Un recent studiu publicat de Veeam Software arată că Europa de Est dispune de iniţiative legate de transformarea digitală, în special în contextul pandemiei sanitare, însă această transformare nu se realizează cu viteza care ar fi de dorit în atari condiţii. Veeam este o companie de soluţii pentru gestiunea şi protecţia datelor bazate în special pe mijloace moderne, oferite de noile tehnologii, cum ar fi platformele cloud. Firma are o prezenţă solidă în România şi este unul din principalii furnizori de astfel de soluţii pentru piaţa locală.
Studiul este cel mai mare de acest fel în domeniul protecției datelor şi a fost realizat pe 3.000 de respondenți la nivel global. În urma realizării lui s-a descoperit că, la ora actuală, 76% dintre companiile intervievate se confruntă cu o breșă în protecția datelor, ceea ce înseamnă că s-ar putea confrunta cu o pierdere de date inacceptabilă. În ce priveşte Europa de Est, aproximativ 68% din companiile din această regiune au o problemă de decalaj între cât de rapid se pot repara aplicațiile față de cât de rapid ar trebui să fie acestea recuperate.
„Soluţia generală o reprezintă, evident, transformarea digitală”, a spus Dan Popa, Senior Territory Manager Romania, Bulgaria & Albania at Veeam Software, cu ocazia lansării studiului. „Pandemia a influențat abordarea companiilor la transformarea digitală. Astfel, 91% din companii s-au adaptat rapid și au crescut utilizarea serviciilor de cloud, în timp ce numai 1% dintre companii au scăzut utilizarea serviciilor de cloud. Iar principalele piedici văzute de companii în realizarea transformării digitale sunt dependența de infrastructura IT clasică, ce poate reprezenta un inhibitor la realizarea transformării digitale, precum și lipsa de pregătire în noile tehnologii a personalului IT. Interesant este că lipsa de bani și de timp nu reprezintă principalele impedimente în implementarea unor astfel de inițiative”.
Alte rezultate interesante pentru Europa de Est arată că imensa majoritate a firmelor est-europene (96%) suferă căderi neaşteptate de infrastructură, iar în ultimele 12 luni 22% dintre ele au trecut prin căderi ale unui procent mai mare de un sfert din fermele proprii de servere. Cele mai comune cauze al unor astfel de căderi sunt reprezentate de erori hardware ale serverelor (66%) şi ale aplicaţiilor software (57%)
Iar pentru că infrastructura este una din zonele cheie ale reuşitei firmelor, studiul s-a axat şi pe ceea ce înseamnă soluţii moderne din această perspectivă. Astfel s-a descoperit că în Europa de Est 30% din companii utilizează soluţii de backup bazate pe cloud, gestionate de un furnizor de servicii Backup as a Service (BaaS). Procentul este aşteptat să crească la 45% până în 2023.
În acelaşi timp, mai bine de jumătate din firme (52%) anticipează că metoda primară de realizare a continuităţii în afaceri şi recuperării în caz de dezastre va fi aceea a uitilizării unui furnizor dedicat de servicii DraaS în următorii doi ani. În plus, circa 43% din firmele est-europene consideră capacitatea de rezolvare a recuperării în caz de dezastre prin intermediul unui serviciu cloud ca pe un aspect definitoriu al protecţiei moderne a datelor.
„Se observă în mod clar o dorinţă de a trece de la infrastructurile on-premise la infrastructuri în cloud”, a adăugat Dan Popa. „Doar că această trecere se face destul de lent în acest moment în Europa de Est. Printre avantajele citate de respondenţi ale unei asemenea mutări se numără abilitatea de a transfera mai uşor fluxuri de lucru în medii cloud, automatizarea recuperărilor în caz de dezastre şi, foarte important, integrarea protecţiei datelor într-o strategie de securitate holistică.”
„Datele reprezintă inima și sufletul transformării digitale, despre care s-a vorbit foarte mult în această pandemie, iar datele reprezintă cheia pentru protejarea continuității afacerilor”, afirmă Andrei Romanescu, Managing Director at Veeam Software. „De aceea, la Veeam, ne asigurăm că datele sunt protejate prin Cloud Data Management. Acest sistem de gestiune reprezintă abordarea noastră de gestionare a datelor în cloud care permite clienților să obțină disponibilitatea, mobilitatea și automatizarea datelor lor. Prin intermediul acestei platforme de gestiune a datelor, nu suntem doar reactivi, ci și proactivi, prin anticiparea nevoilor clienților și oferirea de răspuns automat atunci când apare o nouă situație de recuperare a datelor”.