Big Data&Analytics — February 1, 2016 at 6:21 pm

Big Data şi reţelele sociale

by

retele-socialeLipsa unor studii de caz relevante pentru fenomenul Big Data nu înseamnă că exemple de combinare a utilizării Big Data cu alte instrumente digitale nu pot fi date. Unul dintre acestea este legat de modul practic în care Big Data şi reţelele sociale se pot combina pentru rezultate de afaceri mai bune.

Odată cu proliferarea reţelelor sociale de mari dimensiuni, cu siguranţă că în ziua de azi nu se mai poate vorbi de lipsă de date sociale. Ce e şi mai interesant e faptul că mulţi analişti afirmă că 90% din aceste date sociale au fost create doar în ultimii doi ani.


Ce se petrece, de fapt? De fiecare dată când un utilizator îşi crează un profil social sau îşi actualizează unul existent într-o reţea socială precum Facebook, LinkedIn sau Twitter, ca să le numim doar pe cele mai populare, informaţiile personale ale persoanei respective, fizice sau juridice, sunt stocate într-o bază de date securizată.
Ca atare, reţelele sociale dispun actualmente mai mult ca oricând de informaţii valoroase despre trecutul, interesele, informaţiile de contact şi alte informaţii ale membrilor lor. Mai mult, acest ocean de date continuă să se extindă şi să se actualizeze în timp real, pe măsură ce utilizatorii interacţionează tot mai mult cu site-urile web, cu aplicaţiile mobile şi cu alte canale digitale.
În ciuda acestei situaţii, organizaţiilor le lipsesc, în general, cunoştinţele şi resursele pentru a exploata pe deplin astfel de date ca să îşi îmbunătăţească performanţele de marketing şi să descopere noi căi de acţiune pentru eficientizarea afacerii. Nesocotind oportunităţile oferite de datele sociale, afacerile ratează optimizarea ofertei lor prin intermediul unor experienţe personalizate de navigare pe Web, cu impact direct asupra activităţii utilizatorilor pe site-uri şi asupra performanţelor campaniilor de marketing.

Exploatarea oportunităţii
Bun, astfel de date din reţele sociale sunt importante, dar cum pot fi ele colectate în folosul propriu? Totul începe cu conectarea, mai exact cu aşa-numita conectare socială.
Conectarea socială permite navigatorilor pe Internet să se înregistreze pe un site pentru o activitate specifică prin intermediul unuia sau mai multor conturi de reţele sociale, sau a “identităţii sociale”. Utilizatorii care se conectează la un site folosind o identitate socială existentă permit, în esenţă, site-ului respectiv să acceseze date sociale la prima mână, cum ar fi numele complet, interese personale, conexiuni sociale, adresă de e-mail şi multe altele.
Sună periculos, mai ales în lumina recentelor scandaluri internaţionale legate de spionajul informatic? Da… şi nu.
De ce nu? Deoarece un utilizator corect şi profesionist de date culese pe această cale va avea grijă să avertizeze utilizatorii asupra anumitor elemente. În primul rând, un astfel de utilizator va arăta transparenţă completă în privinţa modului în care vor fi folosite datele colectate. Astfel el nu numai că nu va pierde nimic, dar va dispune de o imensă oportunitate de a stabili o relaţie de încredere cu clienţii, relaţie care se va traduce într-o percepţie pozitivă a brandului şi în loialitate.
În al doilea rând, utilizatorul nostru va avea grijă să ofere posibilitatea de conectare prin reţele sociale relevante pentru scopul site-ului accesat. De exemplu, probabil că nu are nicio noimă ca un site de comerţ electronic să ofere LinkedIn ca opţiune de conectare, de vreme ce în majoritatea lor utilizatorii de LinkedIn nu îşi împărtăşesc cumpărăturile făcute online cu membrii reţelei lor.
În al treilea rând, utilizatorul nostru va prezenta opţiuni potenţialilor clienţi, în loc să le limiteze posobilităţile la o singură reţea socială. Oferirea de opţiuni creşte şansa conectării celor care navighează la site-ul respectiv, fapt care oferă afacerii mai multe oportunităţi de a atrage date utile.

Optimizaţi folosirea datelor sociale

Oricât de important ar fi procesul de culegere de date, accesul la ele este util doar în măsura în care există capacitatea de folosire inteligentă a lor. Ca o afacere să obţină astfel de rezultate, este nevoie ca datele să fie accesate şi gestionate de o manieră care are sens pentru cei care le analizează.
În mod tradiţional, bazele de date sunt gestionate de departamentele IT din companii. Ca atare, alte categorii de utilizatori trebuie mai întâi să completeze o cerere către IT ca acesta să genereze un raport în care datele să fie prezentate într-un format digerabil. O astfel de metodă nu doar că este intens consumatoare de timp, dar are nefericita capacitate de a seca resursele IT şi reprezintă un proces greu sustenabil pe termen lung.
Ca atare, organizaţiile au nevoie de un dashboard bazat pe tehnologie Web, prin care să acceseze datele colectate, să-şi definească segmentele de audienţă şi să aplice descoperirile direct în strategiile de marketing. Printr-o astfel de metodă, departamentele de marketing, de pildă, vor avea control deplin asupra eforturilor de marketing. În plus, vor lucra ele însele cu datele, astfel obţinând şi alte informaţii relevante din bazele de date de utilizatori, elemente care se pot transforma în acţiuni măsurabile.
Când sunt folosite în mod adecvat, datele sociale pot fi fructificate pentru a personaliza experienţele trăite de clienţi şi, astfel, pentru a atrage încasări suplimentare pentru afacere. Una din modalităţile de fructificare a datelor sociale o reprezintă integrarea informaţiilor în platforme de marketing ale unor terţe-părţi, cum ar fi sistemele de e-mail marketing, serviciile de advertising, motoarele de recomandări online şi altele asemenea.
Prin implementarea datelor existente cu platforme terţe de marketing, organizaţiile îşi pot personaliza eforturile de marketing şi pot astfel genera experienţe noi şi plăcute pentru utilizatori. La nivel internaţional există deja platforme terţe specializate care pot opera cu datele sociale furnizate de organizaţii. Astfel, pentru servicii de e-mail marketing există platforme precum MailChimp sau ExactTarget. Pentru servicii de advertising există platforme precum Google DoubleClick sau ADTECH. Iar pentru web analytics se pot folosi deja cunoscutele Google Analytics sau Core Audience.
Las celor care devin convinşi de utilitatea în creştere a folosirii datelor colectate din reţelele sociale pentru maximizarea succesului propriei afaceri plăcerea de a descoperi astfel de platforme terţe şi în România. Ele există şi unele dintre ele înregistrează deja rezultate remarcabile, semn clar că folosirea Big Data în scopuri comerciale prin intermediul reţelelor sociale nu este deloc un fenomen necunoscut actorilor de pe piaţa locală.

 de Bogdan Marchidanu