — April 11, 2016 at 4:50 pm

Analiza inteligentă a datelor este departe de maturitate

by
Financial chart on computer monitor, market's declining, hand and pen pointer
Financial chart on computer monitor, market’s declining, hand and pen pointer

Un recent studiu efectuat de Capgemini arată că prea puţine firme din domeniul industrial au reuşit până la această oră să îşi îmbunătăţească procesele de afaceri prin utilizarea analizei inteligente a datelor. Mai exact, acest procent este mai mic de 30% la nivel global.

În cadrul studiului, care a inclus 608 companii de pe toate continentele, doar 29% din respondenţi au declarat că au reuşit să-şi atingă obiectivele planificate prin iniţiativele de adoptare a soluţiilor de analiză inteligentă a datelor. Alţi 40% au declarat că au atins doar nivele modeste de succes. În acelaşi timp, 41% din respondenţi au întâmpinat mari dificultăţi în adoptarea eficientă a unor astfel de soluţii.
În cea mai mare măsură, companiile au implementat aşa numitele “proof of concepts”, însă acum se luptă să realizeze şi beneficii de pe urma iniţiativelor lor de implementare soluţii. La celălalt capăt al gamei de respondenţi, doar 18% dintre aceştia au reuşit să folosească instrumentele de analiză inteligentă date ca să obţină schimbări majore ale modelului de afaceri. Conform Capgemini, aceste companii au integrat cele mai multe iniţiative din zona analizei inteligente a datelor cu procesele de afaceri, reuşind astfel să atingă obiectivele dorite.

Cu toate astea, o cincime din respondenţi au spus că efoturile depuse nu au dat roade, în ciuda nivelurilor relativ profunde de integrare a analizei inteligente a datelor cu procesele de afaceri. Ce spune Capgemini legat de motivele unei asemenea situaţii? “Este foarte adevărat că analiza inteligentă a datelor operaţionale poate creşte productivitatea şi “inteligenţa” companiilor beneficiare. Însă atingerea unui asemenea potenţial se bazează pe mai multe principii cheie, între care se numără o strategie robustă legată de date, axată pe folosirea la maxim a acestor date, şi transformarea instrumentelor de analiză inteligentă a datelor în componentă esenţială a procesului de luare a deciziilor de afaceri.”

Ei bine, chiar dacă multe organizaţii se îndreaptă actualmente către analiza inteligentă a datelor din raţiuni de creştere a eficienţei şi performanţei, succesul proiectelor de implementare a unor asemenea soluţii este limitat de anumiţi factori, cum ar fi seturile de date ineficient arhivate, modele greşite de guvernanţă, incapacitatea de a fructifica surse terţe de date şi absenţa unui mandat suficient de puternic de execuţie din partea echipelor de conducere ale afacerilor.

Conform Capgemini, companiile americane par a fi primele în zona de implementare a soluţiilor de analiză inteligentă date, 47% din afacerile cu sediul în Statele Unite declarând că analiza inteligentă a datelor face parte integrantă din procesul decizional legat de afaceri. În Europa, procentul echivalent este de doar 28%, iar în alte regiuni procentele sunt şi mai mici. Astfel de procente au determinat Capgemini să previzioneze o “înviere” a domeniului industrial în Statele Unite, datorită creşterii semnificative a competitvităţii prin folosirea mai extinsă de instrumente de analiză inteligentă a datelor.

de Bogdan Marchidanu