Financiar-Bancar — April 15, 2021 at 10:16 am

Rețelele ATM ale băncilor rămân o infrastructură costisitoare într-o lume fără numerar sau devin un nou canal digital?

by

TermHostCum trebuie regândit rolul ATM-urilor pentru durabililate și relevanță în aceste timpuri dominate de scăderea plăților în numerar

ATM-urile au reprezentat primul serviciu introdus de bănci și care există de mai mult de 50 ani. Deși sunt încă necesare, s-ar putea crede că devin costisitoare și cu o importanță diminuată.

În Europa, numărul total de bancomate a suferit o scădere începând cu anul 2017, potrivit companiei de analiză Statista, ceea ce nu este surprinzător, având în vedere numărul tot mai mare de tranzacții care se desfășoară fără numerar.

ATM-urile sunt depășite din punct de vedere al experienței utilizatorului și au adesea capabilități limitate ale unui dispozitiv relativ mare. De asemenea, rămân în urma aplicațiilor prietenoase și a portofelelor mobile, care au o pondere considerabilă în domeniul plăților.

Pe de altă parte, marea majoritate a țărilor nu sunt dispuse să se devină societăți complet fără numerar și de aceea, este posibil ca bancomatele să rămână în continuare funcționale, dar într-o variantă modernizată și mai rentabilă.

Cum se poate îmbunătăți rețeaua de bancomate pentru a face față noilor nevoi?

În primul rând, trebuie precizat că rolul principal al bancomatelor va rămâne același, vor fi distribuitoare de numerar. Ceea ce va determina scopul și rentabilitatea lor în viitor poate fi împărțit în două direcții:
1. Capacități fizice
2. „Creiere”, caz în care vor oferi servicii cu valoare adăugată extinsă. Astfel, în contexul reducerii numărului de sucursale fizice, vor prelua unele dintre serviciile bancare desfășurate în mod traditional.

Capacități fizice

Modelele mai noi de ATM-uri sunt deja compatibile pentru viitor în unele segmente care s-au dovedit a fi provocatoare pentru industria ATM-urilor, cu mai multe funcționalități cheie:

• Funcția de reciclare și capacitatea de depozitare mai mare – a putea prelua mai mult și a distribui din aceeași casetă înseamnă mai puține deplasări pentru a reumple unitatea.

• Modularitate – începând de la elementele de bază și actualizările realizate mai târziu, așa cum se întâmplă în seria DieboldNixdorf – DN. În acest caz, designul modular permite actualizări ușoare.

• Aspect mai bun, experiență mai bună a utilizatorilor: ecrane mai mari și atractive pentru a facilita tranzacțiile pentru clienți, lăsând spațiul pentru publicitate mai vizibilă.

• Capacitate de conectivitate la internet și casier video pentru a putea prelua unele dintre serviciile sucursalelor

• Acces și retragere fără card, binevenite în special în perioadele în care încercăm să evităm contactul cu tot felul de suprafețe.

DieboldNixdorf, unul dintre principalii producători de bancomate din Europa, cu Payten, companie membră a Grupului ASEE (Asseco SEE) ca distribuitor de încredere în regiunea de sud-est a Europei, a abordat toate aceste funcții și multe altele cu bancomatele din seria DN, oferind un design inteligent și atrăgător cu o construcție sigură și flexibilă a mașinii. Mai multe bănci din regiune văd deja avantajele AMT-urilor lor inovatoare, în primul rând prin funcționalități cu valoare adăugată și o mai mare securitate fizică a acestora.

„Creierul” – merită să adăugați valoare și să personalizați serviciile

În condițiile conectivității la internet menționată mai sus și capacității de casier video, există o gamă largă de alte funcții care pot fi adăugate, pe care ATM-urile le pot îndeplini, așa încât  clienții să fie bine primiți.

Să vedem cum arată lucrurile astăzi

O persoană se apropie de bancomat, retrage numerarul, ignoră reclamele irelevante și pleacă. Dacă caracteristicile pe care le are un bancomant sunt invechite, s-ar putea chiar să vedeți persoane bătând nervos în timp ce așteaptă ca ATM-ul să proceseze cererea, deoarece nu se întâmplă rapid.

Și acum, să vedem cum ar putea fi … chiar și astăzi

Mihai este un adult tânăr și vede noul bancomat de lângă casa lui … strălucitor și luminos, decide să facă o încercare … după identificare, este întâmpinat de un mesaj personalizat: „Salut Mihai”, urmat de un ecran cu funcții ce pot fi utilizate. El retrage niște numerar și vede că poate schimba și monedă, așa că va cumpăra 50 de euro pentru următorul concert din Austria. Contul său se apropie acum de zero, dar își amintește că îi poate cere tatălui să-i trimită banii, iar tatăl face exact asta, folosind telefonul său. Mihai introduce codul pe care l-a primit prin SMS și retrage banii. Și toate acestea, cu aceeași experiență a utilizatorului ca pe aplicația sa mobilă.

Mâine, Mihai nu are prea mult credit pe telefonul mobil preplătit … merge la bancomat și îl completează. În timp ce preia chitanța vede anunțul, pe care apasă, despre noile împrumuturi auto, de care era interesat. Scanează codul QR și citește mai multe informații despre acestea.

Tatăl lui Mihai a efectuat recent o călătorie inutilă la filiala băncii, doar ca să vadă că s-a schimbat orarul de lucru. Dar, din fericire, există o informație pe ușă, potrivit căreia acum își poate plăti oricând facturile folosind bancomatul, așa că inițiază și finalizează sarcina mult mai simplu și comod. Acum nu știe foarte multe despre facilitățile oferite de noile ATM-uri, dar mâine va putea să facă un apel video cu un casier și să facă și mai multe.

Acestea sunt doar câteva exemple care indică în mod clar că există o mulțime de noi utilizări disponibile pentru bancomate, care ar putea deveni un substitut valid pentru multe servicii de sucursală bancară. Funcționalitățile cu valoare adăugată pot fi oferite de un sistem inteligent precum TermHost de la Payten, care oferă ambele părți ale procesului.

TermHost Core este o platformă inter-server care satisface cerința pentru realizarea mai rapidă și mai simplă a tranzacțiilor ATM care nu sunt acceptate de un procesator de carduri bancare sau a căror comunicație dintre procesator și bancomat este mai complicată. În acest mod, terminalele pot fi conectate cu baza de date a băncii, furnizorii de servicii, baza de date CRM, baza de date Loyalty sau serviciile care pot fi în orice loc și care ar putea oferi utilizatorului unui ATM sau a unui terminal de informații, date despre abilitățile de cumpărare de informații sau servicii. Practic, TermHost permite conectarea ATM-urilor și a terminalelor de informații cu diferite servere și servicii. TermHost simplifică conexiunea unui terminal cu orice sistem gazdă, în timp ce, în general, sistemul complex gazdă nu trebuie să sufere modificări atunci când sunt implementate noi funcționalități pe aceste terminale.

Modulele TermHost care oferă funcționalitățile adăugate dorite:
• Schimb valutar
• mCash
• Campanii
• Tranzacție personalizată
• Plata facturii
• Tipărire declarație
• Cashin online (direct către Core)
• GSM TopUp
• P2P

A avea infrastructura și software-ul potrivit este esențial și poate face din rețeaua ATM un canal profitabil. Bancomatele pot prelua multe dintre serviciile gestionate anterior prin sucursale băncilor dacă aceste unități ATM pot fi transformate în unități care reprezintă punctul de contact cel mai direct cu o bancă.

Băncile ar trebui să se gândească să-și modernizeze rețeaua de ATM-uri

Pentru aceasta ar trebui să înceapă cu alegerea unui partener cu experiență – Payten. Payten este un partener regional DieboldNixdorf pentru Europa de Sud-Est, care oferă management ATM de la un capăt la altul și propriul software TermHost. Cu experiența sa largă, Payten poate oferi upgrade personalizat și gestionare ATM pentru a crea rețeaua ATM optimă, indiferent de infrastructura actuală și obiectivele de afaceri.